W środę (6 maja) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała informację o nowym przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy. W odpowiedzi samorządy Sulejówka i Wesołej zapowiadają na antenie WOT-u protesty przeciwko zaproponowanym zmianom.
Środowa informacja o zmianie przebiegu odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy, najbardziej dotyczy Sulejówka i Wesołej. To właśnie przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy przez te gminy najbardziej został zmieniony. Zdaniem władz Wesołej i Sulejówka realizacja zmienionego wariantu nie jest możliwa.
? To wariant, który przechodzi pomiędzy Wesołą i Sulejówkiem na obrzeżach miast przez jak najmniej zaludnione tereny. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki i społeczne i ekonomiczne ? czyli koszty budowy drogi, wpływ na środowisko, wpływ na ludzi ? uznaliśmy, że jest to wariant najkorzystniejszy ? stwierdziła w programie telewizyjnym Agnieszka Stefańska z GDDKiA. Z taką koncepcją nie zgadza się burmistrz Wesołej, gdyż według wcześniej prezentowanych i zaakceptowanych koncepcji obwodnica miała mieć inny przebieg.
? Obwodnica przez środek miasta to jakiś ponury żart ? uważa Krzysztof Kacprzak, burmistrz Wesołej.
? Wystarczy spojrzeć na strefę zamieszkania, gdzie jest bardzo gęsta zabudowa jednorodzinna. W tę zabudowę jednorodzinną w bliskiej odległości jest wprowadzany przebieg trasy ? bez żadnych propozycji dotyczących zabezpieczeń i taki wariant jest dla nas nie do przyjęcia ? mówił na antenie WOT. Podobnego zdania jest Lidia Krajewska, posłanka z Wesołej uznając zaprezentowaną propozycję za bezmyślną.
Procedura wytyczania trasy S8 trwa od wielu lat. Mieszkańcy wcześniej zgodzili się na tunel długości 800 metrów, po to aby zmniejszyć hałas.
Zgodnie z nowym pomysłem GDDKiA trasa ma przebiegać również przez Sulejówek. Tu podobnie jak w Wesołej propozycja nie przypadła do gustu samorządowcom jak i mieszkańcom. Obecnie GDDKiA jest na etapie uzyskiwania uzgodnień środowiskowych. Jeśli je dostanie to ? jak zapowiadają burmistrzowie Wesołej i Sulejówka będą protesty. ? Czas na zmiany w projektach minął ? uważa przedstawiciel TOR. ? Jeśli teraz GDDKiA będzie wprowadzała zmiany stracimy szansę na pieniądze z UE ? przestrzega.
Zdaniem części ekspertów dziś wybudowanie Wschodniej Obwodnicy Warszawy do 2020 roku jest niemożliwe a inwestycja, aby nie straciła dofinansowania powinna być zakończona i rozliczona do 2022 roku. W przeciwnym razie UE może cofnąć dotację.
Pewne zmiany na nowej koncepcji widoczne są również na odcinku Drewnica ? Rembertów w części biegnącej przez powiat wołomiński.
Teresa Urbanowska