W ?Studium Planistycznym Rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej? przeanalizowane zostaną potencjalne korytarze nowych linii kolejowych w Warszawie. Wykonawca będzie analizował potrzeby nowych przystanków i rozbudowę wykorzystywanych obecnie linii.
? Rozwój sieci transportowej Warszawy determinuje nowe spojrzenie na możliwości Warszawskiego Węzła Kolejowego. Mam nadzieję, że zlecenie – przygotowania studium planistycznego rozbudowy kolei w stolicy ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej – pozwoli określić potencjalne korytarze nowych linii kolejowych w Warszawie oraz potrzebę powstania nowych przystanków ? powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Studium zakłada określenie wariantów nowej linii średnicowej i pozostałych linii, wstępne analizy techniczne, przygotowanie modelu i analizy prognostyczne, analizy pod kątem przepustowości i przygotowanie koncepcyjnych układów.
? Wykonanie Studium Planistycznego Rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej pozwoli określić możliwości kolei w Warszawskim Węźle Kolejowym w przyszłych latach. Dokument umożliwi optymalną koordynacje rozwoju kolei i innych środków komunikacji w stolicy ? powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP PLK proponują wstępne lokalizacje podziemnych stacji i przystanków. Wykonawca dokona analizy możliwości i zasadności budowy przystanków w rejonie:
- Warszawa Domaniewska ? na skrzyżowaniu ul. Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, czyli w samym środku zagłębia biurowego Służewca,
- Warszawa Rakowiecka ? przystanek pod ul. Wołoską – umożliwiający przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego (w ramach przyszłej linii tramwajowej Dw. Zachodni ? Wilanów)
- GUS ? umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej,
- Dworzec Centralny ? podziemny przystanek zapewniający przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a także zapewniający dojazd do Centrum,
- Rondo ONZ ? umożliwiający przesiadkę do II linii metra,
- Rondo ?Radosława? ? umożliwiający przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan,
- Metro Ratusz Arsenał ? umożliwiający przesiadki do I linii metra,
- Warszawa Wileńska ? zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra.
Lista ta nie jest zamknięta: mogą być dodane także inne lokalizacje. Co ciekawe, oprócz uwzględnienia warunków geologicznych, technicznych i przestrzennych, w tym minimalizacji strat w zabudowie miejskiej i kosztów przebudowy infrastruktury, wykonawca przeprowadzi też analizy w zakresie możliwości przystosowania przystanku dla potrzeb zagrożenia kryzysowego.
Szereg nowych linii kolejowych
Kolejne zadania to utworzenie kolejowego ringu miejskiego wokół Warszawy, a także szereg projektów liniowych i łącznicowych. PKP PLK wymieniają tu budowę łącznic umożliwiających prowadzenie ruchu w nowych relacjach (np. Warszawa Włochy ? Warszawa Al. Jerozolimskie), budowę nowej linii Pruszków ? Błonie, dostosowanie linii 938 Warszawa Jelonki ? Radiowo oaz 512 Pruszków ? Komorów (łącznica WKD) do ruchu pasażerskiego, budowę linii Tłuszcz / Łochów ? Sokołów Podlaski, Modlin ? Wyszogród ? Płock, włączenie do obsługi transportem kolejowym Mszczonowa poprzez budowę nowej linii Żyrardów ? Mszczonów i/lub realizację połączenia z linii nr 12 do stacji Mszczonów Miasto, budowę linii Parzniew ? Józefów jako alternatywnego połączenia linii nr 3 z liniami 1 i 447.
Kolejną grupę projektów stanowią nowe ciągi dowozowe do aglomeracji. Analizie podlegać będą nowa linia Zegrze Płd. ? Pułtusk ? Maków Mazowiecki ? Przasnysz ? Chorzele, stworzenie połączenia obwodowego Konstancin Jeziorna ? Otwock, budowa linii Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina ? Nadarzyn ? Tarczyn ? Grójec, Warka ? Kozienice, uwzględnienie połączenia Piaseczno ? Tarczyn ? Grójec ? Białobrzegi jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu, budowę linii Warszawa Wileńska ? Marki ? Radzymin jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu przedłużenia linii w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego.
Analizowane będą również projekty dostosowawcze na istniejącej infrastrukturze: dostosowanie obwodnicy towarowej Warszawy do ruchu pasażerskiego przy zachowaniu płynności ruchu towarowego, dostosowanie wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m, rozbudowa układu torowego stacji Warszawa Główna Towarowa. Ostatnią grupę stanowią projekty realizowane w ramach CPK, w tym linia Warszawa ? CPK ? Łódź. PKP PLK podkreślają, że katalog zdefiniowanych opcji inwestycyjnych nie jest zamknięty, co oznacza, że pozycje mogą być dodawane lub odejmowane. – informuje portal transport-publiczny.pl
Wnioski zawarte w studium planistycznym będą mogły być wykorzystywane w kolejnych etapach przygotowywania dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla poszczególnych zadań inwestycyjnych – po podjęciu decyzji o ich realizacji.
Opracowanie studium planistycznego, to pierwszy etap planowania strategicznego i przygotowanie do opracowania pełnego studium wykonalności. Dokument pozwala w perspektywie wieloletniej określić strategiczne inwestycje transportowe w mieście i aglomeracji.
Po rozstrzygnięciu przetargu, wykonawca będzie miał 3,5 roku (lata 2022-2025) na przygotowanie studium planistycznego. Studium będzie rozwinięciem ?Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej?.
Źródła: www.transport-publiczny.pl; .PLK SA; www.tvn24.pl