?STOP? brawurze na torach

Dzięki zgłoszeniu pracownika PKP i szybkiej reakcji policjantów nie doszło do tragedii

Tylko w lutym br. doszło w powiecie wołomińskim do dwóch wypadków na torach, w tym jednego ze skutkiem śmiertelnym. Choć  2020 rok przyniósł znaczący spadek liczby wypadków w transporcie kolejowym w stosunku do lat poprzednich, to w dużej mierze było to skutkiem  ograniczeń wynikających z pandemii, a nie wzrostu odpowiedzialności i rozwagi pieszych, kierowców i rowerzystów.

Co roku na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. ?dzikich przejściach? w naszym powiecie  dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych, rowerzystów i kierowców. W ogólnej statystyce wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią mniej niż jeden procent wszystkich wypadków komunikacyjnych.

? W ubiegłym roku na obszarach kolejowych w powiecie wołomińskim doszło do czterech zdarzeń. Po jednym w Wołominie, Tłuszczu, Ząbkach i Kobyłce.  Wszystkie zakończyły się śmiercią poszkodowanych –  informuje asp. szt. Tomasz Sitek, rzecznik prasowy komendy Powiatowej Policji w Wołominie 

Liczby te, choć z pozoru niewielkie, nie odzwierciedlają traumatycznych doświadczeń tych, którzy wypadki przeżyli, ani dramatu rodzin, których najbliżsi podnieśli śmierć. Najmniej się mówi o poszkodowanych pasażerach pociągów, którzy odnieśli ranny  m.in. w wyniku gwałtownego hamowania i zatrzymania składu po wypadku. A przecież także oni są ofiarami.

Jak wykazały analizy zdarzeń na obszarach kolejowych, najczęstszą przyczyną wypadków   jest  przechodzenie przez tory w niedozwolonych miejscach. Kolejne to zderzenia pociągów z pojazdami drogowymi na przejazdach. Równie często dochodzi do incydentów w postaci zignorowania znaku STOP przed przejazdem i niezachowania wystarczającej ostrożności przez kierującego pojazdem na niestrzeżonym przejeździe kolejowym.  Choć przewoźnicy kolejowi, w tym Koleje Mazowieckie organizują ćwiczenia mające na celu sprawdzenie skuteczności działania i współpracy służb ratunkowych na wypadek wystąpienia zagrożenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym, to bezpieczeństwo na torach zależy głównie od nas samych.

Coraz cieplejsze dni sprawiają, że chętniej korzystamy ze spacerów na świeżym powietrzu i wyjazdów na wycieczki, nie zawsze zachowując należytą ostrożność przy przechodzeniu lub przejeżdżaniu przez torowiska.

– Wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Znajdują się tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu i oszczędność czasu, a nie skrajnej głupoty i igranie ze śmiercią. Rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Różnica mas pomiędzy składem towarowym a samochodem osobowym jest taka, jak między pojazdem a puszką z konserwą. Każdy błąd na torach może mieć nieodwracalne skutki, gdyż maszynista nie ma szans wyhamować w ciągu kilku sekund ? przestrzegają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., organizator kampanii „Bezpieczny przejazd…”

Aby uniknąć udziału w wypadkach kolejowych warto pamiętać o tym , że droga hamowania pociągu może wynieść nawet 1300 metrów. Dla bezpieczeństwa własnego, swoich bliskich i innych użytkowników dróg należy przestrzegać  kilku podstawowych zasad i pamiętać, m.in. o tym, że pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu przed pojazdami ratunkowymi, uprzywilejowanymi, samochodami i pieszymi. Nie wolno zapominać, że rogatki czy sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa może ulec uszkodzeniu tak jak inne urządzenia automatyczne. Podobnie jest z dróżnikami, którzy mogą np. zasłabnąć i nie zamknąć rogatek w odpowiednim momencie.  Dlatego przejeżdżając lub przechodząc przez tory zawsze należy zachowywać zasadę ograniczonego zaufania.  Ważne jest również, aby kierując pojazdem  zachować odpowiednią odległość przed poprzedzającym pojazdem i przed wjechaniem na przejazd kolejowy upewnić się, że samochód, który jest nami znajduje się już kilka metrów za rogatką wyjazdową. W przypadku przejazdów wielotorowych nigdy nie należy wjeżdżać na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu. Należy zaczekać, aż pociąg odjedzie na taką odległość, abyśmy mogli stwierdzić, czy po innych torach nie poruszają się inne pociągi. Jeśli samochód  zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami, nie pozostaje nic innego, jak  przejechać przez nie i je wyłamać.

Piesi i rowerzyści. powinni szczególnie pamiętać o tym, że pociąg jest szerszy niż  rozstaw szynk o około 1 metr z każdej ze stron, a przed przechodzeniem przez tory zawsze należy zsiąść z roweru i zdjąć słuchawki z uszu.

Aleksandra Olczyk

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Bezpieczniej i bardziej przyjaźnie – Ząbki stawiają na rozwój i komfort mieszkańców

Zwiększona liczba patroli wokół szkół i parków, program „Patrol Szkolny” oraz nowe inwestycje infrastrukturalne to tylko niektóre działania samorządu. Wraz z budową nowoczesnego [...]
0 komentarzy
Wyzwania i rozwiązania: funkcjonowanie Filii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Markach

Wyzwania i rozwiązania: funkcjonowanie Filii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Markach

Funkcjonowanie filii poradni psychologiczno-pedagogicznej w mieście Marki stało się jednym z priorytetowych tematów dla władz powiatu wołomińskiego. Poradnia ta pełni niezwykle ważną rolę, [...]
0 komentarzy
Spotkanie władz Powiatu Wołomińskiego z Wiceministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji

Spotkanie władz Powiatu Wołomińskiego z Wiceministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji

W ostatnich dniach odbyło się kluczowe spotkanie pomiędzy Arkadiuszem Werelichem, starostą powiatu wołomińskiego, a Czesławem Mroczkiem, wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji. Dyskusje koncentrowały [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o tym jak przygotować się do sezonu grzewczego, o powstającym [...]
0 komentarzy
Sejmik Mazowsza wspiera powiaty okołowarszawskie

Sejmik Mazowsza wspiera powiaty okołowarszawskie

Przebudowa hal sportowych w gminie Dąbrówka, a także doposażenie strażaków i tworzenie miejsc aktywności – takie inwestycje wspiera sejmik Mazowsza. Dofinansowanie trafi do [...]
0 komentarzy

Dramatyczny wypadek na DW 631

Na drodze wojewódzkiej nr 631 w miejscowości Słupno samochód osobowy marki Volvo, z niewyjaśnionych dotąd przyczyn, zjechał z jezdni i uderzył w przydrożne [...]
0 komentarzy
Wywieś Flagę Mazowsza

Wywieś Flagę Mazowsza

Flaga Mazowsza integruje i jest symbolem dumy dla każdego Mazowszanina. Każdy z nas może z niej swobodnie korzystać i umieścić np. przed swoim [...]
0 komentarzy

Modernizacja budynków szpitalnych – umowa na zabezpieczenie środków podpisana

Podpisanie umowy na dofinansowanie modernizacji dachów budynków stacji trafo i bakteriologii Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie to ważny krok w stronę [...]
0 komentarzy
Pierwsza Dama w Ząbkach

Pierwsza Dama w Ząbkach

Agata Kornhauser-Duda i Małgorzata Zyśk, burmistrz Ząbek uczestniczyły w uroczystości z okazji Dnia Niepodległości w Szkole Podstawowej nr 5, gdzie wspólnie z uczniami [...]
0 komentarzy
Nowa Filia Wydziału Komunikacji w Ząbkach – krok w kierunku rozwoju lokalnej administracji

Nowa Filia Wydziału Komunikacji w Ząbkach – krok w kierunku rozwoju lokalnej administracji

Podpisanie umowy użyczenia przestrzeni na budowę filii Wydziału Komunikacji w Ząbkach stało się przełomowym momentem dla mieszkańców miasta. Małgorzata Zyśk, burmistrz miasta Ząbki [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.