Jak informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, na Mazowszu wzrasta liczba osób decydujących się na załatwianie swoich spraw w ZUS bez wychodzenia z domu. W ZUS można także telefonicznie umówić się na wizytę.
E-wizyta, czyli widerozmowa z pracownikiem ZUS
Nie trzeba przychodzić do ZUS, by załatwić swoje sprawy. Można w łatwy i bezpieczny sposób bez wychodzenia z domu spotkać się online z ekspertem ZUS. Wystarczy mieć dostęp do internetu, smartfon, tablet lub komputer z kamerką. Samo umawianie wideorozmowy jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link „Umów się na e-wizytę” – przejdź do strony internetowej ZUS-u. Można samemu wybrać dogodny termin i godzinę wizyty.
– Podczas e-wizyty można załatwić większość swoich spraw związanych m.in. z emeryturami i rentami, prowadzeniem firmy, wypłatą zasiłków czy potwierdzeniem profilu PUE. Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby niesłyszące i niedowidzące, a także osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Z e-wizyty można w każdym momencie zrezygnować. Wystarczy kliknąć link „Zrezygnuj z e-wizyty”, który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Nie odwołując spotkania, którego już nie potrzebujemy pozbawiamy inne osoby możliwości skorzystania w tym czasie z wideokonsultacji.
Wizyta umówiona przez telefon
Osoby, które chciałyby na miejscu w placówce porozmawiać z ekspertem ZUS, mogą takie spotkanie umówić na konkretny dzień i godzinę przez PUE ZUS lub telefonicznie dzwoniąc pod nr telefonu:
– 242 628 328 – Oddział w Płocku;
– 48 385 64 37 – Oddział w Radomiu;
– 25 640 17 05 – Oddział w Siedlcach;
– 22 538 20 26 – I Oddział w Warszawie;
– 22 590 25 52 – II Oddział w Warszawie;
– 22 890 46 15 – III Oddział w Warszawie.
Podczas rozmowy trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu kontaktowego. Należy również podać placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić z ekspertem ZUS, oraz wskazać dzień i godzinę wizyty. Następnie na podany podczas rozmowy numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS.
– Dotychczas z rezerwacji wizyty w placówce ZUS mogli skorzystać klienci, którzy mieli swoje konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz można także zadzwonić i umówić się na spotkanie. W ten sposób wizytę zarezerwuje każdy, niezależnie od tego, czy ma już konto na PUE. Klient, który nie ma jeszcze konta na PUE, na wizytę może umówić się maksymalnie 6 dni przed jej terminem – dodaje rzecznik.