PGNiG ostrzega przed oszustami, najczęściej ich celem są seniorzy

Oszuści bardzo często działają w internecie, ale podszywają się też pod sprzedawców i bezpośrednio nachodzą klientów w domu. Pretekstem najczęściej jest oferowanie tańszych usług na dostawę gazu czy prądu. Najlepiej nie wpuszczać takiej osoby do środka i nie podejmować rozmowy na ten temat. Zgodnie z prawem umowa na gaz czy prąd zawarta poza biurem przedsiębiorstwa (np. PGNiG), czyli w domu klienta, jest po prostu nieważna. Jednak jest to sposób na uzyskanie danych osobowych.

Seniorzy mniej chętnie korzystają z internetu, wolą bezpośredni kontakt, dlatego fałszywym akwizytorom łatwiej dokonać oszustwa, kiedy odwiedzają ich w domu. Są mili, uśmiechnięci, oferują umowy na bardzo korzystnych warunkach. Jednak są też bardzo zdeterminowani, by jak najszybciej uzyskać decyzję klienta o zawarciu umowy i wykraść jego dane, które potem mogą posłużyć do zaciągnięcia zobowiązań finansowych w jego imieniu.

?Należy pamiętać o tym, że fałszywego sprzedawcę demaskuje presja czasu. Osoba, której zależy, żebyśmy mogli podjąć dobrą decyzję, nie naciska, żebyśmy podjęli ją jak najszybciej? – ostrzega Natalia Hofman, psycholożka i ekspertka od psychologii kłamstwa i doradza, by zawsze dać sobie czas na przemyślenie ważnych decyzji, zamiast podejmować je pochopnie.

Według danych UOKiK ponad połowa seniorów nie czyta podpisywanych przez siebie umów, więc często nie ma nawet świadomości, że pada ofiarą oszustwa. Często też nie śledzą na bieżąco dokonujących się zmian prawnych, co powoduje, że nie wiedzą, że istnieje zakaz zawierania umów z dostawcami prądu i gazu z poza ich siedzibami.

Aby zwiększyć wiedzę swoich klientów i uchronić ich w ten sposób przed zakusami oszustów, PGNiG cyklicznie prowadzi kampanię społeczną ?Akcja Świadomy Klient?, adresowaną przede wszystkim do osób starszych. Podczas trwania akcji materiały edukacyjne są dostępne w Biurach Obsługi Klienta i w mediach.

?Obsługujemy ponad 7 milionów klientów w całej Polsce, w tej liczbie sporą grupę stanowią seniorzy, dlatego odpowiedzialność społeczna jest dla nas bardzo istotna? – mówi Paweł Majewski, prezes zarządu PGNiG SA. ?Przejawia się także w tym, że od lat przypominamy, iż pracownicy PGNiG nie odwiedzają klientów w ich domach i nie oferują tą drogą sprzedaży żadnych produktów czy usług. Teraz prawny zakaz takiej formy sprzedaży stał się faktem i chcemy, żeby jak najwięcej osób miało tego świadomość, ponieważ może to je uchronić przed potencjalnym zagrożeniem? – wyjaśnia.

W wyniku pandemii wielu klientów PGNiG, również z tej najstarszej grupy, przeniosło się do internetu, a w ślad za tym swój ?rewir? działania zmienili oszuści. Jak wynika z danych, które zebrał Państwowy Instytut Badawczy ? NASK, w ubiegłym roku odnotowano blisko 8 tys. ataków polegających na wyłudzeniu poufnych danych osobowych w internecie. To aż o 117 proc. więcej niż rok wcześniej!

Ponad dwa mln klientów PGNiG korzysta każdego dnia z elektronicznego Biura Obsługi Klienta. Spółka odnotowała podobną liczbę pobrań aplikacji mobilnej. Blisko 120 tys. klientów zawarło z PGNiG umowę online, bez wychodzenia z domu. Dlatego w kampanii PGNiG pojawiają się spoty ostrzegające nie tylko przed nieuczciwymi sprzedawcami krążącymi od domu do domu, ale także dotyczące ostrożności w sieci. W nowej edycji występują dzieci, które przypominają dorosłym – swoim rodzicom i dziadkom – by nie dali się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, podszywającym się pod przedstawicieli spółki. Spoty nawiązują do zasad, które dorośli wpajają dzieciom, ale sami często się do nich nie stosują. Na przykład Jacek, 10 lat, wskazuje: ?Mówicie nam, żeby nie rozmawiać z nieznajomymi, a sami bez zastanowienia podajecie obcym nawet swój numer pesel?.

PGNiG doradza klientom, by w razie podpisania dokumentów przedstawionych przez nieuczciwego sprzedawcę, po stwierdzeniu tego faktu, jak najszybciej skontaktowali się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem 22 515 515.

Źródło informacji: PGNiG

 

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Michał w podróży dookoła świata

Poznajcie Michała „Topisia,” podróżnika, który wyruszył, by przemierzyć świat i odkryć jego niesamowite zakątki. Zaczynając od pracy trenera, Michał postawił na podróżniczą pasję [...]
0 komentarzy
Utrudnienia i zmiany komunikacji przy CH Targówek

Utrudnienia i zmiany komunikacji przy CH Targówek

15-18 listopada zostanie zamknięty fragment od wjazdu do centrum handlowego do Trasy Toruńskiej. Dla kierowców będą objazdy. Autobusy zmienią trasy, pasażerowie pojadą linią [...]
0 komentarzy
Projekt Budżetu 2025 miasta Marki – plan wydatków i priorytety inwestycyjne

Projekt Budżetu 2025 miasta Marki – plan wydatków i priorytety inwestycyjne

Projekt budżetu na 2025 rok dla miasta Marki pokazuje, jak duży nacisk kładziony jest na rozwój edukacji. W nadchodzącym roku aż 198,2 mln [...]
0 komentarzy
Anioł Stróż Ziemi Wołomińskiej – 25 edycja za nami.

Anioł Stróż Ziemi Wołomińskiej – 25 edycja za nami.

Docenianie i wyróżnianie ludzi, którzy swoją ofiarną pracą służą innym, a przez to wskazują na wartości podstawowe jakimi są dążenie do dobra, piękna [...]
0 komentarzy
Marta Bańkowskana podium Mistrzostw Świata

Marta Bańkowskana podium Mistrzostw Świata

Podczas ostatnich mistrzostw świata warcabach 100-polowych w grze błyskawicznej  Marta Bańkowska, znana w kraju i poza jego granicami z determinacji i strategicznego talentu, [...]
0 komentarzy
Wołomin - czasowa organizacja ruchu na drodze powiatowej ul. Wileńskiej

Wołomin – czasowa organizacja ruchu na drodze powiatowej ul. Wileńskiej

Zarząd Powiatu Wołomińskiego informuje o wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu na czas przebudowy drogi powiatowej nr 4359W ul. Wileńskiej od skrzyżowania z ul. Sikorskiego [...]
0 komentarzy
Pożar kotłowni w Kobyłce

Pożar kotłowni w Kobyłce

13 listopada po północy do SKKP w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o pożarze kotłowni w miejscowości Kobyłka. W wyniku zdarzenia nikt nie został poszkodowany. [...]
0 komentarzy
Wąs na twarzy to więcej niż moda – to symbol troski o zdrowie

Wąs na twarzy to więcej niż moda – to symbol troski o zdrowie

Listopad – to miesiąc, w którym brody i wąsy stają się modne, a ulice zaludniają się mężczyznami z coraz bardziej bujnym zarostem. Ale [...]
0 komentarzy
Przyszłość powiatowej komunikacji autobusowej: wyzwania i rozwiązania

Przyszłość powiatowej komunikacji autobusowej: wyzwania i rozwiązania

Podczas posiedzenia Zarządu Powiatu Wołomińskiego, które odbyło się 12 listopada, poruszono jedno z kluczowych zagadnień wpływających na jakość życia mieszkańców – powiatową komunikację [...]
0 komentarzy
Aniołowie Stróże Ziemi Wołomińskiej – wyjątkowe wyróżnienia dla ludzi wielkiego serca

Aniołowie Stróże Ziemi Wołomińskiej – wyjątkowe wyróżnienia dla ludzi wielkiego serca

W Powiecie Wołomińskim wyróżnienia przyznawane są osobom, które swoim życiem i działalnością kształtują lokalną społeczność, promując patriotyzm, wartości narodowe i chrześcijańskie. W ubiegłym [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.