W 2019 r. w Gminie Radzymin wzrosły opłaty za odbiór odpadów komunalnych, co było spowodowane wzrostem kosztów usług odbioru odpadów i całego gminnego systemu gospodarki odpadami. Stawki dla poszczególnych rodzajów nieruchomości ? zabudowy jedno- i wielorodzinnej, działek rekreacyjnych, nieruchomości niezabudowanych, itd. ? zostały ustalone w stosownych uchwałach Rady Miejskiej w Radzyminie.
Część właścicieli działek rekreacyjnych nie zaakceptowała zmian i wystosowała skargi do sądu na uchwałę Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 11.03.2019 r. nr 67/V/2019 w przedmiocie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrywał do tej pory pięć takich skarg od właścicieli działek rekreacyjnych. Dwie pierwsze sprawy, rozpatrywane we wrześniu i grudniu 2019 r., zostały rozstrzygnięte na korzyść gminy. Sąd nie zakwestionował wówczas wysokości stawki, ani nie dopatrzył się nieprawidłowości w kalkulacji.
W dn. 19 lutego 2020 r. sąd rozpatrywał trzy kolejne skargi i tym razem podjął decyzję niekorzystną dla gminy. Wyrok nie jest prawomocny, a gmina będzie czekać na pisemne uzasadnienie decyzji WSA i analizować je od strony prawnej. Sytuacja jest szczególna, gdyż wcześniej inny skład orzekający wydał korzystne dla gminy rozstrzygnięcie.
Gmina Radzymin stoi na stanowisku, że dołożono wszelkich możliwych starań, aby rzetelnie skalkulować nowe stawki za odbiór odpadów w 2019 r. i zapobiec ich dalszym podwyżkom na początku roku 2020. Podwyżki dotknęły nie tylko właścicieli działek rekreacyjnych, ale także stałych mieszkańców i wszystkich uczestników gminnego systemu gospodarki odpadami. Roczna stawka w wysokości 600 zł za odbiór odpadów z działek rekreacyjnych odpowiadała faktycznym kosztom, jakie gmina poniosła na ten cel. Dla mieszkańców domów jednorodzinnych z dniem 01.06.2019 stawka wzrosła do 32 zł miesięcznie za osobę w gospodarstwie domowym (14 zł w okresie do końca I. kwartału2019 r.), zaś w zabudowie wielorodzinnej od 01.04.2019 gmina przyjęła system naliczania opłat na podstawie zużycia wody, przyjmując nowe, wyższe stawki, które odpowiadały wzrostowi kosztów gospodarki odpadami. (Wymienione tu stawki dotyczą opłat w przypadku segregacji odpadów.)
Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach gminny system gospodarki odpadami musi być systemem samofinansującym się, czyli wysokość opłat musi odpowiadać ponoszonym przez gminę kosztom. Gmina oblicza stawki w taki sposób, aby spełnić ten warunek. Koszty odbioru odpadów stale rosną, i to z powodów niezależnych od samorządu lokalnego. Podwyżki dotknęły większość samorządów, a wśród ich przyczyn są: nieefektywna branża przetwarzania surowców wtórnych (w tym spadki cen surowców wtórnych na rynku globalnym), coraz bardziej wyśrubowane normy segregacji odpadów i związana z tym złożoność przepisów, wzrosty kosztów wynagrodzeń, energii i paliw, ale również stale rosnąca konsumpcja i związany z tym ciągły wzrost ilości produkowanych odpadów. Dodatkowo w aglomeracji warszawskiej do czynników makroekonomicznych dołożyły się długofalowe problemy z uzgodnieniami wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz ograniczenie mocy przerobowych RIPOK-ów, które było szczególnie dotkliwe dla podmiotów działających na rynku gospodarki odpadami w pierwszej połowie 2019 r.