Tunele i przejazdy nad torami, pod torami, ulice i objazdy to częste tematy goszczące podczas rozmów mieszkańców wielu miejscowości powiatu wołomińskiego. Wykonawcy narzekają na procedury, a my ? mieszkańcy, na ślamazarne tempo robót. Roboty wciąż trwają a narzekaniom nie ma końca…
Ponad tydzień temu – w poniedziałek 15 maja 2017 r. po godz. 9.00 zamknięty został przejazd tymczasowy w ciągu ulic Abramskiego-Słowackiego w Zielonce.
Jak informują autorzy zamieszczonego na zielonkowskiej stronie internetowej komunikatu ? trwa procedura odbiorów tunelu drogowego w ul. Kolejowej, zapowiadane jest na 26 maja. Czy jednak tak się stanie?
Dowiadujemy się, że do chwili udostępnienia dla ruchu tunelu w ul. Kolejowej piesi i rowerzyści mogą korzystać z przejazdu tymczasowego.
Procedura odbiorów tunelu drogowego w ul. Kolejowej już się rozpoczęła. Zgodę na użytkowanie obiektu będzie wydawał Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego (WINB). Z przedstawicielem inspektoratu rozmawiał kilka dni temu burmistrz Grzegorz Dudzik, przekazując w imieniu samorządu Zielonki i wszystkich mieszkańców prośbę o możliwie jak najszybsze zakończenie procedur związanych z dopuszczeniem tunelu w ul. Kolejowej do ruchu.
Przejazd tymczasowy w Zielonce został otwarty dla ruchu 4 grudnia 2015 r. Funkcjonował przez 76 tygodni, z czego był zamknięty przez 6 tygodni. Rozmowy na temat przygotowania przejazdu tymczasowego w trakcie budowy tunelu w ul. Kolejowej były poruszane na naradach z Koleją już w 2013 r.
W lutym ubiegłego roku w piśmie do Wydziału Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. Gmina Zielonka w związku z rozpoczęciem prac projektowych dla modernizacji linii kolejowej E75 wnosiła o (?) przedstawienie propozycji lokalizacji zastępczego przejazdu drogowego wykonanego na czas budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Kolejowej(…), uzasadniając że przejazd w ul. Kolejowej jest jedynym miejscem zapewniającym komunikację obu części miasta, a jego długotrwałe zamknięcie spowoduje paraliż w ruchu samochodowym w Zielonce.
Podczas kolejnych spotkań z Koleją udało się wyznaczyć miejsce, gdzie ze względu na rozmieszczenie trakcji i układu torowego możliwe będzie wykonanie przejazdu tymczasowego. Niezbędne było do tego przygotowanie projektów budowlanych i tymczasowej organizacji ruchu, w czym uczestniczył Urząd Miasta Zielonka.
Prace związane z przygotowaniem przejazdu rozpoczęły się jesienią 2015 r., a jego otwarcie nastąpiło 4 grudnia 2015 r. Mimo ograniczeń w ruchu, przejazd przez tory był w praktyce dostępny przez całą dobę.
Również Wołomin i Kobyłka przeżywa swoje kolejowe dylematy. Choć dziś już się przyzwyczailiśmy do częstej zmiany organizacji ruchu to z niecierpliwością oczekujemy na stabilizację w tym temacie.
Nauczeni doświadczeniem nie ufamy w pełni podawanym przez wykonawcę, firmę TORPOL, do publicznej wiadomości terminom zakończenia kolejnych etapów inwestycji.
Dla Wołomina taką przełomową datą ma być 31 maja. O tym, czy budowlańcom uda się dotrzymać deklarowanych terminów i oddaniu do użytku jednego z przejazdów, przekonamy się niebawem, pojawiają się informacje o piętrzących się trudnościach: pogodowych, sąsiedzkich czy technicznych. Po drodze pojawiają się również protesty, które sił rzeczy opóźniają również realizację inwestycji.
Na forach internetowych co jakiś czas rozpoczyna się ?kolejowa dyskusja? podczas której pod osąd trafiają ?głowy? winnych całego ambarasu. Tradycyjnie już, najbardziej radykalni ?sędziowie? przezornie pozostają anonimowi.
Niestety w wielu przypadkach egzaminu nie zdajemy również i my ? mieszkańcy. Choć obiekty kolejowe nie zostały jeszcze oddane do użytku to w wielu miejscach są już zdewastowane, zaśmiecone i zniszczone.
Źródło: zielonka.pl
Opracowała Teresa Urbanowska