Rusza kampania informacyjna miast – spot „Nasze drogie ciepło”

Rusza kampania informacyjna miast – spot „Nasze drogie ciepło”

Poprzez krótkie animowane spoty filmowe polskie miasta przedstawią najważniejsze problemy społeczno-gospodarcze dotykające mieszkańców i samorządy. Akcja pokazuje, jak decyzje polskiego rządu przełożyły się na podwyżki cen ciepła, energii, gazu czy ubytki w lokalnych budżetach. Jest również przejawem niezgody na dyskryminację mieszkańców miast przez rządzącą partię. 28 lutego w Senacie odbyła się konferencja prasowa ZMP i UMP zapowiadająca kampanię z premierą pierwszego spotu.

Związek Miast Polskich oraz Unia Metropolii Polskich ruszają z szeroką kampanią informacyjną. Spot „Nasze drogie ciepło” jest pierwszym materiałem filmowym w ramach inicjatywy dwóch organizacji zrzeszających miasta. – Trudne zagadnienia chcemy wyjaśnić zwykłym obywatelom w jak najprostszy sposób. Stąd konwencja animowanego spotu. Na co dzień obserwujemy, że mieszkańcy szukają winnych podwyżek chociażby swoich czynszów. Złość niesłusznie kierują w stronę spółdzielni, wspólnot, lokalnych ciepłowni czy samorządów. A rzeczywista odpowiedzialność jest w zupełnie innym miejscu. Poprzez serię filmów pokażemy przykładowo, że wysokie ceny ciepła systemowego to wyłącznie wynik działań i zaniedbań polskiego rządu – mówi Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa i sekretarz Zarządu ZMP.

Pierwszy spot prezentuje problematykę taryf na ciepło systemowe, które wzrosły z uwagi na dużo droższe węgiel i gaz sprzedawane ciepłowniom przez państwowe spółki oraz z powodu podniesienia przez rząd od 1 stycznia 2023 roku podatku VAT na ciepło z 5% na 23%. Samorządowcy kierują do rządzących apel o pilny powrót VAT-u do poprzedniej stawki. – Mamy jeden z najwyższych podatków nałożonych na ciepło w całej Unii Europejskiej. To nieetyczne, aby w tak trudnej sytuacji gospodarczej, kiedy szalejąca inflacja dotyka mocno obywateli, rząd wyciągał pieniądze z kieszeni mieszkańców. Zbieramy podpisy pod petycją o obniżenie podatku VAT do 5% – podkreśla Anna Mieczkowska, prezydent Kołobrzegu.

W najbliższych tygodniach organizacje samorządowe zaprezentują kolejne spoty. – Czeka nas kampania w internecie, telewizji i radiu. Naszym celem jest dotarcie z prawdą do każdego obywatela. Państwowe spółki łupią miasta, a konsekwencje tego ponoszą nasi mieszkańcy. Przykładowo ceny za gaz dla ciepłownictwa są nadal horrendalnie wysokie mimo radykalnych i trwałych spadków na giełdzie. To jest zwykła grabież dokonywana przez rząd w biały dzień – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Z kolei Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy, członek Rady fundacji Unii Metropolii Polskich wyjaśnia: – Po tym, jak na początku lutego Sejm odrzucił poprawki Senatu dotyczące obniżenia stawki VAT z 23 do 5 procent za ciepło sieciowe, gaz i energię elektryczną, radni Rady Miasta Bydgoszczy wystosowali apel do Premiera Mateusza Morawieckiego o podjęcie działań, które miałyby doprowadzić do przywrócenia pięcioprocentowej stawki. Wobec drożyzny, która panuje i wraz z regularnie rosnącą inflacją, obniżenie stawki VAT pozwoliłoby chociaż w pewnym stopniu pomóc mieszkańcom w ratowaniu budżetów domowych. Tylko w tym roku przez wyższy VAT bydgoszczanie zapłacą w rachunkach za ciepło aż 95 mln zł więcej. Dodatkowe koszty dla budżetu miasta, to stawki 23 proc. VAT za energię elektryczną i gaz. Dlatego w całości popieram ten apel i działania prowadzące do obniżenia stawek za ciepło, gaz i energię elektryczną.

Animacja filmowa „Nasze drogie ciepło”, pierwszego spotu kampanii, została zaprezentowana 28 lutego 2023 roku na konferencji prasowej w Senacie RP. Spot jest dostępny także na stronie internetowej www.miasta.pl (aktywny link do strony) oraz w mediach społecznościowych ZMP i UMP

 

Więcej informacji z Mazowsza

Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Koleje Mazowieckie przedłużają obowiązywanie oferty Bilet Wycieczkowy na okres Świąt Bożego Narodzenia. Oznacza to, że oferta obowiązuje od 24 grudnia 2024 r. (wtorek) [...]
0 komentarzy
Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Sejmik Mazowsza przyjął budżet województwa na 2025 rok. Ogłosił patronów roku oraz zgodził się na dofinansowanie budowy południowej obwodnicy Ostrołęki. MAZOWSZE MA BUDŻET [...]
0 komentarzy
Czarna, brązowa, a może kolorowa? Oto jak dobrać idealny odcień kurtki skórzanej

Czarna, brązowa, a może kolorowa? Oto jak dobrać idealny odcień kurtki skórzanej

Wybór odcienia kurtki skórzanej to nie tylko kwestia estetyki, ale także funkcjonalności i dopasowania do Twojej garderoby. Czerń to ponadczasowa klasyka, brąz wprowadza [...]
0 komentarzy
Z Mazowsza do Watykanu

Z Mazowsza do Watykanu

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. W instytucjach kultury samorządu Mazowsza tej niecodziennej atmosfery można już doświadczać. Dwa małe dzieła sztuki trafiły właśnie na [...]
0 komentarzy
MAZOWSZE MA – 432 INWESTYCJE W REGIONIE WARSZAWSKIM ZACHODNIM

MAZOWSZE MA – 432 INWESTYCJE W REGIONIE WARSZAWSKIM ZACHODNIM

Ponad 430 różnych inwestycji udało się w tym roku zrealizować w regionie warszawskim zachodnim dzięki wsparciu Sejmiku Województwa Mazowieckiego. 485 mln zł władze [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.