5 marca br. otwarto ul. Dworkową. Droga stanowi połączenie Kobyłki z Markami i przechodzi wiaduktem nad obwodnicą Marek. To ostatni fragment oddawany do ruchu, zrealizowany w ramach dokończenia prac na S8 Marki – Kobyłka.
Mamy decyzję o pozwoleniu na użytkowanie
W listopadzie 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wykonawca miał zrealizować kontrakt do 18 marca 2021 r.
Zgodnie z zapowiedziami, prace zostały zakończone wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w terminie kontraktowym.
Wykonawca sukcesywnie po zrealizowaniu robót oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie udostępniał do ruchu poszczególne fragmenty:
- grudzień 2019 r. – skręt w prawo łącznicą zjazdową na węźle Marki w stronę Białegostoku
- wrzesień 2020 r. – udostępnienie wszystkich relacji na rondzie w ciągu ul. Piłsudskiego pod obiektami S8 na węźle Marki
- listopad 2020 r. – oddanie do ruchu węzła Kobyłka i kładki dla pieszych w rejonie ul. Letniskowej
- marzec 2021 r. – pozostały zakres inwestycji, m.in. najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne, chodniki, ścieżki rowerowe
Inwestycja została zrealizowana przez firmę Strabag. Wartość umowy wynosiła ok. 166 mln zł. Kontrakt obejmował dokończenie prac, takich jak węzeł Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła), najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, most nad rzeką Długą, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.
28 listopada 2014 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację zadania z konsorcjum, którego liderem była Salini Polska. Wartość umowy stanowiła ok. 70 proc. szacunków GDDKiA.
W maju 2018 r., po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację robót. Powodem takiej decyzji było niewykonywanie prac objętych kontraktem oraz to, że mobilizacja sprzętu i pracowników nie rokowała sprawnego zakończenia inwestycji.
Następnie wykonana została inwentaryzacja terenu i przygotowana dokumentacja do ogłoszenia przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy, który miał dokończyć niezrealizowane prace.
We wrześniu 2018 r. ogłoszony został przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek na DK8 w kierunku Białegostoku. Wpłynęła jedna oferta, która dwukrotnie przekroczyła szacunki GDDKiA. Postępowanie zostało unieważnione. W październiku ponownie ogłosiliśmy przetarg. Tym razem wpłynęły dwie oferty, z których ta z niższą ceną o ok. 70 proc. przekraczała szacunki. W związku z tym w listopadzie 2018 r. postępowanie zostało unieważnione.
GDDKiA dokonała weryfikacji szacunków na dokończenie wszystkich prac na odcinku Marki – Kobyłka, biorąc pod uwagę m.in wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Z uwagi na to, że kwota była wyższa od poprzedniej wyceny, wystąpiono o przyznanie dodatkowych środków finansowych.
Pozyskanie ich umożliwiło ogłoszenie przetargu na dokończenie wszystkich prac.
Harmonogram postępowania
- maj 2019 r. – ogłoszenie przetargu
- sierpień 2019 r. – otwarcie ofert
- wrzesień 2019 r. – wybór najkorzystniejszej oferty (Strabag)
- listopad 2019 r. – podpisanie umowy