Od 22 lipca pociągi będą kursowały po jednym torze. Przewidywane rozpoczęcie robót budowlanych czyli budowa tuneli, przejść podziemnych oraz peronów ma nastąpić na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku. W pierwszej kolejności zamknięte zostaną przejazdy w swietle ulicy Sasina i Geodetów.
To inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w systemie ?projektuj i buduj?. Generalnym wykonawcą jest firma TORPOL S.A.
Do Urzędu Miasta w Wołominie nie wpłynął jeszcze harmonogram prac związanych z realizacją tej inwestycji. Zapytana o zmiany w organizacji ruchu na terenie Wołomina, wiceburmistrz Edyta Zbieć potwierdza, że gmina nie otrzymała również projektu organizacji ruchu na czas budowy. – Występujemy o ten projekt od maja – stwierdziła.
– Gmina Wołomin wielokrotnie zwracała się zarówno do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jak i do wykonawcy ? firmy TORPOL o przekazanie projektu organizacji ruchu na czas robót budowlanych. Na dzień 6 lipca informacje takie nie zostały gminie przekazane ? poinformowała nas.
? Mieszkańców interesują propozycje rozwiązań układów drogowych po przebudowie linii kolejowej. Wyjątkowo dużo zastrzeżeń do założeń projektowych mają mieszkańcy korzystający z przejazdu w Zagościńcu. Po spotkaniu na którym omawiana była inwestycja, zebrano ponad 1600 podpisów pod petycją domagająca się ponownej analizy zaproponowanych rozwiązań. Petycja została przekazana za pośrednictwiem Urzędu do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Odpowiedź jeszcze nie wpłynęła ? komentuje wiceburmistrz Zbieć.
Na chwilę obecną wiadomo, że istniejący przejazd kolejowy w ciągu ul. Willowej i Kolejowej (Zagościniec) oraz przystanek osobowy Zagościniec zostanie zmodernizowany w kategorii B (samoczynna sygnalizacja świetlna wraz z półrogatkami). Istniejący peron przystanku osobowego ? Zagościniec ? już został rozebrany. Powstały dwa perony przeciwległe jednokrawędziowe. Wybudowane zostaną ekrany przeciwhałasowe. Istniejące przejście piesze kategorii E (po wschodniej stronie peronu), ze względów bezpieczeństwa jest planowane do likwidacji. W tej sprawie oprócz petycji od mieszkańców, interweniował, na wniosek Rady Rodziców przy Zespole Szkół w Duczkach, również Urząd Miejski w Wołominie. Do Inwestora ? PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. ? skierowane zostały dwukrotnie pisma (z dnia 18.03.2015 r. oraz 20.04.2015 r.).
Przystanek Wołomin- Słoneczna. Tu ? istniejące do tej pory dwa perony, zastąpione zostaną jednym peronem wyspowym. Inwestor na etapie przebudowy linii kolejowej nie uwzględniał istnienia peronu tymczasowego w Zagoscińcu, co nie spotkało się z aprobatą przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Wołominie. Argumenty dotyczące ilości mieszkańców codziennie korzystających z tej stacji w drodze do pracy czy szkoły, trafiły do Inwestora PKP PLK S.A. Peron tymczasowy będzie, co spowoduje że utrudnienia związane z przebudową linii kolejowej dla mieszkańców Zagościńca będą z pewnością mniejsze. Przewidziana jest budowa tunelu pod torami w miejscu istniejącego przejazdu kolejowego w świetle ulic Al. Niepodległości i Geodetów. Wykonane zostaną dwa zadaszone wyjścia na peron schodami z tunelu wraz z windami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz chodnik nad tunelem wzdłuż linii kolejowej. Zmianie ulegnie organizacja ruchu w ramach ulic Zakładowej, Wąskiej i Duczkowskiej: ul. Zakładowa zakończona będzie zawrotką przy Al. Niepodległości, ul. Wąska zostanie połączona z ul. Duczkowską wiaduktem przebiegającym nad tunelem. Wspomniane zmiany spowodują brak możliwości wjazdu bezpośrednio z ul. Aleja Niepodległości w ul. Duczkowską. Rozwiązanie to budzi niezadowolenie i protesty mieszkańców ul. Duczkowskiej. W ostatnim czasie odbyło się kilka spotkań z udziałem przedstawicieli: PKP PLK S.A., wykonawcy – firmy TORPOL, zainteresowanych mieszkańców oraz przedstawicieli Gminy, na których, rozważane były możliwości techniczne rozwiązania problematycznej dla mieszkańców kwestii. – Gmina Wołomin wspomaga mieszkańców i stara się pomóc w znalezieniu sposobu rozwiązania zaistniałego problemu ? mówi wiceburmistrz Zbieć.
Na terenie Wołomina powstanie przejście pod torami w swietle ul. Legionów. Oznacza to rozbiórkę kładki dla pieszych z powodu nowego wytyczenia tras torów głównych i wynikającą z tego nową lokalizacją peronów. W ramach modernizacji stacji nastąpi rozbiórka istniejącego peronu i zastąpienie go dwoma nowymi peronami ? wyspowym obsługującymi tory nr 4 i nr 2 oraz jedno-krawędziowym obsługującym tor nr 6. Dojścia na peron będą możliwe pośrednio z nowo wybudowanego przejścia podziemnego na poziom terenu, a następnie schodami i rampą ? z poziomu terenu na perony. W celu zapewnienia dostępu na peron osobom o ograniczonej możliwości poruszania się wykonane zostaną windy osobowe przystosowane do przewozu osób na wózkach oraz osób z wózkami i rowerami. – Takie usytuowanie przejścia umożliwia dalsze funkcjonowanie pawilonom handlowym znajdującym się w pobliżu istniejącej kładki nad torami ? podkreśla wiceburmistrz.
Utrzymane zostało rozwiązanie zakładające przejście piesze pod torami zlokalizowane na wysokości ul. Sikorskiego. Będzie ono usytuowane prostopadle do układu torowego. Szerokość przejścia w świetle ścian ? 4,5 m, wysokość ? 2,5 m. Będzie ono wyposażone w dwa zadaszone wejścia schodowe oraz dwie windy dla osób niepełnosprawnych.
Pojawi się przejazd tymczasowy w ulicy Sikorskiego – będzie on zlokalizowany między ulicami Wąską a Armii Krajowej (na wysokości ul. Sikorskiego i Kleeberga). Będzie to przejazd drogowy o szerokości jezdni 6 m wraz z jednostronnym chodnikiem o szerokości 2 m. Będzie przejazdem dwukierunkowym kategorii A (z rogatkami obsługiwany przez dróżnika).
Istniejący obecnie przejazd kolejowy w ul. Przejazd i Sasina zastąpiony zostanie tunelem drogowo ? pieszym w ciągu ulic Sasina i Przejazd. Wyjazd z tunelu w ulicy Sasina zaprojektowany jest w taki sposób, że nie koliduje z ulicą Kobyłkowską co oznacza, że dla mieszkańców osiedla Kobyłkowska wjazd i wyjazd na ich teren nie ulegnie zmianie.
– Zgodnie z informacją otrzymaną od wykonawcy robót ? TORPOL S.A. oraz inwestora ? PKP PLK S.A. w dniu 28.02.2015 r. został złożony wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji pozwolenia na budowę (modernizację) linii kolejowej ? odcinek linii znajdujący się na terenie miasta Wołomin.
? Napewno, nas wszystkich czeka wielkie i trudne wyzwanie, jakim jest przebudowa linii kolejowej. Urząd dokłada wszelkich starań aby utrudnienia podczas prac związanych z przebudową były jak najmniej uciążliwe, aby w przyszłości cieszyć się z szybkiego, bardziej komfortowego i bezpiecznego transportu ? podkresla wiceburmistrz Edyta Zbieć.
Teresa Urbanowska