Przemek Bartecki: Czy ktoś umie wyjaśnić o co tu chodzi?

Przemek Bartecki: Czy ktoś umie wyjaśnić o co tu chodzi?

Sesja z dnia 27.02.2025 roku wywołała emocje jeszcze przed jej rozpoczęciem i nadal wywołuje na forach w social mediach. Oczywiście chodzi o temat Placu 3go Maja. Do tego tematu jeszcze wrócę. Szerszemu gronu komentatorów umknęły jednak dwa wnioski podniesione na koniec sesji. Tak się składa, że były one mojego autorstwa.

Pierwszy wniosek dotyczy Raportu o stanie Gminy i debaty dotyczącej tego raportu a więc i gminy.
Oryginał złożonego przeze mnie wniosku brzmiał następująco:
“…składam wniosek, aby Gmina dołożyła takich samych starań, sił, środków i zasobów do promocji i informowania mieszkańców o tym, czym jest i kiedy będzie gotowy Raport o Stanie Gminy, oraz na informację o Debacie nad Raportem o Stanie Gminy jak też o możliwości zabrania głosu (głosów) przez mieszkańców podczas debaty, jakie są przeznaczane do promocji tzw. Budżetu Obywatelskiego (BO).

Swój wniosek argumentuje tym, że w 2024 roku (jeśli się nie mylę) poza BIP nie było nigdzie informacji ani o Raporcie ani o Debacie i nigdzie nie było informacji o możliwości zabrania głosu przez mieszkańców.

Wprawdzie prawnie nie ma takiego obowiązku, ale w przypadku BO też go nie ma. Obie inicjatywy budują społeczeństwo i zaangażowanie obywatelskie .

W roku 2024 na social mediach Gminy nie było żadnej informacji o raporcie, ale o tym że jest światowy dzień Kebaba gmina poinformowała.”

Komisja Skarg Wniosków i Petycji uznała go za zasadny i przytacza takie argumenty,

… kierując się kwestią transparentności działań gminy oraz równym dostępem mieszkańców do informacji o sprawach dotyczących ich lokalnej społeczności. Raport o Stanie Gminy stanowi ważny dokument, który umożliwia ocenę działalności władz samorządowych oraz podejmowanie świadomych decyzji w ramach debaty

publicznej, a także daje Mieszkańcom możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu gmin.

… Skala i znaczenie Raportu o Stanie Gminy oraz debaty nad nim zasługują na podobne, a nawet większe zaangażowanie, szczególnie w zakresie promocji wśród Mieszkańców. Większa informacja o dacie debaty, możliwości zabrania głosu oraz o samym Raporcie pomoże w kształtowaniu lepszej świadomości obywatelskiej i zaangażowania Mieszkańców w sprawy gminy.

… wzmocni to poczucie współodpowiedzialności obywateli za rozwój gminy

oraz umożliwi skuteczniejsze wykorzystanie mechanizmów partycypacji społecznej.

Czy odpowiednia promocja działań w tym kierunku przyniesie efekty? Jakieś na pewno, regularne działania w tym temacie z czasem przyniosą zamierzone rezultaty, nie można się poddawać. Czemu Gmina w zeszłym roku nie podjęła takich działań? Odpowiedź jest dość prosta, nie miała takiego obowiązku. Takiego samego obowiązku nie ma również w przypadku tzw. Budżetu Obywatelskiego, a jednak Urząd podejmuje w tym temacie działania.

Wniosek przeszedł prawie jednomyślnie. Sama treść powinna być dostępna tutaj https://wolomin.bip.net.pl/?c=1008

Drugi wniosek był powiązany z tym pierwszym. Dotyczył samej debaty nad raportem o stanie gminy. Wniosek odnosił się do terminu sesji. By o ile to możliwe odbyła się w sobotę. Tak by każdy mieszkaniec, który chciałby zabrać głos mógł wziąć w niej udział. Jeżeli to by było nie możliwe, to żeby sesja w tygodniu odbyła się takim czasie by blok poświęcony debacie był późnym popołudniem. To co raczej nie wybrzmiało w prezentacji wniosku, to jeszcze jeden pomysł stosowany w Polsce, by taka pre-debata odbyła się w sobotę przed sesją, która byłaby transmitowana, nagrywana tak by mieszkańcy mogli spotkać się spotkać z Radnymi, Władzami i po prostu porozmawiać o raporcie, gminie i innych tematach. Formalnie nie byłaby to debata w myśl ustawy, ale jej ceł byłby spełniony.

Komisja uznała wniosek za niezasadny. Uzasadnienie także powinno być dostępne pod tym adresem https://wolomin.bip.net.pl/?c=1008. To co jest ciekawe to wynik głosowania nad tym wnioskiem. 9 była za, 5 przeciw, 5 wstrzymało się.

Celem obu, złożonych przeze mnie wniosków jest by Urząd stwarzał lepsze warunki do budowania społeczeństwa obywatelskiego, jednym z jego składników jest dostęp do informacji, który jest prawem człowieka, a także transparentność i przejrzystość działań, tak by świadomie i odpowiedzialnie podejmować działania.

Całe show sesji skradł temat Placu 3go Maja. Jak wspomniałem prawo do informacji jest prawem człowieka i jest niezbędne do podejmowania odpowiedzialnych działań.

25 lutego o 14:27 na oficjalnym FB Pani Burmistrz pojawił się wpis informujący, że na najbliższej sesji będą podejmowane decyzje związane z Placem 3-go Maja i załączona grafika „Tak może być” ze zdjęciem kolorowym z wizualizacji projektu oraz „Tak jest…” ze zdjęciem ze zmienionymi kolorami w kolorach jesieni. Myślę, że więcej czasu włożono w przygotowanie tej grafiki, która manipuluje, niż w rzetelne przygotowanie informacji w temacie Placu 3go Maja.

Kiedy sesja ledwo się zaczęła nastąpiła przerwa, gdzie radni mieli możliwość spotkać się z ekspertem, który mógł przekazać więcej informacji o samej pożyczce i jej spłacie i innych ważnych informacjach. Niestety spotkanie nie było transmitowane. Czemu? Nie mam pojęcia. Możliwe, że teraz jako mieszkańcy moglibyśmy mieć inne spojrzenie w tym temacie. To nie pierwsze takie działanie gdzie Radni mają przerwę na zapoznanie się z czymś, a my mieszkańcy nie. Może to wynikać z czystej kalkulacji, podłożenie napisów do transmisji z sesji które jest prawnie wymagane kosztuje.

Przejdźmy do sedna. Czego dowiedzieliśmy się z wpisu ?

“Pożyczka na ponad 16 mln zł jest nieoprocentowana, bez prowizji i innych kosztów obsługi długu, a dodatkowo przewiduje 5% zwrot, co oznacza, że oddamy mniej, niż pożyczymy” 5% to będzie 800 tyś.

“Dodatkowo, spłatę pożyczki rozpoczniemy dopiero w 2031 roku, więc nie obciąży ona obecnego budżetu i naszych bieżących planów, a spłata przewidziana jest na 20 lat – do 2050 roku.”

Faktem jest, że Plac 3-go Maja wymaga działań, jednak czy jest to najbardziej priorytetowe działania, które warte jest zadłużenia? Czy obecny Plac przeszkadzał od zawsze, czy może od kiedy mamy rekordowo gorące lato z niedziałającą fontanną?

W normalnych warunkach budżetowych, taka pożyczka byłaby niemal nie zauważalna. Ale obecnie budżet gminy jest na granicy, czyli zadłużony pod korek.
Żeby trochę zobrazować tempo wzrostu zadłużenia:

Na sesji absolutoryjnej w czerwcu 2024 Pani Burmistrz mówi o zadłużeniu, nagranie z sesji około 14:36, gdzie wspomina o zadłużeniu względem poprzedników
Burmistrza Mikulskiego ponad 40%, Burmistrza Madziar 41% z haczykiem, Obecnie na koniec II kadencji to 48%.

Oznacza to, że z 40% do 41% to wzrost o 2,5%, a wzrost z 41% do 48% to wzrost o 17%. Warto dodać, że wartości tych budżetów były różne, więc i odniesienie jest trochę inne. Jakie jest obecne lub prognozowane zadłużenie? Na stronach BiP część sekcji kończy się na 2022 roku. Warto może przytoczyć dane od RIO

https://wolomin.bip.net.pl/?c=341,

…”Prognozę kwoty długu sporządzono na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania. Planowana kwota długu na koniec 2025 roku wyniesie 211.533.242,26 zł, co stanowi 60,90% planowanych na 2025 rok dochodów (347.336.079,85 zł) ogółem Gminy.

Wobec powyższego Skład Orzekający wskazuje, iż istnieje potencjalne zagrożenie utraty płynności finansowej gminy. Skład wskazuje, tym samym na konieczność podjęcia działań w kierunku niezaciągania nowych tytułów dłużnych, restrukturyzacji posiadanego zadłużenia, racjonalizowania wydatków bieżących i majątkowych oraz wypracowywania nadwyżek w kolejnych latach budżetowych w celu spłaty posiadanych zobowiązań, tak aby zniwelować lub wyeliminować wymienione wyżej ryzyko. Jednocześnie Skład Orzekający przypomina, iż zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań”

Pełna treść => https://wolomin.bip.net.pl/?a=25017

Jednym z argumentów na sesji “za” było to, że Radni w Grudniu 2024 sami przyjęli WPF, w której było to zawarte . Można zobaczyć to na nagraniu z sesji z dnia 17.12.2024 (14:13) gdzie było mówione o pozyskaniu zewnętrznych pieniędzy na ten cel jako dofinasowaniu, nie pożyczki.

Czego nie powiedziano w związku z proponowanym zaciągnięciem kredytu na modernizację placu 3 maja?

Otóż nie powiedziano, że:

  • Do tej pożyczki Gmina zapłaci Vat, czyli koło 4 mln. Niby oczywiste, ale jednak nikt się nie zająknął, że do 16 mln. zł dojdzie kolejne 4 mln –
  • Słynny załącznik nr 4 projektu, który wygrał konkurs gminny na rewitalizację placu 3 maja, wykazuje koszt tej inwestycji (brutto): Projekt – 393 600 zł, realizacja 4 533 400 zł.

Słusznie nasuwa się pytanie skąd się wzięła kwota: 20 457 000,00 zł. (pożyczka + VAT) zł zaplanowana na tą inwestycję.

Jakie są argumenty wzrostu wartości tej inwestycji:

  • Warunki konkursu zakładały realizację inwestycji do 5 mln złotych
  • Był to projekt wstępny, który później został doszczegółowiony.
  • Kosztorys był z 2021 roku, gdzie ceny kształtowały się inaczej. (czy to znaczy, że nastąpił wzrost cen o 400%?)
  • Doszczegółowiono, rozwinięto i unowocześniono zakres prac:
    • Przebudowa przyległych ulic
    • Długowieczne i ekologiczne materiały np z betonu na kamień
    • Nowoczesne rozwiązania w zakresie retencji wody
    • Nowoczesne rozwiązania w zakresie zapewnienia energii do zasilania urządzeń retencyjnych, oświetlenia i fontanny
    • Zwiększono ilość elementów małej architektury
  • Aktualny kosztorys wykonano w listopadzie 2024
  • Ostateczna wartość pożyczki będzie zależeć od rozstrzygnięć przetargowych
  • Zakłada się, że nie przekroczy zakładanego budżetu w WPF

Dużo ogólników, dużo niewiadomych. Nie wiemy w jakiej kondycji będzie budżet Wołomina w 2031 roku, czy teraz podejmując takie zobowiązanie nie zablokujemy innych działań.

Po sesji pojawiły się wpisy radnych, którzy głosowali “za”, mówiące o tym, że Wołomin stracił szanse na rozwój.

Pytanie czy nieprzyjemne, drażniące zapachy ze zwałki, lub asfaltowni, albo tykająca bomba z niebezpiecznymi odpadami. to nie są najważniejsze czynniki przez które Wołomin traci?

Gmina na pewno podejmie raz jeszcze działania w tym temacie. Nasuwa się pytanie, czemu i komu tak bardzo zależy na tej inwestycji?

Więcej informacji z Wołomina

Wołomin - Startują Społeczne Wnioski do budżetu gminy na 2026 rok

Wołomin – Startują Społeczne Wnioski do budżetu gminy na 2026 rok

28 marca br. rozpoczyna się kolejna edycja budżetu partycypacyjnego.. To wyjątkowa okazja, aby bezpośrednio wpływać na rozwój wspólnoty poprzez zgłaszanie i wybieranie projektów [...]
0 komentarzy
Przemek Bartecki: Czy ktoś umie wyjaśnić o co tu chodzi?

Przemek Bartecki: Czy ktoś umie wyjaśnić o co tu chodzi?

Sesja z dnia 27.02.2025 roku wywołała emocje jeszcze przed jej rozpoczęciem i nadal wywołuje na forach w social mediach. Oczywiście chodzi o temat [...]
0 komentarzy
Zwycięstwo siatkarzy Huraganu Wołomin

Zwycięstwo siatkarzy Huraganu Wołomin

W niedzielę 23 marca w hali Wołomińskiego Ośrodka Sportu siatkarze Huraganu Wołomin rozegrali przedostatni mecz rundy rewanżowej w ramach rozgrywek pierwszej Mazowieckiej Ligi [...]
0 komentarzy
Burmistrz Wołomina otrzymała maila o ładunku wybuchowym

Fałszywy alarm bombowy w UM w Wołominie

W wczesnych godzinach popołudniowych w Urzędzie Miasta w Wołominie doszło do fałszywego alarmu bombowego, który przerwał normalne funkcjonowanie obiektu. Choć na szczęście okazało [...]
0 komentarzy
III Międzyszkolny Turniej Szachowy  Pamięci Żołnierzy Wyklętych dedykowany mjr Hieronimowi Dekutowskiemu ps. „Zapora”

III Międzyszkolny Turniej Szachowy  Pamięci Żołnierzy Wyklętych dedykowany mjr Hieronimowi Dekutowskiemu ps. „Zapora”

III Międzyszkolny Turniej Szachowy Pamięci Żołnierzy Wyklętych dedykowany Hieronimowi Dekutowskiemu ps.„Zapora” odbył się 22.03.2025 roku w Szkole Podstawowej im. Fryderyka Chopina w Starym [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.