W grudniu Marki odetchnęły pełną piersią – ruszyła obwodnica Marek. Jedynym negatywem tej inwestycji (nie licząc przedłużającego się remontu Alei Piłsudskiego) jest emisja hałasu dobiegającego z ekspresowej trasy.
Skarżą się na to nie tylko mieszkańcy naszego miasta, ale również Zielonki, Kobyłki i Radzymina. Jedyną szansą na poprawę ochrony akustycznej (zredukowanej w 2013 r.) jest wykazanie przekroczenia norm hałasu. Burmistrz Jacek Orych zobowiązał się do realizacji specjalistycznych badań. W ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy ich wyniki od wykonawcy – świdnickiej firmy Baasa Acoustics.
Na prośbę mieszkańców badania wykonano w pięciu punktach pomiarowych. W dwóch z nich doszło do przekroczenia nocnych norm hałasu. Przy ul. Szpitalnej hałas był wyższy o 5,2 decybela (wynik 61,2 db przy normie 56 db) , a przy Curie Skłodowskiej – o 3,3 decybela. W dwóch punktach – przy ul. Ząbkowskiej i Szkolnej – zabrało zaledwie 0,3 i 0,4 decybela do przekroczenia krajowych norm.
– Wyniki naszego pomiaru przekażemy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mamy nadzieję, że będą jednym z dowodów na konieczność istotnego wzmocnienia ochrony naszych mieszkańców – podkreśla Jacek Orych.
GDDKiA, niezależnie od miasta, zleciła własne badania hałasu, w większej liczbie punktów w Markach. Na razie nie są znane ich wyniki. Wykonawca tej analizy – również firma Baasa Acoustics – ma przedstawić drogowcom propozycję rozwiązania problemu hałasu.
Starania mieszkańców Marek oraz samorządu o zwiększenie ochrony akustycznej sięgają września 2013 r. Wówczas, mimo protestów, zapadła decyzja o zredukowaniu ochrony akustycznej w terenie zurbanizowanym. Natychmiastowa petycja mieszkańców Marek o poprawę projektowanych rozwiązań nie została uwzględniona. Podobnie było z apelami Rady Miasta oraz propozycją finansowego udziału naszego samorządu w zwiększeniu ochrony akustycznej przedstawioną ministerstwu infrastruktury przez burmistrza Orycha. W tym roku GDDKiA przyśpieszyła termin realizacji badań na terenie naszego miasta.
Źródło: UM Marki