Protokół z konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały Rady Miasta Zielonka w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży na terenie Miasta Zielonka.
Podstawa prawna
Konsultacje społeczne dotyczące przedmiotowego projektu uchwały Rady Miasta Zielonka odbyły się zgodnie z zarządzeniem nr 17/19 Burmistrza Miasta Zielonka z dnia 30 stycznia 2019 r.
Cel konsultacji
Celem konsultacji było:
- przekazanie mieszkańcom Miasta Zielonka szczegółowych informacji dotyczących projektu uchwały określającej maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
- poznanie opinii mieszkańców na temat przedmiotowych projektów uchwał Rady Miasta Zielonka oraz zebranie uwag i wniosków mieszkańców w celu uzyskania jak najszerszej społecznej akceptacji dla planowanych rozwiązań w zakresie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i zasad usytuowania na terenie miasta Zielonka miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Opis przebiegu konsultacji
Konsultacje odbyły się w dniach 11 ? 15 lutego 2019 r. Objęły one swoim zasięgiem wszystkich zainteresowanych przedmiotem konsultacji mieszkańców Miasta Zielonka oraz organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe z terenu Miasta Zielonka.
Projekt uchwały, stanowiący przedmiot konsultacji, został udostępniony:
- w formie elektronicznej poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej miasta www.zielonka.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Zielonka;
- w wersji papierowej do wglądu w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Zielonka, ul. Lipowa 5.
Mieszkańcy Zielonki, organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze oraz wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe mieli możliwość wyrażenia swojej opinii i wniesienia uwag w przedmiotowej sprawie w dwóch formach:
- pisemnej – na formularzu konsultacyjnym, wysłanym drogą pocztową na adres Urzędu Miasta Zielonka lub złożonym w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Zielonka;
- elektronicznej – za pomocą poczty elektronicznej, poprzez wysłanie opinii na adres um@zielonka.pl.
Wyniki konsultacji
Łącznie w czasie konsultacji wpłynął jeden wniosek.
Konsultant wniósł o:
- zwiększenie ilości zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- przedłużanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z terminem co najmniej na 5 lat;
- przedłużanie zezwolenia na sprzedaż bez wnoszenia wniosku;
- cofanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych podmiotom gospodarczym, które nie przestrzegają określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych.
Imienne wyszczególnienie osób biorących udział w konsultacjach:
1. Ireneusz Trzciński
Wskazanie wynikające z konsultacji: przedstawić Komisjom Rady Miasta Zielonka do rozpatrzenia i ewentualnego uwzględnienia uwag/wniosków konsultanta.
Uwagi
Należy zauważyć, że wniosek konsultanta, dotyczący przedłużania zezwolenia na sprzedaż bez wnoszenia wniosku, jest niezgodny z obowiązującym prawem. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 z późn. zm.), sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, na podstawie wniosku przedsiębiorcy.
Źródło: UM Zielonka