Z Piotrem Szulcem, kandydatem z listy PiS-u na burmistrza Kobyłki o jego wizji rozwoju miasta oraz ocenie obecnej kadencji rozmawia Teresa Urbanowska (cz. II).? Na zakończenie naszej rozmowy tydzień temu stwierdził Pan, że ma Pan więcej uwag do funkcjonowania obecnego samorządu. Jakiego rodzaju są te uwagi?
? Najważniejszą sprawą jest uporządkowanie finansów gminnych. Chciałbym przypomnieć, że burmistrz Roguski przejmował gminę z dwumilionowym długiem a kończy swoją II kadencję z 35 milionowym zadłużeniem, które powoli dochodzi do krytycznej wysokości 60 procent ? stosunek zadłużenia do przychodów – co może doprowadzić do uniemożliwienia miastu prowadzenia jakichkolwiek inwestycji.
? Co w takiej sytuacji chciałby Pan zaproponować?
? Jeśli mieszkańcy obdarzą zaufaniem moją osobę, zlecę audyt finansowy, który pozwoli na określenie stanu i struktury zadłużenia, a w dalszej kolejności na restrukturyzację długu. Obecne władze przełożyły większość spłat kredytów po 2018 roku co jest bardzo niebezpieczne z punktu widzenia przyszłych zadań stojących przed samorządem. Trzeba przypomnieć, że Miasto Kobyłka w klasyfikacji najbardziej zadłużonych miast do 20 tysięcy mieszkańców zajęło niechlubne pierwsze miejsce w 2010 r. ? licząc zadłużenie do dochodów budżetowych.
? Jeśli uważa Pan, że jest tak źle, to czy ma Pan coś do zaproponowania mieszkańcom?
? Uważam, że konieczna jest efektywna współpraca z zarządami powiatu i województwa, która pozwoli na wspólną realizację inwestycji czy remontów. Dziś ta współpraca jest co najmniej nieodpowiednia. W Kobyłce konieczne jest również powołanie Rady Gospodarczej jako ciała opiniotwórczego przy Burmistrzu Miasta Kobyłka złożonego z lokalnych przedsiębiorców. Niezbędne jest wprowadzenie Karty Kobyłczanina, która oferowałaby zniżki na usługi świadczone zarówno przez miasto i podległe mu jednostki jak również przedsiębiorców, którzy przystąpią do projektu. Karta taka powinna być dostępna dla wszystkich osób płacących podatki w Kobyłce.
? Czy korzyści z Karty Kobyłczanina osiągać mieliby jedynie jej posiadacze?
? Karta będzie zachętą dla osób, które tylko mieszkają w naszym mieście, ale nie płacą tu podatków, aby zmieniły tą sytuację. Docelowo jest to grupa ponad 1000 mieszkańców, którzy mogliby zasilić miejską kasę swoimi podatkami. Przy dobrej współpracy z Gminą Wołomin, każdy mieszkaniec naszego miasta miałby również zniżkę na wołomińską pływalnię. Jeżeli uda się zachęcić lokalnych przedsiębiorców aby przystąpili do Karty Kobyłczanina i oferowali swoje usługi i produkty po niższych cenach to efektem zwrotnym będzie wspieranie lokalnych firm.
Myślę, że Kobyłka powinna również przystąpić do Powiatowej Karty Rodziny, co da rodzinom realne zniżki.
? Podczas powiatowej konwencji PiS w Radzyminie jeden z zabierających głos gości zwrócił uwagę na wystąpienie Marzeny Małek, kandydatki PiS na burmistrza Radzymina, która mówiła o tym co zrobi nie tylko w pierwszej ale i w drugiej kadencji zarządzania miastem. Czy Pan ma również przygotowany podobny ? wieloletni plan?
? Każda strategia powinna być określona w horyzoncie czasu a postawione cele mierzalne i poddane weryfikacji na poszczególnych etapach wdrożeniowych. W Kobyłce w pierwszej kadencji należałoby uporządkować sprawy związane z bezkolizyjnymi przejazdami, finansami miejskimi, dokończyć budowę hali sportowej przy ZS nr 3 i przygotować analizę potrzeb i możliwości miasta określając kolejne kierunki rozwoju, tak aby koncepcje przyszłych inwestycji w tym budowy nowej szkoły podstawowej i rozbudowy ZSP nr 2 były możliwe. Takie działania pozwolą na realizację zamierzeń w kolejnej kadencji, pod warunkiem, że będzie się przestrzegało opracowanych planów, założeń i harmonogramów.
Chciałbym również dodać, że to rada miejska uchwala budżet, a nie burmistrz i nawet najlepsze pomysły mogą stać się niemożliwe do zrealizowania co mogliśmy zaobserwować w sąsiednim Wołominie gdzie wydawałoby się sprawy oczywiste do uchwalenia wywoływały dysputy i kłótnie. Dlatego tak ważne jest abyśmy wybierali na radnych ludzi rekomendowanych przez Prawo i Sprawiedliwość w Kobyłce.