Przejazdy kolejowe w Zielonce i Mokrej Wsi w realizacji. A co z Kobyłką?

Rozpoczęła się budowa wiaduktów na trasie z Warszawy do Białegostoku. W Zielonce i w Mokrej Wsi (gmina Tłuszcz) powstają już nowe bezkolizyjne skrzyżowania. Pojawiły się też dobre informacje dotyczące obu przejazdów na terenie Kobyłki. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a kosztowne zadanie współfinansowane jest z unijnego instrumentu CEF ?Łącząc Europę?.

Przez Zielonkę i Mokrą Wieś pociągi pojadą bezpieczniej,  a kierowcy nie będą czekać na przejazd składów przy zamkniętych rogatkach. Inwestycje realizowane przez Polskie Linie Kolejowe zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, szczególnie na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Dla kierowców oznacza to przede wszystkim znaczniej sprawniejszą komunikację w regionie.
W Zielonce powstanie stumetrowy wiadukt kolejowy. Dodatkowe połączenie pod torami usprawni ruch drogowy. Jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Skorzystają z tej inwestycji także piesi i rowerzyści, ponieważ wzdłuż przebudowanych ulic powstanie chodnik oraz ścieżka rowerowa.
Nowy obiekt połączy ulicę Inżynierską z ulicą Leśną. W zakresie przyjętego rozwiązania komunikacyjnego jest też wiadukt drogowy. Ulica Leśna zostanie poprowadzona nad ulicą Kolejową.

Przy wiadukcie w Zielonce wykonawca przygotował już teren i rozpoczyna roboty w obrębie torów. Obiekt będzie budowany etapami. Zakres prac na linii jest szczegółowo uzgadniany między wykonawcą i kolejarzami, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu pociągów. Informacje
o zmianach są ujęte w rozkładzie jazdy. Wartość inwestycji w Zielonce to blisko 26 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest w 2022 roku.
Nowy tunel będzie szerszy niż ten w ul. Kolejowej, poza jezdnią  powstanie chodnik oraz wyodrębniona zostanie ścieżka rowerowa. Miasto Zielonka nie jest inwestorem tej dużej inwestycji, jednak ze względu na strategiczny jej wymiar dla całej Zielonki, aktywnie współpracuje z inwestorem i wykonawcą.
Zaangażowanie Miasta rozpoczęło się już na etapie wykonywania przez inwestora inwentaryzacji budynków mieszkalnych. Miejskim urzędnikom udało się dotrzeć do mieszkańców, którzy nie wyrazili zgody na wizytę w swoich domach pracowników wykonujących dokumentację inwentaryzacyjną.
? Monitorujemy przebieg prac, jesteśmy w bieżącym, stałym kontakcie z przedstawicielami Inwestora. (?)Budowa realizowana jest w trudnych warunkach i przede wszystkim
w samym centrum miasta, tuż obok zabudowań mieszkalnych, szkoły średniej, kościoła i głównych ciągów komunikacyjnych. Współpracując z wykonawcą mamy wpływ na przebieg tych prac budowlanych oraz możliwość w odpowiedni sposób je kształtować. Istotnym dla nas aspektem jest odpowiednio wczesne informowanie mieszkańców o czasowych występujących uciążliwościach ? informuje zastępca burmistrza Robert Pomorski.
Prace w Zielonce rozpoczęły się w nocy z 9 na 10 listopada i potrwają do 15 grudnia. Nocne godziny pracy są efektem uzyskania z PKP PLK zamknięcia torowego. Umożliwi ono Wykonawcy wbijanie wibromłotem ścianek stalowych w międzytorzu linii kolejowych nr 21 i 449. Przyjęta technologia realizacji tunelu jest jedyną możliwą.
Praca nocą pozwoli uniknąć wyłączenia przejazdu pociągów w ciągu dnia. Niestety roboty z wykorzystaniem wibromłotu pod torami kolejowymi mogą być wykonywane jedynie gdy wstrzymany jest ruch kolejowy.
Pozostałe prace budowlane w Zielonce będą wykonywane zarówno w nocy, jak i w ciągu dnia w godz. 7 do 20. Kierownictwo budowy zapewnia, iż dołoży wszelkich starań, by zminimalizować negatywne skutki tych prac, jednak całkowite ich wyeliminowanie niestety nie jest możliwe. Wykonawca przeprasza Mieszkańców Zielonki za wszelkie niedogodności.

W Mokrej Wsi wykonawca przygotowuje teren i gromadzi materiały. Nowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy  w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636 (ul. Podkowińskiego).
Na wiadukcie oraz dojazdach będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy ? po jednym pasie  w każdą stronę. Przewidziano także trakt pieszo-rowerowy. Wartość inwestycji to 29 mln zł netto. Zakończenie planowane na III kwartał 2022 roku.
? Na początku należy zaznaczyć, że od lat w świadomości społecznej przyjęło się mylne określenie lokalizacji wspomnianego przejazdu. Mówi się bowiem o przejeździe w Mokrej Wsi, choć tak naprawdę znajduje się on w pobliskiej miejscowości Sitne.
Niezależnie jednak od nazewnictwa przejazd służy przede wszystkim mieszkańcom gminy Jadów i gminy Tłuszcz, a także podróżującym z Mazur do Warszawy i odwrotnie, którzy szczególnie w okresie letnim zaglądają do Jadowa na lody.
Bez wątpienia inwestycja przyczyni się, co w mojej opinii jest najważniejsze, do poprawy bezpieczeństwa podróżujących oraz pieszych i rowerzystów. Nie mniej istotny jest również komfort i wygoda użytkowników drogi, pewnie właśnie dlatego od dawna wszyscy czekali na tę przebudowę – mówi Dariusz Kokoszka, wójt gminy Jadów.
? Odnosząc się do inwestycji kolejowych na terenie gminy Jadów nie sposób pominąć zrealizowanych już projektów – przebudowy stacji kolejowej w miejscowości Urle oraz budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w miejscowości Szewnica.
W Szewnicy pod torami wybudowano tunel, który zastąpił przejazd naziemny. W tunelu poza dwoma pasami ruchu drogowego znajdują się dwa chodniki oraz wejścia na perony stacji kolejowej. Natomiast stacja Urle została przebudowana całkowicie i jest teraz nowoczesnym punktem przesiadkowym. Do tej inwestycji można mieć tylko jedno zastrzeżenie – niestety inwestycja nie objęła budowy parkingu oraz drogi dojazdowej, a bardzo nam wszystkim na tym zależało. Mam nadzieję, że te elementy zostaną uzupełnione podczas planowanej w niedalekiej przyszłości budowie przejścia podziemnego. Stacja w Urlach jest miejscem tłumnie odwiedzanym nie tylko przez mieszkańców, ale też turystów, ze względu na letniskowy charakter okolicznych terenów i przepiękną okolicę.
Wszystkie te inwestycje prowadzą do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników, nie tylko położonych w sąsiedztwie linii kolejowej dróg, ale również podróżujących pociągami. To może korzystnie wpłynąć na zwiększenie liczby pasażerów, a należy pamiętać, że przesiadka z aut na rzecz transportu zbiorowego jest jednym
z elementów dbałości o środowisko naturalne ? dodaje wójt gminy Jadów, Dariusz Kokoszka.
Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa mazowieckiego Polskie Linie Kolejowe zaplanowały budowę 12 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Poza inwestycjami w Zielonce i Mokrej Wsi, bezpieczeństwo i sprawność komunikacji zwiększyły już przejścia w Jasienicy Mazowieckiej oraz Łochowie, a także wiadukty drogowe w Toporze, Łochowie-Jasiorówce i Małkini. Budowany jest aktualnie wiadukt w centrum Łochowa.
Na terenie powiatu wołomińskiego prace będą jeszcze prowadzone w Kobyłce, gdzie powstanię wiadukt oraz tunel drogowy, a także w Tłuszczu, gdzie zaplanowana jest budowa wiadukt u drogowyego. Już poza granicami naszego powiatu – w Toporze powstanie przejście pod torami.
Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w ramach projektu ?Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne?, współfinansowanego
z instrumentu Unii Europejskiej ?Łącząc Europę? (CEF). Łączna wartość inwestycji to 248 mln zł netto.
Na linii Rail Baltica – ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej, można już korzystać z efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew ? Białystok. W sierpniu 2021 roku podpisano umowę na modernizację stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.
A co z Kobyłką? Tu również pojawiło się wreszcie zielone światełko. ? (…)razem ze Zbigniewem Kropiewnickim, Wiceprzewodniczącym Rady Miasta Kobyłka, byliśmy w Ministerstwie Infrastruktury z wizytą u Ministra Andrzeja Bittela, z którym rozmawialiśmy o (…) przejazdach bezkolizyjnych i już dziś mamy dobrą wiadomość, że w końcu doszło do wyboru najkorzystniejszej oferty na budowę wiaduktu w lokalizacji Kobyłka Ossów, zaś jeśli chodzi o przetarg na tunel ? dowiedzieliśmy się że składanie ofert trwa do 29 listopada 2021. Ogłoszono też przetarg na zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją wiaduktu – termin składania ofert potrwa do 16.12.2021 ? poinformowała kilka dni temu Edyta Zbieć w mediach społecznoścowych.
Na linii Rail Baltica – ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej, korzystamy już z efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew ? Białystok. W sierpniu podpisano umowę na modernizację stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu ?Łącząc Europę?.
(opr.)

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

82-latek jechał pod prąd DK 629. Doprowadził do koszmarnego wypadku.

W środę 20 listopada w godzinach popołudniowych na ulicy Jana Pawła II w miejscowości Cegielnia doszło do zderzenia dwóch pojazdów osobowych. Zdarzenie wymagało [...]
0 komentarzy
Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Samorząd województwa mazowieckiego zaprasza dorosłych mieszkańców powiatu legionowskiego na darmowe przesiewowe badania wzroku. Aby wziąć w nich udział, nie jest potrzebne skierowanie od [...]
0 komentarzy
Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

W piątek, 15 listopada br. bramę koszar 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej przekroczyło blisko 100 ochotników z północnego Mazowsza. Wśród nich znalazła się [...]
0 komentarzy
Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Na początku listopada odcięta kabina maszynisty została przetransportowana z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Tłuszczu do Stacji Muzeum w Warszawie, gdzie po [...]
0 komentarzy

Innowatorzy Mazowsza wybrani

Znamy już tegorocznych „Innowatorów Mazowsza”. Wśród nich są dwie firmy oraz pięciu naukowców. Samorząd Mazowsza od lat wspiera przedsiębiorców i naukowców w pracy [...]
0 komentarzy
Marki - Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Marki – Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Projekt budowy pierwszego miejskiego żłobka przy ul. Zygmuntowskiej w Markach to jeden z najważniejszych punktów inwestycyjnych w planowanym budżecie miasta na 2025 rok. [...]
0 komentarzy
Pasażerka przewróciła się w pociągu. Wezwano na pomoc karetkę.

Pasażerka przewróciła się w pociągu relacji Warszawa Wileńska – Tłuszcz. Wezwano na pomoc karetkę.

We wtorek 19 listopada podróżująca pociągiem przewróciła się podczas jazdy tak poważnie, że trzeba było wezwać pogotowie. – Wypadek wydarzył się 19 listopada [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o kolejnych umowach w ramach programu „Mazowsze dla równomiernego rozwoju”, [...]
0 komentarzy
VII Wołomiński Festiwal Teatralny im. Józefa Orwida

VII Wołomiński Festiwal Teatralny im. Józefa Orwida

Miniona sobota, 16 listopada 2024 r., była dla miłośników teatru niezwykłym przeżyciem. Na scenie Miejskiego Ośrodka Kultury w Kobyłce odbyła się już VII [...]
0 komentarzy

VIII Sesja Sejmiku Mazowsza

Sejmik rozpoczął prace nad projektem budżetu na 2025 rok. Przyjął program współpracy z organizacjami pozarządowymi, zdecydował o zakupie nieruchomości oraz uruchomieniu połączenia kolejowego [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.