W Warszawie powstanie Strefa Czystego Transportu (SCT). Dzięki niej będzie mniej zanieczyszczeń emitowanych przez samochody, a warszawskie powietrze będzie czystsze i zdrowsze dla mieszkańców. Scenariusze wdrożenia stref wskażą, jakie ograniczenia i na jakim obszarze pozwolą osiągnąć wyraźną poprawę czystości powietrza.
Z badań wynika, że tylko 6 proc. najstarszych pojazdów z silnikiem diesla poruszających się po ulicach Warszawy odpowiada za nieproporcjonalnie dużą emisję zanieczyszczeń w mieście. Wprowadzenie Stref Czystego Transportu pozwoli przyspieszyć usuwanie najstarszych i najbardziej emisyjnych pojazdów. Dlatego miasto przygotowuje plan wdrażania takich stref i zakłada rozpoczęcie pilotażu programu do końca 2023 r.
Utworzenie SCT w Warszawie to również odpowiedź na postulaty dotyczące poprawy jakości powietrza, zgłaszane przez mieszkańców i mieszkanki poprzez organizacje pozarządowe i ruchy społeczne, które zajmują się zdrowiem i jakością życia w mieście.
Robią to inni. Strefy czystego transportu wprowadza się w całej Europie, aby powietrze w miastach było czystsze.
Niezależnie od wariantu, wdrażanie Stref Czystego Transportu odbędzie się stopniowo i rozpocznie od najbardziej trujących pojazdów. Wypracowane scenariusze zostaną przedstawione radnym i mieszkańcom, a ostateczną decyzję podejmuje Rada m.st. Warszawy po konsultacjach społecznych.
Wdrożenie SCT do 2026 roku to także obowiązek władz Warszawy, który wynika z realizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego
Status projektu:
Gdzie dokładnie powinna powstać strefa i kiedy powinna zacząć obowiązywać? Jakich pojazdów powinna dotyczyć?
Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziemy TUTAJ