Noc z 16 na 17 stycznia (noc z soboty na niedzielę) będzie ostatnim dniem kursowania linii nocnej N66 ZTM.
Linia nocna N66 została uruchomiona 27 lutego 2015 roku po długich staraniach ze strony Miasta Ząbki. Na początku swojego funkcjonowania cieszyła się dużą frekwencją. Jednak intensywny rozwój alternatywnych, łatwo dostępnych i niskokosztowych form przewozów indywidualnych zamawianych za pośrednictwem smartfonów oraz popularyzacji sieci wypożyczalni środków transportu przyczyniły się do znacznego spadku liczby pasażerów w komunikacji nocnej.
Na jednym z zeszłorocznych spotkań w Zarządzie Transportu Miejskiego przekazano nam do analizy i podjęcia decyzji, wyniki badań napełnienia linii nocnej N66 na odcinku pozawarszawskim. Dane o napełnieniu zebrane jeszcze sprzed ograniczeń związanych z COVID-19 wskazywały, że poza pierwszym kursem linii N66, kolejne jeżdżą puste lub w niektóre dni podróżują nimi pojedyncze osoby. Uśrednione napełnienie z kilkunastu dni obserwacji w zależności od kursu i rodzaju dnia mieściło się w przedziale od 0 do 1,42 pasażera. Jedynie w przypadku pierwszego kursu odjeżdżający o godzinie 23:45 z przystanku Dw. Centralny, na odcinku ząbkowskim korzystało z przejazdu od kilku do kilkunastu pasażerów. – informuje UM Ząbki
Wprowadzony stan epidemii, zamknięcie lokali użyteczności publicznej oraz miejsc kultury i rozrywki oraz ograniczenie możliwości spotkań towarzyskich dodatkowo zmniejszyło zapotrzebowanie na nocne przejazdy.
Na to dodatkowo nałożył się problem wynikające z wprowadzonej w kraju profilaktyki epidemicznej, które oznaczają dla jednostek samorządu zarówno dodatkowe wydatki jak i znaczne ograniczenie dochodów budżetowych, co wymusza racjonalizację wydatków i szukanie oszczędności. Stąd chociażby decyzja władz Warszawy o zawieszeniu nocnych weekendowych kursów metra.
Rok 2021 oznacza dla nas również konieczność zapewnienia funkcjonowania komunikacji dziennej w czasie planowanych licznych inwestycji drogowych, które będą wiązały się ze skierowaniem dziennych linii autobusowych dłuższym trasami objazdowymi. To będzie wiązać się z wyższymi wydatkami budżetowymi na opłacenie dodatkowej pracy przewozowej. Środków na pokrycie tych dodatkowych wydatków na chwilę obecną nie mamy i musimy szukać oszczędności. Planowany na 2021 rok koszt kursowania linii N66 na odcinku ząbkowskim (w 100 % finansowany przez Miasto Ząbki) przy 4 kursach dziennie to ponad 100 tysięcy złotych. Ponadto w związku planowanymi pracami na trasie linii N66, jej trasa w południowych Ząbkach musiałaby być zmieniona, tak że pokrywałaby się z przebiegiem linii N62. Decyzja o zawieszeniu linii N66 została podyktowana powyższymi argumentami. Dzisiaj ZTM poinformował nas o wprowadzeniu tej zmiany w nocy z 17 na 18 stycznia. Kursy linii N66 na obszarze Warszawy zostaną skrócone do pętli PKP Zacisze Wilno i przemianowane na kursy bliźniaczej linii N16. Takie rozwiązanie pozwoli na proste przywrócenie kursów linii N66 w przyszłości gdy zakończą się roboty drogowe zaplanowane na jej trasie, ustaną ograniczenia związane z epidemią oraz gdy będą możliwości budżetowe. – czytamy na stronie ratusza
W przypadku osób korzystających z pierwszego kursu linii N66 ? odjazd z przystanku Dw.Centralny o godzinie 23:45 (z przystanku Dw. Wileński o 23:56) alternatywą będzie dojazd II linią metra do stacji Trocka i przesiadka na ostatni kursy linii 245 odjeżdżający o godzinie 23:54 w kierunku ul. Powstańców. W kierunku Warszawy ostatnie kursy linii 245 z przystanku Maczka 03 wyruszają o godzinie 23:37, 00:07 oraz 00:37.
W Ząbkach centralnych komunikację nocną zapewnia linia nocna N62 kursująca ciągiem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 i odjeżdżająca z Dw. Centralnego w tym samych godzinach co linia N66, a także ostatnie kursy pociągów Kolei Mazowieckich z Dworca Wileńskiego odjeżdżające o 23:47 i 00:50. W Ząbkach północnych linia N61 kursująca w ciągu ul Radzymińskiej odjeżdżająca z Dworca Centralnego 15 minut po pełnej godzinie.