Pandemia to dla handlu jednocześnie wielkie wyzwanie i okazja. Z jednej strony jest globalny kryzys ekonomiczny, wiele sklepów ma problem z utrzymaniem sprzedaży, bo obawiający się zakażenia klienci starają się unikać chodzenia po sklepach. Jeśli w ogóle mogą pójść do sklepu, bo nie są na kwarantannie albo sklepy nie są zamknięte z powodu lockdownu. W tej sytuacji e-handel jest bardzo obiecującą alternatywą. Prowadząc działalność e-commerce warto jednak znać oczekiwania klientów, w tym te związane z dostawą zamówień. Tu z pomocą przychodzi publikowany co roku raport Gemius dla e-commerce Polska
Paczka najbardziej zachęcająca do zakupów
Paczka, która najbardziej zachęca internautów do robienia zakupów on-line to według tegorocznej edycji raportu dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy, która uzyskała 74% odpowiedzi. Na drugim miejscu w kategorii ?najbardziej motywująca paczka? znalazła się dostawa do maszyny paczkowej (Paczkomat, Locker, automat SwipBox), z 68% wskazań. Trzeba tu zauważyć, że dla większości klientów ?maszyna paczkowa? będzie tożsama z Paczkomatem, bo w praktyce InPost jest monopolistą w tym sektorze rynku. Na trzecim miejscu znalazła się paczka pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy przez listonosza (55% odpowiedzi).
Popularność Paczkomatów jest wyraźnie skorelowana z wiekiem respondentów: wśród najmłodszych internautów (w wieku 15-24 lat) za najbardziej zachęcającą do zakupów przez internet formę dostawy uznało maszynę paczkową aż 77% respondentów, podczas gdy wśród osób starszych (50+ lat) wskazało na nią tylko 58% respondentów. Dla klientów z tej grupy wiekowej preferowaną formą dostawy jest paczka kurierska lub pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy, aczkolwiek różnice opinii w przypadku tych form dostawy nie są aż tak dramatyczne. Co ciekawe, największe upodobanie do przesyłki kurierskiej, która jest najdroższą z form dostawy, wykazują osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako przeciętną (o ok. 8 pkt proc. więcej wskazań niż w pozostałych grupach). Bardziej przewidywalny jest wniosek, że dla osób gorzej sytuowanych preferowana jest paczka pocztowa (67% wskazań w tej grupie, w porównaniu do ok. 55% w pozostałych grupach).
Paczka najczęściej wybierana
Paczka jednak najczęściej dociera do klienta e-commerce nie za pośrednictwem kuriera, ale przez Paczkomat. Na pytanie ?z których z poniższych form dostawy towaru korzystasz najczęściej podczas zakupów przez internet?? 61% respondentów odpowiedziało ?dostawa do maszyny paczkowej?, 55% wskazało na dostawę przez kuriera, a 33% na paczkę pocztową. Z dostawy kurierem zdecydowanie częściej korzystają osoby starsze: 65% osób w wieku 55+ wskazało na tą formę dostawy, w porównaniu do ok. 50% wskazań w pozostałych grupach wiekowych. Może to być związane z ograniczoną mobilnością osób z tej grupy wiekowej. Wykorzystanie Paczkomatów również jest przewidywalnie skorelowane z wiekiem klientów: wśród młodzieży (internauci w wieku 15-24 lat) uzyskały one 69% wskazań, a wśród osób starszych tylko 52%. Prawdopodobnie wynika to z tego, że osoby młodsze są bardziej obyte z nowymi technologiami. Wykorzystanie Paczkomatów jest również skorelowane z postrzeganą sytuacją finansową respondentów: wśród osób uważających swoją sytuację finansową za dobrą, wskazało na nie 65% ankietowanych, a wśród internautów, którzy sytuację majątkową swojego gospodarstwa domowego uważają za złą, tylko 52%. Te osoby z kolei zdecydowanie częściej wybierają paczkę dostarczaną przez listonosza do domu: 44% wskazań w tej grupie, w porównaniu do nieco ponad 30% w pozostałych. Podobnie jak w przypadku deklarowanych preferencji, grupą klientów, dla których najczęstszym wyborem jest paczka kurierska, są osoby postrzegające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako przeciętną.
Paczka kurierska
Podobnie jak w poprzednich raportach Gemius paczka kurierska najczęściej dostarczana jest przez jedną z trzech firm: DPD (30%), DHL (27%), lub InPost (23%). Pozostałe firmy uzyskały jednocyfrowe wyniki. W badaniu Gemius zapytano internautów także o preferowane godziny dostawy. Najczęściej wskazywanymi początkowymi godzinami dostawy są 8:00-10:00 (36% wskazań), a końcowymi 16:00-20:00 (ok. 26% wskazań). Około połowy respondentów (54%) wskazało, że dostępność opcji montażu i/lub instalacji urządzeń RTV/AGD przy dostawie jest czynnikiem, który wpływa na wybór sprzedawcy lub sklepu. Częściej wskazują na taką preferencję kobiety (61%) niż mężczyźni (46%), jak również młodzież: 63% wskazań w grupie 15-24 lat, w porównaniu do ok. 50% w pozostałych grupach wiekowych. Natomiast zdecydowana większość (89%) respondentów chciałaby aby zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu przy dostawie przez kuriera. Znów kobiety wybierają tą odpowiedź nieco częściej (93% wskazań) niż mężczyźni (84%).
Paczka spełniająca oczekiwania klientów może zadecydować o sukcesie sklepu internetowego. Warto więc nawiązać współpracę z operatorem logistycznym, który będzie w stanie sprostać temu zadaniu.