Za 40 lat może zabraknąć ryb na naszych talerzach

Przełowienie zagraża ekosystemom morskim i zamieszkującym je gatunkom. Problemem jest też zanieczyszczenie mórz i oceanów, m. in. zgubionymi podczas połowów sieciami rybackimi, tzw. sieciami widmo. Jeżeli nie zaczniemy działać, za 40 lat może zabraknąć ryb na naszych talerzach. W związku z tym WWF Polska i MOWI łączą siły, żeby ratować Bałtyk – promują zrównoważoną produkcję i konsumpcję ryb i owoców morza oraz zapobieganie zanieczyszczaniu morza sieciami widmo. W ramach akcji przez całe wakacje po wybrzeżu Morza Bałtyckiego będzie krążył specjalny Goodtruck.

Co roku w wodach Bałtyku rybacy gubią od 5 do 10 tysięcy sztuk sieci rybackich. Przyczyną tego zjawiska są najczęściej sztormy, kolizje lub zaczepienie sieci np. o zatopione w Bałtyku statki. Szacuje się, że w polskiej części Morza Bałtyckiego może ich zalegać nawet kilkaset ton. Sieci rybackie po zagubieniu, nadal robią to, do czego zostały zaprojektowane – łowią. Uwięzione w nich ryby, ptaki, foki oraz morświny giną w cierpieniach. Sieci są też źródłem plastiku –  rozpadają się na mikrocząstki, które mogą dostawać się do łańcucha pokarmowego i finalnie trafiać na nasze stoły. Stanowią również niebezpieczeństwo dla nurków. Dodatkowo, sieci dryfujące przy powierzchni wody, wplątują się w śruby jednostek pływających, powodując usterki.

Zagubione sieci rybackie stanowią ok. 10% wszystkich odpadów w morzach i oceanach, a ich negatywny wpływ na środowisko jest ogromny. Nasze działania skupiają się na opracowaniu systemowych rozwiązań oraz rekomendacji, zarówno praktycznych jak i politycznych, które pozwolą skutecznie uwolnić Bałtyk od sieci widmo ? podsumowuje Sylwia Migdał, Fundacja WWF Polska

WWF Polska zajmuje się problemem zagubionych sieci rybackich od roku 2011. W ramach międzynarodowego projektu MARELITT Baltic, udało się opracować bezpieczne metody wyszukiwania i wyławiania sieci widmo, stworzyć mapę Morza Bałtyckiego z obszarami ich gromadzenia się, zbadać przystosowanie portów do odbioru tego typu odpadów oraz możliwości ich recyklingu, a także przeprowadzić testy znakowania sieci rybackich.
W tym roku do walki z sieciami widmo przyłączyła się również marka MOWI, która zajmuje się zrównoważoną hodowlą i przetwórstwem łososia atlantyckiego.

– Zwracamy uwagę na aspekt środowiskowy w całym łańcuchu naszej działalności ? od etapu produkcji karmy, poprzez wody, w których żyją nasze łososie, skończywszy na zakładach produkcyjnych. Potwierdzeniem tego jest certyfikat ASC, który daje konsumentom gwarancję,  że łosoś MOWI pochodzi z farm ograniczających wpływ na środowisko naturalne, ryba dorasta w odpowiednich warunkach, zarówno dla niej samej, jak i w poszanowaniu dla środowiska ? mówi Emilia Schomburg, Brand Communication Director MOWI.

W ramach wsparcia WWF Polska, od 19 lipca do 1 września popularny Goodtruck MOWI przybierze nową formułę i odbędzie trasę po wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Jego celem jest kampania edukacyjna, która ma uświadomić społeczeństwo, że jeżeli nie zaczniemy działać to za 40 lat może zabraknąć ryb na naszych talerzach.
W #goodtrucku MOWI:
– otrzymasz pysznego bajgla z łososiem, który ma certyfikat ASC (odpowiedzialnej hodowli ryb)
– otrzymasz Poradnik Rybny WWF ?Jaka ryba na obiad??, który pomoże Ci
w dokonywaniu odpowiedzialnych wyborów zakupowych
– zapoznasz się z projektem WWF Polska ?Sieci widmo?
– zapoznasz się z projektem WWF Polska dotyczącym zrównoważonej produkcji, sprzedaży i konsumpcji ryb i owoców morza
– będziesz mógł przekazać dobrowolną dotację na rzecz WWF Polska
MOWI_WWF_Goodtruck.jpg
Miejscowości, które odwiedzi Goodtruck MOWI x WWF:
LIPIEC
? 19.07 Dębki
? 20.07 Jastarnia
SIERPIEŃ
? 3.08 Gdynia
? 4.08 Gdynia
? 9.08 Ustka
? 10.08 Łeba
? 16.08 Gdańsk
? 17.08 Gdynia
? 23.08 Sopot Molo
? 24.08 Gdańsk nad Motławą
? 30.08 Chałupy
? 31.08 Kuźnica
? 1.09 Mechelinki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.