W najbliższym czasie staniemy przed wieloma wyborami dotyczącymi opon, czyli jedynego elementu łączącego nasz pojazd z podłożem. Oto najważniejsze informacje.
Opony sezonowe
Obecnie opony dzielimy na letnie, zimowe i uniwersalne. Co je różni? Przede wszystkim skład mieszanki gumowej i kształt bieżnika. Aby opona prawidłowo formowała się do podłoża musi być wykonana z właściwego materiału. W temperaturze poniżej 5?C guma letnia twardnieje
i staje się bardzo mało plastyczna. Jest to czas, kiedy należy zmienić opony na zimowe. Kiedy ktoś pyta, który właściwie moment jest najbardziej odpowiedni, odpowiadam że wymieniamy opony… wcześniej niż inni. Daje nam to możliwość uniknięcia kłótni
w kolejkach u wulkanizatora.
Kształt bieżnika zimowego również ma duże znaczenie. Charakteryzuje się on większymi oporami, lepszym przyleganiem do podłoża i lepiej radzi sobie ze zjawiskami takimi jak puszysty śnieg czy błoto pośniegowe.
W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak biorąc pod uwagę własne doświadczenia szczerze je Państwu polecam. Pamiętajmy jednak, że nie ma opony na gołoledź czy głęboki śnieg. Nie należy natomiast używać opon zimowych latem. Stają się one zbyt plastyczne (co można odczuć na ciasnych zakrętach), wydają charakterystyczny warkot podczas jazdy i szybko się zużywają.
Trzeci rodzaj opony to opona uniwersalna, najmniej popularna. Ktoś kiedyś powiedział, że ?jak coś jest do wszystkiego to jest… do niczego?. W tym przypadku nie do końca się zgadzam. Wyobrażam sobie użytkownika dróg, nie związanego żadnymi obowiązkami, terminami, używającego samochodu tylko raz w tygodniu podczas dojazdów do pobliskiego sklepu, któremu opony uniwersalne wystarczą
w zupełności. Przy wyborze powinniśmy się kierować zdrowym rozsądkiem i rzeczywistymi potrzebami.
Opony dętkowe i bezdętkowe
W przypadku samochodów w dzisiejszych czasach ten podział właściwie nie istnieje. Walkę wygrały opony bezdętkowe. Kiedy najedziemy na ostry przedmiot np. wkręt, uszczelnia on uszkodzenie opony przez co powietrze nie schodzi nazbyt szybko. Czasem ostrożnie dojedziemy do wulkanizacji bez konieczności wymiany koła. W przypadku opon z dętką w takiej sytuacji powietrze bardzo szybko uciekało przestrzenią pomiędzy dętką a oponą wydając charakterystyczne ?pssssssss?. Wymiana koła (czasem w warunkach ekstremalnych) była nieunikniona.
Jak dbać o zakupione opony?
Tu główną rolę pełni zasobność portfela i potrzeby. Kiedy ze względu na finanse wybierzemy opony używane, warto poprosić zaufanego fachowca żeby je dobrze obejrzał. Unikajmy opon uszkodzonych, takich które noszą ślady napraw i które odbiegają wzajemnie głębokością bieżnika. Przepisy zabraniają także użycia opon z widocznymi pęknięciami. Grozi to tragicznym w skutkach rozerwaniem opony. Jakość przemawia oczywiście za oponami nowymi. Przy wyborze kierujemy się również zaleceniami producenta pojazdu czy też wymiarami felg.
Kształt bieżnika
Kształt bieżnika opony można podzielić na trzy podstawowe rodzaje: bieżnik kierunkowy, symetryczny, niesymetryczny. Bieżnik kierunkowy zostawia na podłożu ślad w kształcie litery V. Charakteryzuje się wysokimi oporami toczenia dzięki temu dobrze przylega do podłoża przez co lepiej trzyma się drogi przy jeździe dynamicznej. Kolejny, czyli bieżnik symetryczny ma najmniejsze opory toczenia przystosowana głównie do jazdy miejskiej i ekonomicznej. Ostatni, bieżnik asymetryczny w ograniczony oczywiście sposób łączy w sobie cechy dwóch poprzednich opisywanych bieżników.
Warto troszczyć się o użytkowane opony, gdyż są to nasze ciężko zarobione pieniądze i bezpieczeństwo najbliższych.
Po pierwsze dbamy o właściwe ciśnienie. Zbyt długa jazda z mniejszym ciśnieniem powoduje szybsze jej zużycie na krawędziach bieżnika. Długotrwałe używanie takich opon to również nadmierne zużycie paliwa. Kiedy natomiast ciśnienie jest zbyt duże, opona przylega do podłoża tylko częścią środkową. Daje to mniejsze opory toczenia, mniejsze zużycie paliwa ale niestety opona zużywa się nadmiernie na środku bieżnika i nie trzyma się właściwie drogi. Wysokość ciśnienia w oponach podaje producent pojazdu na tabliczce umieszczonej na elementach nadwozia pojazdu. Aby opona zużywała się w sposób równomierny warto zadbać też o tzw. zbieżność kół. Warsztaty mechaniczne zajmujące się tzw. geometrią ustawią ją tak, aby opony nie zużywały się nadmiernie np. od strony wewnętrznej czy zewnętrznej.
Technika jazdy również ma duże znaczenie. Nie dotykajmy podczas jazdy boczną płaszczyzną opony do krawężników. Nie najeżdżajmy gwałtownie na korzenie i inne przedmioty wystające z drogi. Nie najeżdżajmy na przedmioty posiadające ostre krawędzie. Kiedy już musimy najechać na krawężnik robimy to z małą prędkością, delikatnie a koła przednie muszą być ustawione w stosunku do krawężnika pod kątem zbliżonym do 90 stopni. Najazd zbyt szybki pod ostrym kątem grozi przecięciem opony pomiędzy felgą a krawężnikiem.
Arkadiusz Piechowski
instruktor nauki jazdy
OSK „Artek”, ul. Poniatowskiego 2A
05-091 Ząbki
Biuro: 668-170-018
e-artek.pl