Rozkłady linii ząbkowskich zostały dostosowane do zmian rozkładów kolejowych wprowadzanych od 1 września. Skorygowaliśmy też czasy przejazdów w oparciu o archiwum danych z GPS przejazdów z pierwszego półrocza 2024 r.
W przypadku linii Z2M i Z4M (dla dnia roboczego) wybrane kursy będą realizowały dodatkowy postój wyrównawczy. Przed południem na przystanku Andersena 02, po południu na przystanku Powstańców Park 02. Kursy z dodatkowym postojem są zaznaczone na rozkładzie tabelarycznym oraz na tabliczkach przystankowych przy godzinie odjazdu:
a – postój na przystanku Andersena 02 (po powrocie z Rembertowa),
p – postój na przystanku Powstańców Park 02 (przed wyjazdem do Rembertowa).
Konieczność wprowadzenia takich postojów wynika z uwarunkowań organizacyjnych linii ząbkowskich kursujących do Metra Trocka.Warunki, na jakich możemy korzystać z pętli przy metrze Trocka są dosyć restrykcyjne. Możemy tam wykonywać bardzo krótki postój techniczny (bez wymiany pasażerów) i na pętli w jednym czasie może stać tylko jeden z 6 autobusów, które obsługują linie Ząbki-2M i 4M. Ponadto nie mamy możliwości realizacji postoju na obszarze Rembertowa. Czas postoju na „Trockiej” jest niewystarczający do właściwej wzajemnej synchronizacji linii Ząbki-2M i 4M oraz linii 245 i 199 na wspólnym przebiegu trasy i prawidłowej koordynacji przesiadek ząbkobus-pociąg i pociąg-ząbkobus w Rembertowie i na PKP Ząbki. Jedynym miejscem gdzie możemy wykonać postój wyrównawczy oraz zrealizować przerwy w wymiarze wynikających z przepisów są przystanki: Andersena 02 i Powstańców Park 02 w południowo-wschodniej części Ząbek. Przyjęte rozwiązanie jest neutralne dla osób podróżujących w głównym potoku. Rano część kursów ma pauzę dopiero po powrocie z Rembertowa – po zawiezieniu mieszkańców Ząbek do pociągu w Rembertowie. Natomiast po południu postój części kursów będzie realizowała postój na przystanku Powstańców Park 02, przed wyjazdem do Rembertowa po pasażerów wracających do Ząbek i autobus już bez dalszych przestojów pojedzie po pasażerów na Trocką. Oczywiście dla osób jadących rano z Rembertowa do Ząbek, oraz osób jadących po południu z Ząbek do Rembertowa – przyjęte rozwiązanie jest niewygodne, ale na chwilę obecną jedyne możliwe. Pasażerowie wsiadający rano na przystanku Andersena 01 muszą przywyknąć, że nie każdy autobus Z2M lub Z4M od razu wyruszy w trasę do metra. Jeśli kurs jest oznaczony na rozkładzie literką „a” autobus po odjeździe z przystanku, zawróci na rondzie i podjadą na postój na przystanek Andersena 02 i właściwy odjazd w kierunku Metra Trocka będzie z tego właśnie przystanku (autobus ponownie nie podjedzie na Andersena 01), tak, jak linia Ząbki-4M kursuje w weekendy przy skróconej trasie.
Warunki korzystania z pętli Trocka pozwalają tylko na postój techniczny – bez wymiany pasażerów. Pierwszym przystankiem, gdzie autobusy Ząbki-2M i Ząbki-4M zabierają pasażerów jest przystanek Metro Trocka 01, a przystankiem dla wysiadających jest przystanek Metro Trocka 02. Autobus powinien wjechać i wyjechać z pętli pusty tj. z samym kierowcą. Stanowisko, na którym ząbkobusy mają postój jest stanowiskiem technicznym – bez peronu, a obok przejeżdżają inne autobusy korzystające z pętli. Dlatego informujemy, że kierowcy mają zakaz wpuszczania pasażerów podczas postoju na pętli Trocka – wsiadanie i wysiadanie w tym miejscu jest niebezpieczne i narusza warunki korzystania z pętli, jakie miasto Ząbki otrzymało. Apelujemy o nie wywieranie presji na kierowcy i nie wykłócanie się z kierowcami o wpuszczenie do autobusu w tym miejscu. W razie, gdy kontrola ujawni pasażerów w ząbkobusie na pętli, może nam zostać cofnięta zgoda na korzystanie z tego krańca i dalsze funkcjonowanie połączeń ząbkowskich do metra może nie być możliwe. Przesiadając się z metra na zetkę do Ząbek wsiadamy na przystanku Metro Trocka 01.
Pamiętajmy również o optymalizacji naszych przesiadek i korzystajmy w pełni z oferty przewozowej Warszawskiego Transportu Publicznego i Miasta Ząbki. Jeśli wysiedliśmy z metra na Trockiej i zetka ma być za 10 minut, a wcześniej podjeżdża autobus jadący w stronę przystanku Młodzieńcza (140, 340, 738), możemy podjechać od Młodzieńczej i tam mamy szansę na wcześniejszą przesiadkę na autobus 145, 245, lub 199 jadący do Ząbek, w ostateczności w tą zetkę, na którą pierwotnie chcieliśmy oczekiwać na Trockiej. Autobusy 145, 245 i Z2M w kierunku Ząbek stają na przystanku Młodzieńcza 03, a 199 i Z4M na przystanku Młodzieńcza 02.
Przesiadka w Rembertowie to nie tylko przesiadka na pociąg do Śródmieścia, na Wolę czy na Służewiec, dla części osób atrakcyjną może być przesiadka na linię 143 i dojazd tym autobusem na południowe Śródmieście północny Mokotów czy Metro Politechnika.
W kierunku Warszawy na 143 z Z2M i Z4M możemy się przesiąść na wspólnym przystanku Rembertów Ratusz 01. Układając rozkłady dla Z2M i Z4M staraliśmy się skrócić czas oczekiwania na przesiadkę po południu ze 143 na Z2M i Z4M na zespole przystankowym Żołnierska.
Wrzesień i październik to dla wielu osób pierwsze codzienne dojazdy komunikacją publiczną do szkół i na uczelnie. Szukanie najdogodniejszych rozwiązań. Karta Mieszkańca Jestem z Ząbek z biletem Metropolitalnym to klucz do bardzo bogatego wachlarza możliwości dojazdu do Warszawy, jakie oferuje mieszkańcom Ząbek komunikacja WTP ze wspólnym biletem ZTM-KM uzupełniona ofertą Ząbkowskiej Komunikacji Miejskiej, która dla posiadaczy ważnej karty „Jestem z Ząbek” jest bezpłatna. – informuje UM Ząbki