O Rejestrze Danych Kontaktowych, w jakim celu został utworzony i do czego wykorzystywane są zawarte w nim informacje rozmawiamy z Pawłem Żółtkiem ? właścicielem biura rachunkowego mojerozliczenia.pl
? Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych?
– Rejestr Danych Kontaktowych to rejestr prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
? Po co w ogóle taki rejestr?
– Rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna?obywatel. Nie chodzi tu wyłącznie o zakres urząd skarbowy ? podatnik. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, aby usprawnić realizację usług. Wcześniej przepisy na to nie pozwalały ? urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany.
W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu ?tradycyjna?, papierowa forma komunikacji.
? Czy rzeczywiście jest to potrzebne?
– Osobiście uważam, że jak najbardziej.
? Ponieważ?
– Ponieważ dzięki RDK urzędy ? z wyprzedzeniem ? będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy też zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
? Brzmi to trochę jak science-fiction.
– Trochę tak, ale spójrzmy na to z innej perspektywy. Chodzi o ograniczenie konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów ? sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych.
? A czy to bezpieczne?
– Na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela
o sprawach administracyjnych. Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (z odpowiednimi certyfikatami).
? To jak można zgłosić swoje dane do RDK?
– Każdy, kto ma numer PESEL i jest osobą pełnoletnią, może przekazać dane do RDK.
To możliwe na dwa sposoby:
1. online na stronie gov.pl. By to zrobić, potrzeba profilu zaufanego lub e-dowodu. Aby przekazać do RDK swój numer telefonu
i adres email ? trzeba mieć pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Wystarczy wpisać dane w odpowiednie pola, zalogować się profilem zaufanym i potwierdzić dane kodami otrzymanymi emailem i sms-em;
2. offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Swoje dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.
Biuro Rachunkowe,
Kobyłka ul. Szeroka 6, tel. 22 786 06 11
www.mojerozliczenia.pl
Więcej informacji