?STOP? brawurze na torach

Dzięki zgłoszeniu pracownika PKP i szybkiej reakcji policjantów nie doszło do tragedii

Tylko w lutym br. doszło w powiecie wołomińskim do dwóch wypadków na torach, w tym jednego ze skutkiem śmiertelnym. Choć  2020 rok przyniósł znaczący spadek liczby wypadków w transporcie kolejowym w stosunku do lat poprzednich, to w dużej mierze było to skutkiem  ograniczeń wynikających z pandemii, a nie wzrostu odpowiedzialności i rozwagi pieszych, kierowców i rowerzystów.

Co roku na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. ?dzikich przejściach? w naszym powiecie  dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych, rowerzystów i kierowców. W ogólnej statystyce wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią mniej niż jeden procent wszystkich wypadków komunikacyjnych.

? W ubiegłym roku na obszarach kolejowych w powiecie wołomińskim doszło do czterech zdarzeń. Po jednym w Wołominie, Tłuszczu, Ząbkach i Kobyłce.  Wszystkie zakończyły się śmiercią poszkodowanych –  informuje asp. szt. Tomasz Sitek, rzecznik prasowy komendy Powiatowej Policji w Wołominie 

Liczby te, choć z pozoru niewielkie, nie odzwierciedlają traumatycznych doświadczeń tych, którzy wypadki przeżyli, ani dramatu rodzin, których najbliżsi podnieśli śmierć. Najmniej się mówi o poszkodowanych pasażerach pociągów, którzy odnieśli ranny  m.in. w wyniku gwałtownego hamowania i zatrzymania składu po wypadku. A przecież także oni są ofiarami.

Jak wykazały analizy zdarzeń na obszarach kolejowych, najczęstszą przyczyną wypadków   jest  przechodzenie przez tory w niedozwolonych miejscach. Kolejne to zderzenia pociągów z pojazdami drogowymi na przejazdach. Równie często dochodzi do incydentów w postaci zignorowania znaku STOP przed przejazdem i niezachowania wystarczającej ostrożności przez kierującego pojazdem na niestrzeżonym przejeździe kolejowym.  Choć przewoźnicy kolejowi, w tym Koleje Mazowieckie organizują ćwiczenia mające na celu sprawdzenie skuteczności działania i współpracy służb ratunkowych na wypadek wystąpienia zagrożenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym, to bezpieczeństwo na torach zależy głównie od nas samych.

Coraz cieplejsze dni sprawiają, że chętniej korzystamy ze spacerów na świeżym powietrzu i wyjazdów na wycieczki, nie zawsze zachowując należytą ostrożność przy przechodzeniu lub przejeżdżaniu przez torowiska.

– Wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Znajdują się tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu i oszczędność czasu, a nie skrajnej głupoty i igranie ze śmiercią. Rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Różnica mas pomiędzy składem towarowym a samochodem osobowym jest taka, jak między pojazdem a puszką z konserwą. Każdy błąd na torach może mieć nieodwracalne skutki, gdyż maszynista nie ma szans wyhamować w ciągu kilku sekund ? przestrzegają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., organizator kampanii „Bezpieczny przejazd…”

Aby uniknąć udziału w wypadkach kolejowych warto pamiętać o tym , że droga hamowania pociągu może wynieść nawet 1300 metrów. Dla bezpieczeństwa własnego, swoich bliskich i innych użytkowników dróg należy przestrzegać  kilku podstawowych zasad i pamiętać, m.in. o tym, że pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu przed pojazdami ratunkowymi, uprzywilejowanymi, samochodami i pieszymi. Nie wolno zapominać, że rogatki czy sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa może ulec uszkodzeniu tak jak inne urządzenia automatyczne. Podobnie jest z dróżnikami, którzy mogą np. zasłabnąć i nie zamknąć rogatek w odpowiednim momencie.  Dlatego przejeżdżając lub przechodząc przez tory zawsze należy zachowywać zasadę ograniczonego zaufania.  Ważne jest również, aby kierując pojazdem  zachować odpowiednią odległość przed poprzedzającym pojazdem i przed wjechaniem na przejazd kolejowy upewnić się, że samochód, który jest nami znajduje się już kilka metrów za rogatką wyjazdową. W przypadku przejazdów wielotorowych nigdy nie należy wjeżdżać na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu. Należy zaczekać, aż pociąg odjedzie na taką odległość, abyśmy mogli stwierdzić, czy po innych torach nie poruszają się inne pociągi. Jeśli samochód  zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami, nie pozostaje nic innego, jak  przejechać przez nie i je wyłamać.

Piesi i rowerzyści. powinni szczególnie pamiętać o tym, że pociąg jest szerszy niż  rozstaw szynk o około 1 metr z każdej ze stron, a przed przechodzeniem przez tory zawsze należy zsiąść z roweru i zdjąć słuchawki z uszu.

Aleksandra Olczyk

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Marki - piątkowe zdarzenie w SP2 - informacja dyrektor szkoły

Marki – piątkowe zdarzenie w SP2 – informacja dyrektor szkoły

W związku z różnymi relacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej, dotyczącymi zdarzenia w szkolnej świetlicy, UM Marki przekazuje informację ze strony dyrektor Szkoły [...]
0 komentarzy

82-latek jechał pod prąd DW 629. Doprowadził do koszmarnego wypadku.

W środę 20 listopada w godzinach popołudniowych na ulicy Jana Pawła II w miejscowości Cegielnia doszło do zderzenia dwóch pojazdów osobowych. Zdarzenie wymagało [...]
0 komentarzy
Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Samorząd województwa mazowieckiego zaprasza dorosłych mieszkańców powiatu legionowskiego na darmowe przesiewowe badania wzroku. Aby wziąć w nich udział, nie jest potrzebne skierowanie od [...]
0 komentarzy
Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

W piątek, 15 listopada br. bramę koszar 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej przekroczyło blisko 100 ochotników z północnego Mazowsza. Wśród nich znalazła się [...]
0 komentarzy
Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Na początku listopada odcięta kabina maszynisty została przetransportowana z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Tłuszczu do Stacji Muzeum w Warszawie, gdzie po [...]
0 komentarzy

Innowatorzy Mazowsza wybrani

Znamy już tegorocznych „Innowatorów Mazowsza”. Wśród nich są dwie firmy oraz pięciu naukowców. Samorząd Mazowsza od lat wspiera przedsiębiorców i naukowców w pracy [...]
0 komentarzy
Marki - Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Marki – Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Projekt budowy pierwszego miejskiego żłobka przy ul. Zygmuntowskiej w Markach to jeden z najważniejszych punktów inwestycyjnych w planowanym budżecie miasta na 2025 rok. [...]
0 komentarzy
Pasażerka przewróciła się w pociągu. Wezwano na pomoc karetkę.

Pasażerka przewróciła się w pociągu relacji Warszawa Wileńska – Tłuszcz. Wezwano na pomoc karetkę.

We wtorek 19 listopada podróżująca pociągiem przewróciła się podczas jazdy tak poważnie, że trzeba było wezwać pogotowie. – Wypadek wydarzył się 19 listopada [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o kolejnych umowach w ramach programu „Mazowsze dla równomiernego rozwoju”, [...]
0 komentarzy
VII Wołomiński Festiwal Teatralny im. Józefa Orwida

VII Wołomiński Festiwal Teatralny im. Józefa Orwida

Miniona sobota, 16 listopada 2024 r., była dla miłośników teatru niezwykłym przeżyciem. Na scenie Miejskiego Ośrodka Kultury w Kobyłce odbyła się już VII [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.