W Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach miniony rok szkolny obfitował w liczne wydarzenia. Miały one na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz współpracę ze środowiskiem. O sukcesach placówki w tym obszarze mówi Ewa Kacprzak, dyrektor SP 3 w Ząbkach.
– We wrześniu ubiegłego roku ząbkowska „Trójka” po raz kolejny uzyskała prestiżowy tytuł Microsoft Showcase School. Co to oznacza dla szkoły?
– Tak, bardzo nas to ucieszyło, ponieważ uzyskanie tego tytułu oznacza, że nadal jesteśmy częścią światowego programu najbardziej innowacyjnych szkół na świecie. Utrzymanie tytułu jest możliwe dzięki zaangażowaniu i pasji naszych nauczycieli, którzy na co dzień korzystają z nowoczesnych technologii, zmieniają środowisko nauczania i wspierają edukację naszych uczniów.
– SP 3 uczestniczy również w różnorodnych programach rządowych oraz współpracuje z Urzędem Miasta Ząbki. Co szkoła zyskuje dzięki tej współpracy?
– Współpracując z Urzędem Miasta Ząbki wzięliśmy udział w programie Laboratoria Przyszłości, którego celem jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i technologii wspierających edukację. W ramach tego programu zostały utworzone nowe pracownie tematyczne – Druku 3D, wirtualnej rzeczywistości, audio oraz techniczna. Wykorzystując możliwości pracowni zorganizowaliśmy Festiwal Nauki, który miał charakter STEAM-owy oraz Debatę o Powstaniu Warszawskim. Dzięki realizacji przez Urząd Miasta Ząbki projektu „Szkoła Online”, pozyskaliśmy nowy sprzęt jakim są pracownie mobilne -chemiczna ,fizyczna i biologiczna.
– Co roku uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach przystępują do Europejskiego Tygodnia Kodowania. Pada określenie – innowacje – jakiego są one rodzaju?
– Nasi nauczyciele realizują różne innowacje pedagogiczne – „Drukuj z nami Multidrukerami”, którą prowadzono na lekcjach informatyki, „Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole”, „Zajęcia artystyczne z elementami języka niemieckiego”, „Pokaz talentów”, „Podróże po Polsce”, „Dotykam ,czuję i zgaduję-ekologiczna ścieżka sensoryczna”.
– Równie ważna jest w „Trójce” edukacja historyczna, patriotyczna, ekologiczna i społeczna. Jakiego rodzaju projekty realizujecie?
– Od siedmiu lat cyklicznie realizujemy projekt interdyscyplinarny „Mały Powstaniec patron szkoły”, w ramach którego odbywają się rajdy szlakiem Powstania Warszawskiego, przedstawienia, gra miejska oraz debata. W roku szkolnym 2022/23 szkoła realizowała następujące projekty: „ Drzewa dla Ziemi”, „Góra Grosza”, „Silniejsi Razem”, międzynarodowy projekt „Z kulturą mi do twarzy”, „Być jak Ignacy – zostań ambasadorem nauki”, „Europa i Ja”. Dzięki działalności szkolnego wolontariatu uczniowie mają możliwość angażowania się w aktywne działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, życia kulturalnego i środowiska naturalnego. Uwzględniając rozwój zainteresowań, uczniowie biorą udział w wielu konkursach m.in. kuratoryjnych (Kangur Matematyczny, Matematyka bez Granic, Alfik, Puchacz Piotr), ekologicznych i sportowych. Od dwóch lat organizujemy Gminny Konkurs Matematyczny – Liczbowe Potyczki oraz międzyszkolny konkurs – Kiedy Myślę o misjach…
– Tradycją szkoły jest współpraca z innymi placówkami. Jaki jest cel tego rodzaju współpracy?
– Ta współpraca ma na celu prezentowanie dobrych praktyk związanych ze stosowaniem nowoczesnych technologii. W ramach Showcase School gościliśmy przedstawicieli urzędu miasta, dyrektorów szkół z Wodzisławia Śląskiego, uczniów z Zespołu Szkół w Jedwabnie oraz zaprzyjaźnionych szkół im. Małego Powstańca. Na co dzień współpracujemy też ze wszystkimi ząbkowskimi szkołami i wymieniamy się doświadczeniem. Mając na uwadze wartość współpracy ze środowiskiem lokalnym każdego roku dzięki zaangażowaniu rodziców i uczniów w szkole organizowany jest Festyn Rodzinny, z którego dochód przeznaczamy na potrzeby uczniów i szkoły.