W związku z postanowieniem Sądu Okręgowego w Warszawie o uchyleniu decyzji Wojewody ws. Marszu Niepodległości, informujemy, że czekamy na jego pisemne uzasadnienie. Po analizie jego treści będą podejmowane ewentualne dalsze kroki prawne. Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie nie jest prawomocne.- informuje Zespół Prasowy Wojewody Mazowieckiego.
Wojewoda Mazowiecki 25 października 2021 r. na wniosek Stowarzyszenia ?Marsz Niepodległości? wydał zgodę na cykliczne organizowanie zgromadzenia raz do roku w dniu 11 listopada na obszarze: od ronda Dmowskiego/pl. Defilad z planowaną trasą przejścia: al. Jerozolimskie, most Poniatowskiego, ul. Wał Miedzeszyński (zejście pętlą z mostu), ul. Wybrzeże Szczecińskie, ul. Siwca zakończone na błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie. Decyzja ta obejmuje okres od 2021 r. do 2023 r. w godzinach 14.00 ? 19.00.
Po otrzymaniu wniosku od organizatora Wojewoda Mazowiecki kieruje się w każdym przypadku kryteriami zawartymi w ustawie Prawo o zgromadzeniach (art. 26a ust.1). Wskazany przepis ustawy określa, że zezwolenie na zgromadzenie cykliczne jest wydawane, jeśli wydarzenia:
? są organizowane przez tego samego organizatora w tym samym miejscu lub na tej samej trasie co najmniej 4 razy w roku według opracowanego terminarza lub co najmniej raz w roku w dniach świąt państwowych i narodowych (dotyczy ?Marszu Niepodległości?)
? odbywały się w ciągu ostatnich 3 lat ? chociażby nie w formie zgromadzeń
? miały na celu uczczenie doniosłych i istotnych dla historii RP zdarzeń.
Stowarzyszenie ?Marsz Niepodległości? skorzystało z przysługującego mu prawa do złożenia wniosku o zgodę na cykliczne organizowanie zgromadzenia w celu uczczenia rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i wyrażenia dumy narodowej i spełniło wyżej wymienione ustawowe kryteria.
Odnośnie kwestii bezpieczeństwa, organizator zgromadzenia jest zobowiązany przestrzegać powszechnie obowiązującego prawa.
W decyzji Wojewody określono, że organizator zobowiązany jest do przestrzegania, obowiązujących w dniach zgromadzeń, aktualnych ograniczeń, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46a i 46b ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz jest zobowiązany poinformować o nich uczestników zgromadzenia.