Samorząd Zielonki ubiega się o realizację ronda w drodze powiatowej – ulicy Mareckiej, na skrzyżowaniu z drogami gminnymi – ulicami: Bolesława Jagiełłowicza i Tadeusza Kościuszki na terenie Zielonki.
Miasto Zielonka nie może samodzielnie wybudować ronda we wskazanej lokalizacji z uwagi, iż ulica Marecka ma status drogi powiatowej i jest we władaniu Powiatu Wołomińskiego.
W ostatnich dniach nasi włodarze przedłożyli Staroście Wołomińskiemu oficjalny wniosek o rozpoczęcie procesu projektowego ronda, które jest koniecznym rozwiązaniem dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w tym rejonie.
Z chwilą oddania do użytkowania nowego odcinka drogi gminnej – ulicy Jagiełłowicza (inwestycja zrealizowana przez Miasto Zielonka w 2020 roku), skrzyżowanie ulic Jagiełłowicza i Kościuszki, stało się skrzyżowaniem czterowlotowym. Niestety stała organizacja ruchu na tym skrzyżowaniu nie została dostosowana do zmienionego układu komunikacyjnego z uwzględnieniem czterech wlotów. Sytuacja może ulec pogorszeniu po zakończeniu budowy tunelu pod torami w ciągu ulic Inżynierskiej i Leśnej oraz wiaduktu nad ulicą Kolejową łączącego ulice Leśną z ul. Słowackiego. Zapewne natężenie ruchu w tej okolicy wzrośnie.
Analizowano wiele wariantów zmian dla tego układu drogowego. Budowa ronda jest najbardziej pożądanym rozwiązaniem dla osiągnięcia znacznego podniesienia poziomu bezpieczeństwa pieszych, kierowców i rowerzystów, z uwagi na redukcję prędkości przy jednoczesnym zwiększeniu przepustowości.
Inne rozważane przez nas warianty, m.in. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej lub zmiana samej stałej organizacji ruchu (SOR) na tym skrzyżowaniu, nie rokują na kompleksowe rozwiązanie piętrzących się problemów ruchu drogowego w tym rejonie. Sygnalizacja świetlna jeszcze w większym stopniu niż dotychczas, spowoduje brak drożności ulicy Mareckiej, z uwagi na bliską lokalizację następnej sygnalizacji świetlnej przy kościele, jak również utrudni synchronizację z projektowaną sygnalizacją na skrzyżowaniu z DW631. Natomiast zmiana SOR wprowadzi jedynie oznakowanie na skrzyżowaniu, tak więc nie do końca osiągnie się pożądany efekt poprawy płynności włączania się do ruchu z dróg gminnych.
Samorząd przeanalizował możliwości budowy ronda w ulicy Mareckiej i przedstawił je Staroście Wołomińskiemu we wniosku. Analiza objęła wytyczne w zakresie prawa budowlanego, kwestie własnościowe gruntów w tej okolicy oraz konkretne rozwiązania związane z przebudową linii energetycznych i budowy oświetlenia ronda.