Przeglądając kobyłkowskie fora społecznościowe trudno nie zauważyć, że mieszkańcy tego miasta odczuwają ciągłą potrzebę inwestowania przez samorząd lokalny w trakty komunikacyjne. W zasadzie pod każdą informacją burmistrz Edyty Zbieć o realizowanych bądź planowanych działaniach natychmiast pojawia się seria pytań inwestowanie w innej lokalizacji. Dziś, specjalnie dla Państwa, zamieszczamy obszerną wypowiedź Burmistrz Miasta Kobyłka, o budowanych i remontowanych ulicach w Kobyłce.
Edyta Zbieć, Burmistrz Miasta Kobyłka: – Przy niemal każdej okazji, kiedy na portalu społecznościowym informujemy o remontowanej lub budowanej ulicy, mamy w komentarzach mnóstwo pytań o następne ulice. Pytacie Państwo, Mieszkańcy Kobyłki, kiedy wybudujemy Waszą, bo przecież developer Wam obiecał, bo ulica istnieje już parę lat, bo mieszkacie długo, aż wreszcie pojawia się kluczowy argument ? bo ulica była wymieniona w Planie priorytetowych inwestycji drogowych Miasta Kobyłka na lata 2017-2021. I właśnie do tego ostatniego argumentu chciałabym się odnieść ? myślę, że zasługujecie Państwo na wyjaśnienie.
Plan, o którym mowa, został wprowadzony uchwałą z marca 2017 roku i zawierał niemal wszystkie ulice w Kobyłce do realizacji w latach 2017-2021, więc dawał duże nadzieje Mieszkańcom ? ale w ślad za tym nie poszły wystarczające pieniądze. Nie mogły pójść, bo ich nie było:
Plan wprowadzał do realizacji w 2019 roku budowę ulic Sikorskiego, Rataja, Pułaskiego, Ejtnera, bez nazwy na odc. Jasińskiego-Marecka oraz dokumentację na ul. Norweską na odc. Napoleona-Orszagha, Kraszewską, Jarzębinową i Weissa na, łączną, planowaną kwotę 37 680 000,00 zł.
Tymczasem Uchwała budżetowa na 2019 rok zawierała kwotę tylko 9 364 960,58 zł na inwestycje drogowe, w tym na ul. Sikorskiego (płatność częściowa), Ejtnera, drogę dojazdową do ul. Fałata, dokumentację nowoprojektowanej drogi na odc. Jasińskiego-Marecka i drogi na odc. Oraszagha-Warszawska oraz dodatkowo niezrealizowane zadania znajdujące się w Planie priorytetowych inwestycji drogowych na rok 2018 (ul. Graniczna i dokumentacja ul. Kordeckiego).
Do tego oczywiście dochodziły liczne modernizacje ulic według Planu: Jezuicka, Reymonta, Zaciszna, Cedrowa, Jałowcowa, Słoneczna, Norwida, Pana Tadeusza oraz przebudowa chodnika w ul. Leśnej ? tu również Plan rozminął się z rzeczywistością. Planowany na 2019 rok koszt realizacji remontów tych ulic wynosił 3 640 000 zł, a w budżecie na 2019 rok na ich modernizacje znalazła się kwota 322 974,52 zł.
Plan priorytetowych inwestycji drogowych był od początku nierealny. Nie wiemy, jakie parametry brali pod uwagę nasi poprzednicy, w jaki sposób zostały wytypowane i umieszczone w Planie długie ulice, na których było i jest zaledwie kilka budynków (np. ulica Weissa).
Mam odwagę dziś mówić Państwu prawdę. Nie opowiadam Wam bajek, że wyremontuję lub wybuduję wszystkie ulice w Kobyłce. Wiem, ile mamy pieniędzy w budżecie i na co nam one wystarczą. Nie prowadzę kampanii wyborczej, nie robię nikomu wody z mózgu, szanuję Mieszkańców i nie mamię Państwa obietnicami bez pokrycia. Krok po kroku budujemy, remontujemy, realizujemy projekty, zdobywamy środki zewnętrzne. Łączna suma środków zewnętrznych pozyskanych na inwestycje drogowe w tej kadencji to prawie 9,5 mln zł, na ulice Ks. Marmo, Ejtnera i Kordeckiego. Ulice, na które nie możemy pozyskać środków zewnętrznych realizujemy sami ? np. ul. Sikorskiego.
W jaki sposób decydujemy, którą ulicę wykonamy najpierw? Często decydują o tym pojawiające się możliwości, np. ogłaszane konkursy, choćby z Funduszu Dróg Samorządowych, w których mamy szansę zyskać środki. Są w nich określone warunki, które musimy spełnić i to one decydują o wyborze. Są również ulice, które zrobić musimy, bo myślimy strategicznie ? tak było np. w przypadku ulicy Kordeckiego. Wniosek do Funduszu Dróg Samorządowych złożyliśmy już we wrześniu 2019 roku, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ulicy Ejtnera ? z założeniem, że te dwie ulice będą kiedyś stanowiły ciąg komunikacyjny do węzła Kobyłka trasy S8. Wiedzieliśmy, że gdy zostanie otwarty węzeł, to ruch z naszego miasta będzie przebiegał ulicą Przyjacielską. Z tego dojazdu nie będzie korzystała tylko Kobyłka. Nasi kierowcy jeżdżą teraz do S8 przez Zielonkę, a zapewne część kierowców z Wołomina będzie wybierało dojazd do trasy przez nasze miasto. Wybudowana ulica Kordeckiego będzie stanowiła drugą drogę dojazdową, drugi łącznik komunikacyjny, który spowoduje, że ruch samochodowy rozłoży się na dwie części.
A pozostałe ulice? Stosujemy parametryzację. Mamy wyliczone dane każdej ulicy w Kobyłce. Parametry, jakie są brane pod uwagę to przede wszystkim liczba osób płacących podatki na danej ulicy oraz staż ich płacenia (bierzemy pod uwagę podatki od 2005 roku, żeby dać pierwszeństwo ?starszym? ulicom), liczbę osób zadeklarowanych do opłaty śmieciowej w przeliczeniu na metr bieżący ulicy, uzbrojenie ulicy oraz jej nawierzchnię, historię podtopień, szanse na pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych i gotowość mieszkańców do partycypowania w kosztach budowy ulicy. Wszystkie punkty są sumowane dla każdej ulicy i wykonywany jest ponowny ranking – im mniej sumarycznych punktów, tym wyższe miejsce w rankingu. Na naszej parametryzacji skorzystają mieszkańcy, którzy od wielu lat płacą podatki w naszym mieście. Bo nie ma aż tylu pieniędzy, żeby budować równocześnie wszystkie ulice, jakie są potrzebne. Tak jak pisałam do Mieszkańców na moim profilu na portalu społecznościowym – gdybyśmy mieli pieniądze w budżecie, to zrobilibyśmy wszystkie ulice. Ponieważ chciałabym, żebyście wszyscy Państwo mieszkali w godnych warunkach.
Na koniec chciałabym zaapelować do Mieszkańców. Gdy decydujecie się Państwo na zakup mieszkania w Kobyłce ? zachęcajcie developera do podpisania z Urzędem Miasta porozumienia dotyczącego wspólnej realizacji drogi, przy której jest zrealizowane jego osiedle mieszkaniowe.