Jak wynika z rozmów z mieszkańcami, inwestycję w rozbudowę i modernizację sieci drogowej są jednymi z najbardziej wyczekiwanych działań na rzecz rozwoju miasta. Tak prezentowały się działania podjęte w tym kierunku w Markach w 2022 roku.
Asfalt lub kostkę ułożono na 19 ulicach lub ich odcinkach. Część ulic rozbudowano o odpowiednie odwodnienie. W sumie prace wykonano na około 6 kilometrach dróg. Najdłuższą wyasfaltowaną ulicą okazała się Długosza, potem Długa oraz Piotrówka. W przyszłym roku miasto chce kontynuować program nakładkowy. W projekcie budżetu na 2023 r. są przewidziane na to pieniądze.
Przygotowywane był partnerstwa publiczno-prywatne. Chodzi o kompleksową przebudowę czterech arterii: Lisa Kuli, Karłowicza-Modrzewiową-Sobieskiego, Graniczną i Mickiewicza. Miasto prowadzi rozmowy z trzema potencjalnymi wykonawcami. W pierwszym kwartale przyszłego roku powinni oni złożyć ostateczne oferty. Docelowo partner do tego przedsięwzięcia zostanie wybrany przed wakacjami.
Część mareckich ulic znajduje się w projektowaniu. Północny odcinek Alei Piłsudskiego otrzymał zgodę na realizację inwestycji drogowej, a kolejne w kolejce są ulice Wilcza i Żeromskiego.
Sukcesywnie modernizowane jest oświetlenie uliczne. Wymieniono już latarnie wzdłuż początkowego odcinka Alei Piłsudskiego (od granicy z Ząbkami do węzła S8). Tak było też w miejscach, gdzie kompleksowo przebudowano drogi (np. Wczasowa i odcinek Weneckiej czy Kościelna). Z pomocą samorządu Mazowsza Marki zlikwidowały stare lampy sodowe i wymieniły je na LEDy na 12 ulicach. Przy czterech kolejnych postawiono nowiutkie słupy z oświetleniem. Równocześnie został też rozstrzygnięty przetarg na doświetlenie trzech przejść dla pieszych.
Wspólnie z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich i powiatem wołomińskim zainstalowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Głównej z DW 631. Jest to rozwiązanie tymczasowe, ponieważ Samorząd Mazowsza planuje rozbudowę trasy 631, a wraz z nią kompleksową przebudowę tego skrzyżowania.
Rozpoczęła się wymiana wiat przystankowych w ramach projektu zgłoszonego w ramach Mareckiego Budżetu Obywatelskiego. Na razie wymienione zostały wiaty w kierunku Warszawy. W projekcie budżetu na przyszły rok są zapisane pieniądze na ich dalszą wymianę.
Jesienią tego roku Wodociąg Marecki zakończył prace związane z trzecim etapem unijnego projektu. Dzięki temu sieć kanalizacji sanitarnej wydłużyła się o ponad 14 km. Z informacji Wodociągu Mareckiego wynika, że już 75 proc. nieruchomości podłączyła się lub stara się o podłączenie do nowo wybudowanej sieci.
Po wielu latach starań (mieszkańców i samorządu) GDDKiA zdecydowała o poprawie sytuacji akustycznej wzdłuż trasy, czyli dobudowaniu lub wybudowaniu ekranów. W lepszej sytuacji są mieszkańcy Kosynierów, Szpitalnej, Ząbkowskiej, Pomorskiej czy Warmińskiej.
Źródło: Jacek Orych – Burmistrz Miasta Marki
.