Informacje na temat e -recepty oraz możliwości przedłużenia recepty przez farmaceutę w przypadku braku dostępności lekarza.
E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną, papierową receptę.
Co trzeba zrobić, aby móc korzystać z e-recepty?
Aby otrzymać e-receptę, trzeba mieć założone Internetowe Konto Pacjenta (www.pacjent.gov.pl). Osoby starsze mające problem z obsługą Internetu mogą upoważnić inną osobę (dziecko, wnuka) do założenia i obsługi ich Internetowego Konta Pacjenta. Posiadając Internetowe Konto Pacjenta, bez wychodzenia z domu można mieć dostęp do e-skierowań (na badanie lub do sanatorium), listę zażywanych leków oraz informacje o planowanych wizytach u lekarza.
Kto może wystawić e-receptę?
E-receptę może wystawić każdy lekarz, zarówno medycyny rodzinnej, jak i lekarz specjalista.
W jaki sposób otrzymam e-receptę?
Po wystawieniu przez lekarza e-recepty, pacjent otrzymuje:
- SMS z 4-cyfrowym kodem do jej realizacji albo
- e-mail z załączoną e-receptą.
Osoby nie posiadające telefonów komórkowych lub adresu mailowego mogą otrzymać e-receptę w formie papierowego wydruku.
Jak zrealizować e-receptę?
Aby zrealizować e-receptę wystarczy w aptece:
- podać 4-cyfrowy kod otrzymany SMS-em albo
- pokazać farmaceucie maila z e-receptą, na której znajduje się kod do zeskanowania.
Osoby, które otrzymały e-receptę w formie papierowej w czasie wizyty w aptece pokazują ją farmaceucie.
Czy e-receptę muszę zrealizować całą w czasie jednej wizyty w aptece?
E-recepta nie musi być realizowana w czasie jednej wizyty w aptece w całości. Leki z pakietu e-recept możesz wykupić w kilku aptekach w różnym czasie, ale, kupując kolejne opakowania jednego leku, należy wrócić do tej samej apteki.
Co zrobić jeśli lekarz przepisał na e-receptach kilka leków, a nie wszystkie są dostępne w aptece?
Można wykupić każdy z nich w innej, dowolnej aptece, ale jeśli kupujemy np. tylko jedno z trzech przepisanych opakowań leku, to po drugie i trzecie należy wrócić do tej samej apteki, w której zostało kupione pierwsze.
Czy leki z e-recepty może wykupić mi ktoś bliski?
Tak, wystarczy podać tej osobie kod e-recepty oraz nasz numer PESEL.
Jak długo ważna jest e-recepta?
Większość e-recept jest ważna 30 dni od daty wystawienia. E-recepta na antybiotyk ważna jest przez 7 dnia, a na preparaty immunologiczne (np. szczepionki) przez 120 dni. E-recepta może być także ważna przez 1 rok (365 dni). Taką e-receptę otrzymają m.in. pacjenci chorzy przewlekle, którzy na stałe przyjmują określone leki.
Mimo tego, że e-recepta ważna jest przez rok, to i tak pacjent powinien wykupić pierwsze opakowanie zanim minie 30 dni od daty jej wystawienia albo od daty ?realizacji od?. W przypadku spóźnienia się, farmaceuta ma prawo wydać mniejszą ilość leku, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty albo od daty ?realizacji od?. Przy wykupie kolejnych opakowań farmaceuta już nie będzie zmniejszał ilości leku.
Zabrakło mi leku. Czy farmaceuta może mi wystawić e-receptę?
Farmaceuta w przypadku każdego zagrożenia zdrowia pacjenta może wystawić receptę farmaceutyczną. Jednak leki wydawane na podstawie recepty farmaceutycznej nie będą objęte refundacją przez NFZ, nawet jeśli przyjmujemy je od wielu lat.
Jakie są korzyści z e-recepty?
Dostając pakiet e-recept możemy każdy lek wykupić w innej aptece, zachowujemy przy tym refundację. Farmaceuta nie ma problemu z jej odczytaniem, dzięki czemu pacjent otrzymuje właściwy lek we właściwej dawce. E-recepta nigdy się nie zgubi i można ją zrealizować w każdej aptece na terytorium Polski, w czasie odwiedzin u rodziny, na wakacjach, w czasie pobytu w sanatorium. Nawet jeśli nie będziemy mogli odszukać jej kodu, możemy w każdej chwili sprawdzić go na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.