Radni Mazowsza przyjęli stanowisko w sprawie zachowania integralności administracyjnej województwa mazowieckiego. Za przyjęciem stanowiska głosowało 26 radnych KO-PSL. Przeciwko ? 23 radnych PiS.
Radni stanowczo sprzeciwiają się zapowiadanemu przez polityków PiS podziałowi administracyjnemu Mazowsza. W przyjętym podczas sesji sejmiku stanowisku czytamy, że: (?) ten pomysł jest przejawem wyjątkowo instrumentalnego traktowania mieszkańców największego i najdynamiczniej rozwijającego się regionu w Polsce i nie był z nimi w żaden sposób konsultowany. Dotychczas nie pojawiły się żadne poważne argumenty przemawiające za takim podziałem. Jest to zatem narzędzie służące wyłącznie politycznym rozwiązaniom, wprowadzające kolejne podziały i antagonizujące ze sobą mieszkańców poszczególnych obszarów województwa mazowieckiego. Nowa struktura administracyjna wymaga uprzedniego wszechstronnego przygotowania, które zapobiegnie chaosowi administracyjnemu, z uwzględnieniem różnic w rozwoju społeczno-gospodarczym Mazowsza, w tym zmniejszeniu jego konkurencyjności i spowolnieniu rozwoju całego regionu ? zwłaszcza obszarów wiejskich.
Województwo mazowieckie jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce i Europie. W Warszawie znajduje się ponad 53 proc. firm krajowych i zagranicznych, a kolejne 22 proc. firm zlokalizowanych jest w powiatach bezpośrednio sąsiadujących z Warszawą. Wysokie dochody, które generuje obszar metropolitarny Warszawy, pozwala na zasilenie budżetu całego Mazowsza. Dzięki tym dochodom, możliwe jest utrzymanie wszystkich mazowieckich instytucji kultury, szpitali, dróg czy połączeń kolejowych. Radni województwa podkreślają, że: Po wyłączeniu administracyjnym metropolii warszawskiej, nowe województwo mazowieckie będzie miało wprawdzie dużą powierzchnię (86 proc. dotychczasowej), ale katastrofalnie niskie dochody – podatek CIT nowego województwa wyniesie zaledwie 13 proc. obecnych wpływów z tego tytułu, co nie jest bez znaczenia dla finansowania ww. instytucji i realizacji zadań publicznych. Za tak drastycznym spadkiem dochodów musiałaby pójść znacząca redukcja w obszarze zadań publicznych i obowiązków samorządu województwa. Aktualnie połowa mazowieckich samorządowych jednostek organizacyjnych i spółek (szpitale, instytucje kultury, biblioteki, centra kształcenia, spółki kolejowe) ma swoją siedzibę na terenie metropolii warszawskiej, a druga połowa w pozostałej części województwa, co oznacza, że ich utrzymanie stanie się finansowym problemem nowoutworzonego województwa przy jego znacznie ograniczonych dochodach.
Radni zwracają również uwagę na wysokie koszty związane z funkcjonowaniem dwóch województw: Dwa województwa to również podwójna administracja rządowa i ogromne koszty związane ze stworzeniem i utrzymaniem bliźniaczej struktury organizacyjnej. Konieczne będzie utworzenie m.in. kolejnego urzędu wojewódzkiego, inspekcji transportu drogowego, straży pożarnej, inspekcji handlowej, sanitarnej, służby weterynaryjnej, inspekcji ochrony środowiska. Stałe koszty administracyjne wzrosnąć mogą nawet o kilkaset milionów złotych.
W stanowisku radni przypominają też o obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. podziale statystycznym województwa mazowieckiego. Nie potrzeba więc dzielić województwa administracyjnie, aby pozyskać unijne środki: Makroregion województwo mazowieckie składa się z dwóch regionów NUTS 2: Mazowieckiego regionalnego i Warszawskiego stołecznego, co jest wystarczającym rozwiązaniem dla absorpcji środków unijnych. Dodatkowo Sejmik Województwa Mazowieckiego domaga się włączenia regionu NUTS 2 Mazowieckiego regionalnego, do ponadregionalnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2021-2027, co pozwoli pozyskać dodatkowe środki unijne dla Mazowsza regionalnego. Decyzja Rządu RP o włączeniu Mazowsza regionalnego do Programu Operacyjnego Polska Wschodnia umożliwi rozwój gospodarczy Mazowsza regionalnego bez generowania nadmiernych kosztów wynikających z podziału administracyjnego województwa i konsekwencji społeczno- ekonomicznych dla mieszańców całego Mazowsza.