? Mieszkasz w Markach? Zabierz głos! ? tak Marki zachęcają swoich obywateli ? zarówno młodzież, jak i dorosłych ? do wspólnego tworzenia, a potem realizacji strategii rozwoju. Czy akcja powiedzie się? Znając zaangażowanie mieszkańców Marek można mieć nadzieję, że chętnie się włącza w taką formę partycypacji.
Część z nas lubi planować ? zarówno w krótkim terminie, jak i w wieloletniej perspektywie. Dzięki temu łatwiej nam funkcjonować we współczesnym świecie. Dzięki planowaniu i wyznaczaniu celów wiemy, co zrobiliśmy, a co jeszcze jest do zrobienia, co osiągnęliśmy,
a co jest jeszcze do osiągnięcia. W ten sam sposób działają samorządy. We wrześniu Rada Miasta Marki przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania ?Strategii rozwoju Miasta Marki na lata 2022-2030?. Będzie ona swoistym drogowskazem dla gminy.
Aby nie była to sztuka dla sztuki, władze miasta liczą na szeroki udział mieszkańców we wspólnym opracowaniu strategii. – Bez ich udziału byłby to ułomny dokument ? mówi Jacek Orych, burmistrz Marek.
Miasto od słów przeszło już do czynów. Pierwszym etapem tworzenia strategii jest diagnoza sytuacji. Pomogą w niej dwie ankiety internetowe, które już można wypełniać. Pierwsza z nich dedykowana jest dorosłym mieszkańcom Marek.
– Pytamy w niej m.in. o mocne i słabe strony miasta, dostępność usług, poziom zaufania do różnych instytucji, a także prosimy o podpowiedzi, co należałoby zrobić, by w Markach żyło się lepiej ? mówi Jacek Orych.
Druga ankieta skierowana jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz liceów.
? Młode pokolenie już niedługo będzie dokonywało wyborów dotyczących swojej przyszłości. Dla nas jest ważne, aby tę przyszłość wiązali z Markami. Dlatego jesteśmy przekonani, że warto im udzielić głosu już teraz ? dodaje Małgorzata Czerwińska, naczelnik Wydziału Strategii i Funduszy Zewnętrznych.
Obie ankiety są anonimowe i można je wypełniać (zarówno elektronicznie, jak i tradycyjnie) do 22 listopada tego roku.
Po diagnozie przyjdzie etap przygotowywania projektu strategii. Tu również przewidziany jest udział mieszkańców.
– Przeprowadzimy m.in. warsztaty w trzech częściach miasta. Pojawi się również możliwość składania własnych propozycji do projektu. Wreszcie końcowym elementem będzie duże spotkanie, na którym zostanie zaprezentowany projekt strategii. Tu także będzie okazja do dyskusji ? informuje Tadeusz Markiewicz z UM Marki.
– Marki nie raz pokazywały, że mają aktywnych obywateli. Tak było m.in. przy cukierkowej akcji na rzecz budowy obwodnicy, tak jest przy różnych projektach społecznych. Liczymy, że i tym razem mieszkańcy zaktywizują się: najpierw w budowanie projektu naszej strategii, a potem ? w jej wspólną realizację. Zgodnie z naszym hasłem ?Marki Włącz się? ? podsumowuje Jacek Orych.
Czym jest partycypacja społeczna?
W głównej mierze jest to czynny udział mieszkańców w procesach zainicjowania oraz spełniania funkcji zgodnie z przeznaczeniem grup obywatelskich i pozarządowych organizacji.
(P. Olejniczak 2015, s. 112,113) Ze względu na typ relacji wyróżniamy dwa rodzaje partycypacji: wspólnotową zwaną horyzontalną oraz obywatelską określaną również jako wertykalną. Pierwsza obejmuje współdziałanie różniących się między sobą grup społecznych dotyczące jednego wspólnego przedsięwzięcia. Druga zaś oparta jest na włączeniu obywateli w działania, których inicjatorami są władze publiczne. Działania te obejmują: aktywność publiczną wychodzącą ze strony obywateli (petycje, skargi, edukacja publiczna), włączenie do uczestnictwa członków społeczeństwa (np. referendum, konsultacje społeczne), udział w wyborze przedstawicieli władzy, obligatoryjne postawy wynikające z przepisów prawa.(P. Olejniczak 2015, s. 112)Partycypacja społeczna charakteryzuje się 3 rodzajami relacji:
1. Informowanie obywateli o podjętych decyzjach, które bezpośrednio ich dotyczą.
2. Konsultowanie – przedstawiciele władz przedstawiają swoje projekty bądź postulaty i oczekują na opinie mieszkańców.
3. Współdecydowanie ? obywatele nie tylko oceniają pomysły władz lokalnych ale również biorą czynny udział w rozwiązywaniu lokalnych problemów. (K. Pawlewicz, A. Pawlewicz 2010, s. 76,77)
Red.