Polak, Węgier, dwa bratanki – stare porzekadła zawierają zwykle wiele prawdy. Tym razem przekonali się o tym uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie, którzy pod auspicjami powiatu wołomińskiego zakończyli właśnie swoją węgierską przygodę, związaną z międzynarodową mobilnością uczniów.
W maju 2020 roku, w Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida w Radzyminie, zakończono realizację unijnego projektu lingwistyczno-historycznego, POLSKO-WĘGIERSKIE DROGI DO WOLNOŚCI. Jego finałem był tygodniowy pobyt grupy kilkunastu uczniów naszej szkoły w Budapeszcie. Cały projekt realizowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu ?Ponadnarodowa mobilność uczniów?, którego szkoła jest beneficjentem. Celem projektu jest wzmocnienie przekrojowych kompetencji kluczowych w tym m.in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabycie nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Naszym partnerem i gospodarzem w stolicy Węgier była młodzież z Janos Xantus Secondary School – jednej z najlepszych dwujęzycznych szkół średnich w stolicy Węgier. Szkoła ta była również miejscem naszych codziennych spotkań i wspólnej pracy. Nasze zadania obejmowały doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim oraz poszerzanie wiedzy historycznej. Uczniowie podzieleni zostali na małe polsko ? węgierskie zespoły, które realizowały odrębne zadania. Efektem końcowym wspólnej pracy było stworzenie multimedialnego przewodnika po Budapeszcie i jego okolicach, obejmującego miejsca ważne dla polskiej i węgierskiej historii. Nasi gospodarze byli również świetnymi przewodnikami po stolicy Węgier. Budapeszt jest starym i pięknym miastem, którego architektura i zabytki przywodzą na myśl równie piękny Wiedeń. Brzegi Dunaju spinają przepiękne mosty, które wielokrotnie przemierzaliśmy podczas wędrówek po mieście. Byliśmy w miejscach ważnych dla naszych wspólnych dziejów – przy pomniku gen. Józefa Bema, czy w polskim kościele, usytuowanym w skalnych grotach na Górze Gellerta. Odwiedziliśmy zabytkowe miasto Gyor, którego mieszkańcy ufundowali Polakom pomnik. Pomnik jest wyrazem wdzięczności za wsparcie i pomoc humanitarną podczas rewolucji 1956 roku. Odwiedziliśmy też miejsce, w którym Węgrzy upamiętnili ofiary katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem w 2010 roku. Szczególne wrażenie pozostawiło w nas zwiedzanie Muzeum Ofiar Terroru. Mieliśmy okazję zwiedzić stylowy budynek Parlamentu, Wzgórze Zamkowe oraz przepiękną Bazylikę św. Istwana. Panorama Budapesztu z tarasu widokowego Bazyliki zachwyciła wszystkich. W programie naszego pobytu w stolicy Węgier znalazły się również takie ciekawostki, jak Muzeum Czekolady, pobyt na lodowisku, czy termy Szehenyi Furdo. Nocną panoramę miasta podziwialiśmy ze Wzgórza Zamkowego oraz potężnego koła widokowego Budapest Eye. Ostatniego dnia podejmowano nas pożegnalnym obiadem, którego atrakcją był występ artystów, prezentujących ludowe pieśni, zabawy i tańce węgierskie. Ten intensywny czas w stolicy Węgier kończyliśmy niezapomnianym, wieczornym rejsem po Dunaju. Efektem współpracy polskich i węgierskich uczniów jest zdobyta wiedza, prezentacje multimedialne i pięknie opracowane materiały edukacyjne. Ale najważniejsze są wspaniałe wspomnienia, nowe kontakty i niezapomniane wrażenia wspólnie spędzanego czasu.
Jesteśmy pewni, że kolejne przedsięwzięcia, które planujemy w liceum w związku z rozwijaniem międzynarodowego partnerstwa szkół, w ramach funduszy unijnych, przyniosą ciekawe inicjatywy i wyjazdy, na które już dziś zapraszamy naszych uczniów.