Krótki rys historyczny działań podejmowanych przez Miasto w zakresie modernizacji drogi wojewódzkiej 634.
Droga wojewódzka nr 634 od lat stanowi jedno z najważniejszych połączeń pomiędzy Warszawą, a północno-wschodnią częścią aglomeracji. Popularność trasy spowodowała, że z biegiem czasu przestała ona być wystarczająco przepustowa i konieczna stała się jej modernizacja.
Pierwsze plany powstały już ponad 28 lat temu. W 1995 roku Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich stwierdził potrzebę gruntownej przebudowy DW 634, jednak od tego momentu ciągle pojawiały się problemy, głównie finansowe i projektowe, które uniemożliwiały realizację inwestycji.
Miasto Zielonka nie mogło samodzielnie przeprowadzić remontu, ponieważ nie jest zarządcą tej drogi. Całą długością DW 634 zarządza Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich i to od wydania przez nich decyzji zależała kwestia modernizacji.
DZIAŁANIA MIASTA
Mimo to miasto podjęło aktywne działania chcąc przyspieszyć realizację przebudowy. W trakcie trzech ostatnich kadencji wystosowany został szereg oficjalnych pism do MZDW mających na celu weryfikację planów inwestycji oraz jej przebiegu. Miasto w trakcie tworzenia projektów wyszło do MZDW z inicjatywą zorganizowania spotkania z mieszkańcami, którzy dotychczas swoje uwagi mogli przesyłać jedynie mailowo bądź telefonicznie. Wszystkie uwagi mieszkańców, które napływały do urzędu miasta były natychmiastowo przekazywane do rozpatrzenia przez MZDW. Poniżej przedstawiamy działania Miasta w porządku chronologicznym.
KADENCJA 2010 – 2014:
- 30 listopada 2009 roku Rada Miasta Zielonka podjęła uchwałę, w której zwraca się do Marszałka Województwa Mazowieckiego o podjęcie zdecydowanych działań w celu przyspieszenia modernizacji dróg wojewódzkich 634 i 631.
- 19 lipca 2011 roku Rada Miasta Zielonka podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia opinii do stanowiska Burmistrza dotyczącego rozbudowy drogi 634. Stwierdzono, że plan rozbudowy drogi jest zgodny z planami rozwoju miasta Zielonka pod warunkiem uwzględnienia w projekcie budowlanym interesów mieszkańców tj.: umożliwienia mieszkańcom zjazdu na wszystkie posesje, dogodnego umożliwienia włączenia się do ruchu pojazdów i pieszych – w szczególności poprzez zapewnienie większej ilości skrzyżowań i przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną lub przejść bezkolizyjnych, ograniczenie inwestycji do niezbędnego minimum pozwalającego na przeniesienie natężenia występującego i przewidywanego ruchu na tej drodze, przeprowadzenie inwestycji w sposób umożliwiający kontynuowanie prowadzenia działalności gospodarczej na tym obszarze, w szczególności rezygnacja z budowy dróg serwisowych.
- 28 lutego 2013 roku Rada Miasta Zielonka za sprawą uchwały, wyraziła swoje stanowisko w sprawie przebudowy DW 634. Zawarto w niej chęć odstąpienia od realizacji budowy drogi jako dwujezdniowej. Rada wnioskowała o realizację przedsięwzięcia rozbudowy drogi w wariancie jednojezdniowym z zapewnieniem wszelkich rozwiązań upłynniających ruch, w szczególności takich jak: pasy włączeniowe, zatoki, pasy do lewo- i prawo- skrętów, ronda.
- 30 stycznia 2014 roku Rada Miasta Zielonka wnioskowała o intensyfikację prac nad przyjęciem wspólnej, opracowanej w trybie współpracy międzysamorządowej, koncepcji przebudowy DW 634 oraz informowanie samorządów o aktualnym stanie prac.
KADENCJA 2014 – 2018
- 14 września 2015 roku odbyło się łączone posiedzenie komisji inwestycji, gospodarki komunalnej, ochrony środowiska oraz transportu, na którym przedstawione zostało 12 wniosków wystosowanych do Rady Miasta Zielonka przez mieszkańców w sprawie uwzględnienia budowy zjazdów do ich posesji podczas modernizacji DW 634.
- 16 września 2015 roku ponownie odbyło się łączone posiedzenie komisji inwestycji, gospodarki komunalnej, ochrony środowiska oraz transportu, podczas którego zostały przedstawione propozycje zmian w projekcie rozbudowy DW 634. Rada Miasta Zielonka proponowała: kontynuację budowy wiaduktu w ciągu DW 634 ze szczególnym uwzględnieniem szerokości chodnika oraz ścieżki rowerowej, stworzenie projektu skrzyżowań ze skanalizowanymi wlotami drogi z pierwszeństwem przejazdu i drogi podporządkowanej z pełnym wyborem kierunku jazdy (prawo- i lewo-skręty), objęcie projektem wszystkich skrzyżowań DW 634 z drogami gminnymi na terenie Zielonki, zaprojektowanie przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu DW 634 z ulicą Wilsona, zaprojektowanie skrzyżowania DW 634 z ulicami Chopina oraz Waryńskiego jako czterowylotowe, zaprojektowanie skrzyżowania DW 634 z ulicami Staszica oraz Paderewskiego, zaprojektowanie skrzyżowania DW 634 z ulicą Kolejową oraz Wojska Polskiego, jako rondo, obsługa nieruchomości wzdłuż DW 634 na terenie Miasta Zielonka, zaprojektowanie kanałów technologicznych dla sieci energetycznej i telekomunikacyjnej, zaprojektowanie kanalizacji deszczowej umożliwiającej ewentualny zrzut wód opadowych i roztopowych z powierzchni gminnych dróg publicznych, zabezpieczenie i wskazanie terenu na którym możliwa będzie budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, rozszerzenie dokumentacji projektowej o budowę oświetlenia drogowego jezdni, przejść dla pieszych, chodników oraz ścieżek rowerowych, zaprojektowanie tzw. „cichej nawierzchni”, zaprojektowania środkowego pasa manewrowego z kostki brukowej w kolorze czerwonym, zaprojektowanie nawierzchni dróg rowerowych z betonu asfaltowego, wyposażenie zaprojektowanych zatok w wiaty przystankowe, porozumienie w kwestii ustalenia lokalizacji zatok przystankowych.
- 17 września 2015 roku wystosowane zostało pismo do Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich zawierające propozycje zmian do projektu rozbudowy DW 634, które zostały ustalone przez Radę Miasta Zielonka podczas dwóch łączonych posiedzeń komisji (14 oraz 16 września 2015 roku).
- 2 marca 2016 roku do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego zostało wystosowane przez Urząd Miasta Zielonka pismo z koniecznymi do realizacji rozwiązaniami infrastrukturalnymi w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców Zielonki. Zostały w nim zawarte chociażby: konieczność wyznaczenia dodatkowego przejścia dla pieszych przed przystankiem autobusowym na wysokości skrzyżowania DW 634 z drogą powiatową ul. Poniatowskiego, konieczność odnowienia oznakowania poziomego na przejściach dla pieszych, konieczność podjęcia działań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych w obrębie skrzyżowania DW z wjazdem na Osiedle Poligon, konieczność obniżenia krawężników przy przejściu w rejonie WITU, konieczność podjęcia działań mających na celu ograniczenie przejazdu kierowców na czerwonym świetle.
- 21 czerwca 2016 roku z Urzędu Miasta Zielonka do ARKAS-PROJEKT zostały wystosowane uwagi do projektu DW 634. Zawarte w nich zostały kwestie: analizy organizacji ruchu skrzyżowania DW 634 z ul. Armii Ludowej w Zielonce, prawidłowości kontynuacji ścieżki rowerowej i chodnika na styku połączenia projektu drogi DW 634 z projektem budowy wiaduktu drogowego, uwzględnienia poszczególnych działek mieszkańców w projekcie, a także utworzenia określonych przejść i chodników do DW 634
- 21 kwietnia 2017 roku Urząd Miasta Zielonka ponownie wystosował prośbę do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w celu wykonania przejścia dla pieszych na DW 634 przy skrzyżowaniu z ul. Poniatowskiego.
- 9 maja 2017 roku Urząd Miasta Zielonka wystosował prośbę do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w celu wykonania przejścia dla pieszych przy DW 634 na ul. Paderewskiego.
- 7 grudnia 2017 roku Urząd Miasta Zielonka wystosował pismo do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z ponowną prośbą o poprawę płynności ruchu w obrębie trzech skrzyżowań ulicy z ulicami: Staszica, Wojska Polskiego oraz Kolejową.
- 18 kwietnia 2018 roku w Urzędzie Miasta Zielonka odbyło się spotkanie z projektantami DW 634
- 28 czerwca 2018 roku Rada Miasta Zielonka podjęła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Województwu Mazowieckiemu w zakresie wykonania dokumentacji projektowej budowy ciągu pieszo-rowerowego w ciągu DW 634 w miejscowości Zielonka
- W lipcu 2018 roku w Urzędzie Miasta Zielonka odbyło się kolejne spotkanie z projektantami DW 634
KADENCJA 2018 – 2023
- 1 czerwca 2020 roku Burmistrz Miasta Zielonka wystosował wniosek do Dyrektora MZDW w sprawie zorganizowania spotkania inwestora oraz wykonawcy z mieszkańcami ze względu na zgłaszane przez nich informacje o wywłaszczeniach ich prywatnych posesji.
- 16 czerwca 2020 roku zwołana została komisja inwestycji Rady Miasta Zielonka w temacie rozbudowy DW 634. Została wtedy podjęta decyzja o sporządzeniu uchwały intencyjnej, która miała wyrazić obawy mieszkańców oraz podkreślić chęć ograniczenia do minimum wywłaszczenia ich własności prywatnych. Ponadto wnosiła o ponowną analizę i weryfikację przedstawianych propozycji.
- Między 17, a 24 czerwca 2020 roku w Urzędzie Miasta Zielonka była możliwość indywidualnych spotkań mieszkańców z urzędnikami, którzy przedstawiali cały projekt modernizacji z uwzględnieniem wszystkich posesji, a także oferowana była pomoc przy pisaniu wniosków do Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie potencjalnej kolizji przebiegu modernizacji z prywatnymi gruntami mieszkańców.
- 25 czerwca 2020 roku została podjęta uchwała intencyjna, do której załączono 29 wniosków mieszkańców
- 20 lipca 2020 roku wnioski mieszkańców zostały załączone do dokumentacji projektowej modernizacji DW 634
- Między 21 czerwca 2021 roku, a 2 marca 2022 roku Wojewoda Mazowiecki wydawał zawiadomienia dotyczące wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o realizacji rozbudowy DW 634 na kolejne etapy prac.
- 12 lipca 2023 roku została podpisana umowa pomiędzy MZDW, a Miastem Zielonka na finansowanie budowy oświetlenia do DW 634
PRZETARG oraz ROZPOCZĘCIE PRAC
Po pandemii covid-19 – w marcu 2022 r. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie ogłosił przetarg na rozbudowę 1,3-kilometrowego odcinka DW 634 w Ząbkach. Niecałe pół roku później – w sierpniu 2022 podpisano umowę na realizację tej inwestycji z firmą Skanska, a w styczniu 2024 roku droga została oddana do użytku. Zakończenie tego etapu prac pozwoliło na zajęcie się przebudową odcinka na terenie miasta Zielonka.
W styczniu i lutym 2022 Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje zatwierdzające projekt budowlany i zezwalające na realizację kolejnego etapu modernizacji, który miał objąć m.in. odcinek przebiegający przez Zielonkę.
W wyniku tych decyzji od lipca 2023 roku rozpoczęto procedurę przetargową mającą określić wykonawcę modernizacji. Na początku stycznia 2024 roku wyłoniono wykonawcę, którym została austriacka firma budowlana – Strabag, odpowiedzialną chociażby za budowę fragmentu trasy S8 na odcinku Marki-Kobyłka.
Prace potrwają przez 36 miesięcy od 22 stycznia 2024 roku, czyli dnia w którym została podpisana umowa. Przez pierwsze 6 miesięcy zostanie sporządzona pełna dokumentacja, a następnie prace będą miały charakter etapowy:
I etap: od skrzyżowania z ul. Legionów w Zielonce do rzeki Długiej
II etap: od rzeki Długiej do rejonu skrzyżowania z ulicami Dąbrowskiego i Hallera w Kobyłce
III etap: od skrzyżowania z ulicami Dąbrowskiego i Hallera w Kobyłce do skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce
IV etap: od skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce do skrzyżowania z ulicami 1 Maja i Niepodległości w Wołominie
Źródło: UM Zielonka