W dniu 18 października Wojewoda Mazowiecki stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Powiatu Wołomińskiego Mariusza Dembińskiego. Decyzja ta jest odpowiedzią ze strony władz centralnych na odmowę stwierdzenia wygaszenia mandatu radnego przez Radę Powiatu Wołomińskiego. Czy radny się odwoła?
Przyczyną stojącą u podstawy wydanego przez Wojewodę Mazowieckiego Zarządzenia zastępczego w sprawie uchylenia mandatu radnego powiatowego Mariusza Dembińskiego jest zastosowanie art.25b ust. 1a ustawy o samorządzie powiatowym, który odnosząc się do działalności gospodarczej stwierdza ?radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taka działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność o której mowa w przywołanym artykule obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. W Przypadku nie zrzeczenia się funkcji, lub zaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w art. 383 & 5 Kodeksu wyborczego rada stwierdza wygaśniecie mandatu poprzez podjęcie stosownej uchwały w ciągu miesiąca od tego terminu?.
Radny Dembiński ślubowanie złożył w dniu 22 grudnia 2014 roku, nie zrzekł się jednak funkcji Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tłuszczu, która to funkcję sprawuje do dnia dzisiejszego, zaś Rada Powiatu Wołomińskiego nie wygasiła radnemu mandatu Wojewoda postanowił podjąć działania i wydal wspomniane zarządzenie zastępcze.
Od podjętej decyzji zarówno powiatowi wołomińskiemu jak i samemu Mariuszowi Dembińskiemu przysługuje skarga do Sądu Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od jego doręczenia, która należy wnieść za pośrednictwem organu, który zaskarżone orzeczenie wydał.
Teresa Urbanowska