Sama faza projektowa była długotrwała, gdyż wymagała wielu regulacji prawnych i uzgodnień, a ulica Długa jest jedną z najdłuższych w Zielonce. Ponadto przygotowywana przebudowa musiała zostać dostosowana do planów i działań Powiatu Wołomińskiego związanych z modernizacją ulic Wolności i Lipowej oraz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich projektującego rozbudowę drogi Wojewódzkiej 631.
Etap projektowy zakończył się pozyskaniem w styczniu br. pozwolenia na budowę i już w tym roku rozpoczynają się prace modernizacyjne. Udało się tego dokonać za sprawą pozyskanego przez Miasto Zielonka dofinansowania z krajowego funduszu. Inwestycją objęta będzie cała długość drogi, od DW631 (czyli ulicy J. Piłsudskiego) do wylotu w ulicę Lipową wraz z fragmentem ulic Lipowej i Wolności.
Postępowanie przetargowe wyłoniło wykonawcę, który złożył ofertę o niższej wartości niż szacunkowe koszty modernizacji ul. Długiej. Tym samym zmniejsza się rządowa dotacja stanowiąca 95% całkowitych kosztów zadania i opiewa ostatecznie na kwotę 8 237 925 złotych.
Wykonawca, firma Fal-Bruk, zgodnie z podpisaną umową ma rok na przeprowadzenie prac budowlanych.
Jakie zmiany czeka Długa?
Ulica zyska jezdnię o szerokości 5,5 m z obustronnymi chodnikami. Nowością bedą wyznaczone miejsca postojowe. W dotychczasowym kształcie ulicy ich brakuje, co skutkuje pozostawianiem samochodów na pasach zieleni oraz w miejscach, gdzie utrudniają widoczność włączającym się do ruchu kierowcom.
W planach jest budowa zatoki postojowej do parkowania prostopadłego na 17 samochodów. Dodatkowo przewidziane są też zatoki do parkowania równoległego, które pojawią się na wysokości bloków 8 i 11 (łącznie 8 miejsc). Dziesięć kolejnych zlokalizowanych będzie pomiędzy blokami 1 i 14, a trzy wykonamy na wysokości bloku nr 14.
Inwestycja obejmuje również budowę parkingu na terenie przy wylocie ulicy Długiej do drogi wojewódzkiej nr 631. W sąsiedztwie garaży powstanie 27 miejsc postojowych.
Bezpieczeństwo użytkowników
W ramach inwestycji poszerzone zostaną łuki zakrętów, które aktualnie są dość niebezpieczne i jednocześnie utrudniają płynność ruchu.
Wzrośnie bezpieczeństwo pasażerów miejskich linii autobusowych – wyznaczone zostaną dwie, wygodne zatoki przystankowe w okolicy ulicy Bema. Natomiast w kwestii bezpieczeństwa pieszych, zostaną wdrożone następujące rozwiązania:
- na czterech wytyczonych przejściach zastosujemy azyle, czyli wysepki na jezdni,
- każde przejście będzie dodatkowo doświetlone,
- jedno z przejść będzie wyniesione.
Nowe oświetlenie
Nowoczesne i energooszczędne lampy ledowe będą nie tylko skuteczniej oświetlały drogę kierowcom przemieszczającym się po zmroku, ale wpłyną również na komfort pieszych. Strumień światła zostanie skierowany w dół. W praktyce oznacza to też mniejsze zanieczyszczenie światłem rozproszonym. Droga sąsiaduje z lasem, więc również w tej materii, zmniejszenie natężenia światła po zmroku korzystnie wpłynie na życie zwierząt zamieszkujących te tereny.
Zieleń
Plan przebudowy ulicy Długiej zaprojektowano tak, by w możliwie największym stopniu zieleń pozostała. Udało się wypracować rozwiązanie pozwalające zachować wieloletni dąb, który rośnie w pasie drogowym na początku ulicy. Dodatkowe zieleńce wypełnią się nasadzeniami – wszędzie tam, gdzie to możliwe nadal będą oddzielać część dla pieszych od jezdni.
Komfortowe i bezpieczniejsze chodniki
Warto wspomnieć, iż obecnie chodniki w ulicy Długiej w wielu miejscach mają nienormatywną szerokość. Widać to szczególnie na odcinku od skrzyżowania z ulicą Dąbrowskiego w stronę cmentarza. Ten fragment chodnika jest wyjątkowo wąski, co w praktyce prowadzi do niebezpiecznych sytuacji schodzenia pieszych na jezdnię. Najmocniej problem odczuwalny jest w niedziele oraz corocznie 1 listopada, gdy panuje wzmożony ruch odwiedzających groby bliskich na cmentarzu. Po modernizacji, wzdłuż całej ulicy Długiej, będą poprowadzone ciągi piesze o szerokości 2 – 2,5 m z miejscowym zawężeniem do 1,25m.
95% kosztów (8 237 925 zł) tej inwestycji pokryte zostanie z dofinansowania pozyskanego w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Pozostałe 5% wartości sfinansowane zostanie z budżetu Miasta.