Chcesz mieć pewność, że nikt nie wykorzysta Twojego numeru PESEL bez Twojej wiedzy? Zastrzeż PESEL to usługa, dzięki której nikt nie weźmie na Ciebie kredytu, nie kupi sprzętów na raty, a do całkowitego minimum zostaną ograniczone próby wyłudzeń i oszustw.
W utworzonym Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL każda osoba fizyczna będzie mogła dokonać:
– Zastrzeżenia numeru PESEL.
– Cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
– Ustawienia automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL.
– Sprawdzenia historii weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne.
– Podglądu historii zmian statusu.
Usługa dostępna będzie od 17 listopada 2023 r. Możesz zrobić to zarówno elektronicznie poprzez stronę obywatel.gov.pl, aplikację mObywatel lub osobiście w placówce bankowej, na poczcie oraz w Urzędzie. Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL jest całkowicie bezpłatne.
Co to oznacza w praktyce? Jeśli PESEL danej osoby zostanie zastrzeżony, tonie będzie można z tym PESEL-em dokonać pewnych czynności. Notariusz przed dokonaniem czynności sprawdzi czy PESEL jest zastrzeżony i odmówi ich wykonania, jeśli tak będzie. Podobnie banki lub instytucje kredytowe- przed zawarciem umów związanych z pożyczkami, kredytami lub otwarciem konta sprawdzą czy PESEL jest w rejestrze. Dostawca usług telefonicznych odmówi wydania duplikatu karty SIM, jeżeli PESEL będzie zastrzeżony. Niezbędne jest uprzednie cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
Uwaga! Na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości – ustawowy obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL przy zawieraniu, np. umowy kredytu lub pożyczki w praktyce, wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. Oznacza to, że można od 17 listopada dokonać tej czynności, ale skutki prawne będą obowiązywały od daty wskazanej w ustawie. Niektóre instytucje mogą zintegrować się z systemem wcześniej. Nie zmienia to faktu, że pełne wejście w życie obowiązków związanych z ustawą nastąpi latem przyszłego roku.