Siła samorządowego sojuszu to duże unijne dofinansowanie

Wspólny wniosek siedmiu samorządów zaowocował potężną dotacją unijną. Ponad 60 mln zł trafi do Marek, Wołomina, Kobyłki, Radzymina, Ząbek, Zielonki i Nieporętu. Dzięki temu powstanie 47 km dróg dla rowerzystów. Z tej puli ponad 52 miliony złotych trafi na inwestycje na terenie gmin powiatu wołomińskiego.

Gdy działamy w pojedynkę, nasza siła przebicia jest mniejsza. Jeśli działamy razem, nasze szanse rosną. I tak właśnie było ze zdobywaniem pieniędzy na drogi rowerowe. W ubiegły piątek gruchnęła informacja, że siedem gmin otrzyma ponad 60 mln zł na budowę dróg rowerowych z unijnej kasy. Taką możliwość dały Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. A ponieważ ? jak sama nazwa wskazuje ? chodzi o integrację, to siły połączyły graniczące ze sobą gminy: sześć z naszego powiatu oraz jedna z legionowskiego. To w kolejności alfabetycznej Kobyłka, Marki, Nieporęt, Radzymin, Wołomin, Ząbki i Zielonka.
? W sumie wszystkie gminy wybudują 47 km dróg dla rowerzystów i ciągów pieszo-jezdnych, na które wydadzą ponad 75 mln zł ? oblicza Jacek Orych, burmistrz Marek ? miasta, które było liderem rowerowego projektu.
? Pozyskanie środków na realizację tego projektu jest dowodem na to, że partnerska współpraca gmin ma sens i dzisiaj tej współpracy możemy sobie pogratulować – dodaje Grzegorz Dudzik, burmistrz Zielonki.
Samorządowe sojusze rowerowe już się wcześniej sprawdziły. Dofinansowanie otrzymał wcześniej inny ZIT-owski projekt pod nazwą ?Zintegrowana sieć ścieżek rowerowych na terenie gmin Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka w ramach ZIT WOF?. W jego ramach będzie budowana m.in. droga rowerowa, która połączy Marki z Kobyłką wzdłuż rzeki Długiej. Także w partnerstwie pomiędzy Warszawą, Markami i Ząbkami powstanie spójny ciąg dla jednośladów napędzanych siłą mięśni. Niedawno został ogłoszony przetarg na budowę drogi rowerowej od węzła obwodnicy w Markach do skrzyżowania Bystrej z ulicą Radzymińską. Dzięki temu z Marek będzie można dojechać aż do warszawskiego Dworca Wileńskiego.
? Z nowej puli pieniędzy chcemy sfinansować inwestycje wzdłuż Alei Marszałka Piłsudskiego, głównej arterii Marek. Zamierzamy tu wybudować ponad sześć km dróg rowerowych i chodników. UE dofinansuje nam także inwestycje drogowe przy Karłowicza-Sobieskiego-Modrzewiowej, Lisa-Kuli i Granicznej ? dodaje Jacek Orych.

tabela

Z tego dofinansowania z pewnością ucieszą się również mieszkańcy części obszarów w gminie Wołomin, cieszą się też władze samorządowe tej gminy. ? Z uzyskanego dofinansowania gmina Wołomin zrealizuje następujące ścieżki pieszo-rowerowe wraz z odwodnieniem, oświetleniem i budową przystanków: ul. Szosa Jadowska od ul. Majdańskiej we wsi Duczki (do granicy z Gminą Klembów w Starym Grabiu). Skala inwestycji: ? długość drogi dla rowerów i pieszych ? 2 270 m, ? długość chodnika ? 460 m ? szerokość drogi dla rowerów i pieszych ? min 2,5 m.; ul. Witosa w m. Czarna i Helenów, gmina Wołomin – droga wojewódzka nr. 635 (do granicy z Gminą Radzymin w Czarnej). Skala inwestycji: ? długość drogi dla rowerów i pieszych ? 1 080 m, ? szerokość drogi dla rowerów i pieszych ? min 3,00 m.; ul. Wilsona – od ul. Przejazd do granicy z gminą Kobyłka. Skala inwestycji: ? długość drogi dla rowerów? 570 m, ? szerokość drogi dla rowerów ? min 2,00 m, ? długość chodnika – 570 m ? mówi Elżbieta Radwan, burmistrz Wołomina
? Kolejne miliony złotych dofinansowań pozwolą nam realizować założony na początku kadencji plan stworzenia sieci połączeń rowerowych w naszej gminie ? dodaje  Krzysztof Chaciński, burmistrz Radzymina. ?Efekty przynosi (…) bliska współpraca z sąsiednimi samorządami. Porozumieliśmy się we wspólnym celu, a nasz wspólny wniosek jest jedynym, który otrzymał dofinansowanie. Dzięki temu w Radzyminie powstanie połączenie rowerowe z Markami oraz długo oczekiwany ciąg pieszo-rowerowy przy ulicy Wołomińskiej.?
Sieć nowych dróg rowerowych w gminie Radzymin będzie drugim etapem budowy dróg rowerowych. Będą one połączone z obecnie budowanymi ciągami pieszo-rowerowymi, które są realizowane od początku roku 2017 w ramach etapu pierwszego, również przy znaczącym dofinansowaniu ze środków unijnych. Łączna długość nowych ścieżek rowerowych w gminie Radzymin ? tych budowanych obecnie i planowanych ? wyniesie ponad 16 kilometrów ? dodaje.
W ramach II etapu planowana jest budowa następujących połączeń rowerowych: ścieżka rowerowa i chodnik wzdłuż ul. Wołomińskiej od ul. Mickiewicza do dawnego wiaduktu na Wołomińskiej wraz z odwodnieniem pasa drogowego (długość ok. 1,1 km);  ścieżka rowerowa i chodnik wraz odwodnieniem wzdłuż al. Jana Pawła II w Radzyminie od ulicy Maczka do ul. Sikorskiego oraz dalej wzdłuż przebiegu dawnej trasy S8 w Cegielni i Słupnie aż do granicy z Markami (długość ok. 5,7 km).
Ponadto powstanie fragment ścieżki w al. Jana Pawła II przy ROKiS. Połączenia nowych ścieżek z wcześniej zbudowanymi będą zlokalizowane na skrzyżowaniach al. Jana Pawła II i ul. Maczka oraz ul. Wołomińskiej i ul. Mickiewicza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.