Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł wziął udział w uroczystości towarzyszącej podpisaniu kolejnych 22 umów z przedstawicielami 12 samorządów z regionów warszawskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego, radomskiego, płockiego oraz siedleckiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 21,4 mln zł na uruchomienie 160 połączeń lokalnych, o łącznej długości 5995,1 km. Wydarzenie odbyło się 11 maja br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Uczestniczyli w nim również m.in. Poseł na Sejm RP Anna Cicholska, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Michał Prószyński oraz Wicewojewoda Mazowiecki Artur Standowicz.
– Dzisiaj w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim wziąłem udział w uroczystości towarzyszącej podpisaniu 22 umów z przedstawicielami 12 samorządów z regionów warszawskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego, radomskiego, płockiego oraz siedleckiego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To bardzo ważny program, został stosunkowo niedawno utworzony, ale cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Na początku roku podpisaliśmy umowy na kwotę ponad 60 mln zł, ale w związku z dużą liczbą złożonych wniosków, zawnioskowałem do Ministra Infrastruktury o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego, stąd dodatkowe środki na ten cel ? 28, 4 mln zł, które pozwoliły na podpisanie dzisiejszych umów na kwotę 21, 4 mln zł. Jutro podpisujemy kolejne umowy. Fundusz jest jednym z kolejnych elementów spojrzenia na województwo z perspektywy potrzeb mieszkańców. Dzięki niemu zasypujemy przeszkody w rozwoju Polski tak, aby wszyscy mogli z tego rozwoju korzystać. Podpisane dziś umowy umożliwią funkcjonowanie 160 połączeń o długości blisko 6 tys. km. Chciałbym podziękować samorządom, że w czasie kiedy czekaliśmy na dodatkowe środki, zapewniły funkcjonowanie tych linii i połączenia te zostały utrzymane. Dzięki tej współpracy przezwyciężamy wykluczenie komunikacyjne. Mieszkańcy mogą dojechać do szkoły, pracy. Istotne jest też wsparcie dla przewoźników, co wpływa na lokalny rozwój gospodarczy. – powiedział Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
15 grudnia 2021 roku zakończył się nabór wniosków organizatorów publicznego transportu zbiorowego o objęcie dopłatą w 2022 roku, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wypłynęło w terminie naboru 114 wniosków, z czego 112 spełniało wymogi formalne. Łączna kwota dopłat, na którą organizatorzy złożyli wnioski, przekroczyła kwotę 88 mln zł (88 444 007,62 zł). Na 2022 rok dla województwa mazowieckiego przyznano dofinansowanie w wysokości 60 754 750,62 zł, co pozwalało na objęcie dopłatą 78 wniosków na kwotę 60 027 779,18 zł. Wojewoda Mazowiecki jeszcze w grudniu 2021 roku skierował pismo do dysponenta Funduszu – Ministra Infrastruktury, z prośbą o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego. Do organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy nie zostali wówczas objęci dopłatą, Wojewoda Mazowiecki skierował apel o utrzymanie linii komunikacyjnych. W ramach nowelizacji Ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Minister Infrastruktury dokonał ponownej analizy zaangażowania środków i na wniosek Wojewody Mazowieckiego przydzielił dla województwa mazowieckiego dodatkowe 28 416 228,44 zł.
Dodatkowe środki w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzymają:
- Powiat Ciechanowski ? umowa na kwotę ponad 49 tys. zł, obejmie jedną linię, o długości 44,8 km, w Gminach Ciechanów, Opinogóra Górna, Gołymin,
- Powiat Garwoliński ? umowa na kwotę ponad 8,2 mln zł, obejmie 75 linii, o długości 2174, 7 km, w Gminach Garwolin, Górzno, Miastków Kościelny, Łaskarzew, Wilga, Borowie, Parysów, Pilawa, Trojanów, Żelechów, Maciejowice, Sobolew.
- Powiat Gostyniński ? umowa na kwotę ponad 420 tys. zł, obejmie 9 linii, o długości 251,5 km, w Mieście Gostynin, w Gminie Gostynin, w Gminie Szczawin Kościelny, w Gminie Pacyna oraz w Mieście i Gminie Sanniki,
- Powiat Makowski ? umowa na kwotę ponad 506 tys. zł, obejmie 5 linii, o długości 675 km, w Gminach Różan, Młynarze, Szelków, Krasnosielc, Sypniewo, Karniewo, Czerwonka oraz Rzewnie,
- Powiat Piaseczyński ? umowa na kwotę ponad 201 tys. zł, obejmie 2 linie, o długości 55 km, w Gminach Tarczyn oraz Piaseczno,
- Powiat Płocki ? umowa na kwotę ponad 1,2 mln zł, obejmie 5 linii, o długości 164,9 km, w Gminach Łąck, Gąbin, Sanniki, Pacyna, Drobin, Zawidz, Sierpc, Płock oraz Słubice,
- Powiat Przasnyski ? umowa na kwotę ponad 490 tys. zł, obejmie 7 linii, o długości 347 km, w Gminach Chorzele, Czernice Borowe, Krzynowłoga Mała, Jednorożec, Krasne, Przasnysz, oraz w Mieście Przasnysz,
- Powiat Pułtuski ? umowa na kwotę ponad 1,2 mln zł, obejmie 10 linii, o długości 729,1 km, w Gminach Pułtusk, Winnica, Świercze, Obryte, Pokrzywnica, Zatory oraz Gzy,
- Powiat Wołomiński ? umowa na kwotę ponad 491 tys. zł, obejmie 3 linie, o długości 169,2 km, w Gminach Tłuszcz, Strachówka, Radzymin, Klembów, Poświętne oraz Jadów,
- Powiat Wyszkowski ? umowa na kwotę ponad 323 tys. zł, obejmie 4 linie, o długości 107 km, w Gminach Brańszczyk, Rząśnik, Somianka oraz Wyszków,
- Powiat Żyrardowski ? 3 umowy na łączną kwotę ponad 1 mln zł, łącznie obejmą 5 linii, o długości 73,7 km, w Gminach Radziejowice, Mszczonów, Radziejowice, Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów oraz Wiskitki,
- Powiat Lipski ? 9 umów na łączną kwotę 7,1 mln zł, łącznie obejmą 34 linie, o długości 1203,2 km, w Gminach Tarłów, Solec nad Wisłą, Lipsko, Łaziska, Opole Lubelskie, Sienno, Rzeczniów, Iłża, Skaryszew, Radom, Ciepielów, Zwoleń, Tczów, Gózd, Jedlnia Letnisko, Bodzechów, Ostrowiec Św., Bałtów oraz Bodzechów. W tym 12 linii komunikacyjnych powstanie na mocy porozumień z Powiatami: Ostrowieckim, Opatowskim, Opolskim, Radomskim oraz Miastem Radom.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać ?rankingu wniosków?, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.