Wartość rynku gier przewyższyła wartość branży filmowej

Całkowity przychód rynku gier wideo, tj. gier konsolowych, PC i mobilnych, wyniósł prawie 350 miliardów dolarów w 2022 roku. Przekroczyło to wartość całego przemysłu filmowego, w tym streamingu.

Tymczasem w Polsce, według Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu, wartość branży gier w 2022 roku wyniosła ponad 1,2 mld euro. To 500 firm zatrudniających łącznie 15 tys. osób.

Jednocześnie, według danych publicznych, gracze stanowią około dwóch trzecich obywateli Polski. Odsetek ten spadł w porównaniu do 2020 roku, kiedy wynosił 76%, a także do 2018 roku (79%). Ich głównym urządzeniem do grania jest smartfon. Zdecydowana większość polskich graczy to osoby dorosłe, których średnia wieku przekracza 30 lat. Co ciekawe, 47% z nich to kobiety. 

Ustalono również wzorce, na podstawie których gracze wybierają określone gry. I tak, płeć jest m.in. czynnikiem różnicującym gry, np. mężczyźni częściej wybierają strzelanki czy bijatyki, ale nie gry fabularne. Jednocześnie samoocena dziewcząt jest pozytywnie związana z graniem w strzelanki. Jednocześnie poczucie izolacji społecznej koreluje z preferowaniem brutalnych gier.

W związku z tym stwierdzono, że na konkretne preferencje gatunkowe wpływają również cechy psychologiczne.

Na przykład, ekstrawertycy preferują gry muzyczne, podczas gdy nie lubią gier MMO RPG i gier fabularnych. Gracze zorientowani estetycznie lubią eksplorować rozległy świat gry, postrzegają ją również jako formę aktywności społecznej. 

Wielu dorosłych Polaków gra również w gry losowe. Wraz z rozwojem branży iGaming, gry te stały się dostępne bezpośrednio z komputerów lub telefonów. Istnieje wiele kasyn online, które akceptują Polaków przy rejestracji i tłumaczą swoje strony na język polski. Większość graczy szuka tych platform na stronach z recenzjami kasyn online. Najwięcej pozytywnych opinii zebrał serwis PolskieKasyna.BIZ, który dostarcza aktualnych danych na temat stron i aplikacji hazardowych. Po wybraniu kasyna pozostaje poświęcić minutę na rejestrację i doładowanie konta. Taka prostota przyciągnęła miliony mieszkańców do rozrywki hazardowej.

Cechy psychologiczne wpływają nie tylko na wybór konkretnej gry, ale także na styl gry gracza. Istnieje teoria, że gracze dzielą się na siedem typów i w zależności od nich szukają różnych doświadczeń w grach. Istnieją jednak nowsze badania, które redefiniują ten model i pokazują, że można wyróżnić tylko trzy typy graczy. Na przykład, istnieją gracze zorientowani na akcję, którzy lubią podejmować ryzyko i wygrywać gry z wymagającymi przeciwnikami.

Współczesny rynek gier jest zbudowany w taki sposób, że gracze wszystkich typów mogą uzyskać to, czego potrzebują – rozwiązywanie zagadek, wymyślanie złożonych strategii, doświadczanie strachu lub pokonywanie wyzwań i pokonywanie ich w grze. Rozwój gier w dużej mierze opiera się na modelach ekonomicznych opracowanych przez analityków.

Artykuł Partnera

Więcej informacji z Mazowsza

Rusza nabór wniosków na wsparcie dla miejsc pamięci

Rusza nabór wniosków na wsparcie dla miejsc pamięci

Budowa pomników, renowacja grobów czy remont kapliczki – to tylko niektóre z zadań, na jakie można otrzymać dofinansowanie z programu „Mazowsze dla miejsc pamięci”. [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim, Wyszkowskim, Ostrowskim, Węgrowskim i Sokołowskim

W dniach od  9  do 17 stycznia planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego, Wyszkowskiego, Ostrowskiego, Węgrowskiego i Sokołowskiego. [...]
0 komentarzy
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności - PKD 2025

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025, która zastąpi dotychczasową – PKD 2007.  PKD 2025 obejmie nowe [...]
0 komentarzy
Mazowiecki Konkurs Fotografii Kulinarnej

Mazowiecki Konkurs Fotografii Kulinarnej

Ruszył Mazowiecki Konkurs Fotografii Kulinarnej. Zdjęcia tradycyjnych potraw, produktów i napojów z regionu można przesyłać do 31 marca. Jest o co walczyć. Na laureatów [...]
0 komentarzy
Mazowsze dla młodzieżowych rad

Mazowsze dla młodzieżowych rad

Warsztaty edukacji obywatelskiej, szkolenia podnoszące kompetencje społeczne, powołanie młodzieżowych rad czy pomoc w realizacji inicjatyw młodych radnych – to przykłady projektów, na jakie [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.