Parkuj i jedź,- czyli parking przy stacji Wołomin Słoneczna, to temat o którym w Wołominie mówi się od wielu lat. Zgłaszała go, jako problem w swoim okręgu wyborczym, radna poprzedniej kadencji Arleta Ferdyn. Pod koniec poprzedniej kadencji zadanie wprowadzono do budżetu. Przed wakacjami obecna rada dość długo dyskutowała proponowane rozwiązania.
? Proszę powiedzieć co dzieje się w tej chwili z tą inwestycją?
? To jest wielowątkowy temat. Zacznę może od tego, że zmierzamy w kierunku otwarcia tego parkingu na czas trwania prac zwiazanych z modernizacją kolei dla wszystkich mieszkańców. Jednym z powodów jest fakt, że w związku z inwestycją kolejową zmianie ulegnie organizacja ruchu drogowego. Już dziś wiemy, że wjazdu w ulicę Wąską, przy której znajduje się przedmiotowy parking od strony Alei Niepodległości, nie będzie. Nie będzie również wjazdu w ulicę Zakładową. Dojazd do parkingu będzie zatem możliwy przez ulice: Reja, Długą i ulicami Zakładową i Wąską ale od drugiej strony. Będziemy mogli korzystać z parkingu w sposób nieco ograniczony i bezsensownym wydaje się ograniczanie jego użytkowania jeszcze bardziej.
? Skoro mówi Pani, że to jeden z powodów, to pewnie znaczy, że są też inne?
? Tak, już podczas odbioru parkingu Dyrektor MZDiZ zasygnalizował problem dotyczący braku możliwosci wydrukowania duplikatu biletu. W praktyce wyglądałoby to tak, że w przypadku braku tej funkcji w systemie informatycznym, osoba która zgubiłaby bilet nie byłaby w stanie uruchomić szlabanu i wyjechać z parkingu. Opis urządzeń zawarty w dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie zawierał informacji dotyczących wyposażenia funkcjonalnego urządzeń. W związku z tym dopiero na etapie realizacji przedmiotu zamówienia okazało się, że wydruk duplikatu biletu jest wyposażeniem opcjonalnym kasy, dodatkowo płatnym. Zgodnie z ofertą złożoną przez firmę Trimar, której urządzenia zostały zamontowane na parkingu, koszt takiego modułu wynosi ponad 6000,00 zł brutto.
? Ktoś chyba przygotował projekt i ogłosił przetarg na ten parking?
? Działania te wykonano jeszcze w poprzedniej kadencji. Realizacja omawianej inwestycji zapoczątkowana została w 2013 roku wykonaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez firmę PROJ-BUD, za kwotę 36 080,82 zł brutto. W 2014 roku uzyskano decyzję zezwalającą na usunięcie drzew oraz zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę parkingu. Potem nastąpiła procedura przetargowa w wyniku której 19 listopada 2014 roku podpisano umowę z firmą KROL Zakład Robót Drogowych i Inżynieryjno ? Instalacyjnych na budowę parkingu strategicznego Parkuj & Jedź na kwotę 1 381 384,67 zł brutto. W kwocie tej ponad 10 procent wartości t.j. 140 000,00 zł to koszt biletomatów, terminali, fotokomórek, kasy automatycznej, okablowania, szlabanów itp.
Na etapie realizacji tej inwestycji nie przewidziano wielu spraw chociażby faktu, kto będzie zarządzał tym parkingiem i z jakiego źródła będą na to pieniądze. Ta inwestycja generuje koszty, na które MZDiZ, jako zarządzający, nie posiada pokrycia w swoim budżecie. Kosztują karty abonamentowe, które mieszkańcom Wołomina będą wydawane bezpłatnie, kosztują media (prąd, odprowadzenie wód deszczowych, łącze internetowe, serwis urządzeń systemu biletowego), dodaktowy koszt wygeneruje wadliwy, bez wszystkich niezbędnych modułów, system biletowy. Należy zaznaczyć, że wpływów z tej inwestycji nie będzie, a jeśli już to będą one śladowe ? związane z zakupem biletów przez mieszkańców innych gmin, bo dla mieszkańców gminy Wołomin parking jest bezpłatny.
? Co w takim razie należy zmienić, w stosunku do pierwotnej wersji i dlaczego?
? Na czas modernizacji kolei należy otworzyć ten parking dla wszystkich mieszkańców. Nie stać nas na kolejne, delikatnie mówiąc ? nieprzemyślane działania. Zmiana organizacji ruchu przyniesie kolejne utrudnienia w użytkowaniu parkingu. Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze i moim zdaniem nie chodzi o to, aby utrudniać życie mieszkańcom. Poprzednicy trochę bez wyobraźni przygotowali tę inwestycję. Wydano z miejskiej kasy ok. 140 000,00 zł na urządzenia, ktorych zamontowanie wygeneruje dalsze koszty dla gminy, a które na dzień dzisiejszy są bublami. Moim zdaniem należy rozważyć, ze względu na interes publiczny, pozostawienie parkingu jako ogólnodostępnego.
Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy lepiej ponosić comiesięczne koszty utrzymania parkingu, który nie będzie przynosił zysku, czy może w to miejsce zadbać o lepszy stan chodników czy dróg w naszej gminie? Tak droga inwestycja to ewenement nawet na skalę warszawskich inwestycji.
? Podczas naszej wcześniejszej rozmowy powiedziała Pani, że musi zabezpieczyć ?te biletomaty? gdyż ich demontaż to koszt około 13 000,00. Może nie należało ich montować?
? Nie dało się ich nie montować, gdyż taki był opis przedmiotu zamówienia wynikający z postępowania przetargowego i protokół zdawczo-odbiorczy przewidywał odbiór tych urządzeń na terenie parkingu. Oczywiscie urządzenia te zostaną zabezpieczone i monitorowane. Przetestujemy wersję otwartą parkingu, zobaczymy jak to się sprawdzi. Jeśli takie rozwiązanie zda egzamin i mieszkańcy bedą zadowoleni, to poszukamy innego zastosowania dla zakupionych na poczet tej inwestycji urządzeń.
Rozmawiała Teresa Urbanowska