Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na apel Rady Miejskiej w Radzyminie z dn. 3 marca 2020 r. w przedmiocie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Apel dotyczy umiejscowienia korytarza Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) i trasy S10 na terenie gminy Radzymin. W liście Ministerstwo wyjaśnia uwarunkowania i zapowiada dalsze konsultacje społeczne w trybie zgodnym z prowadzeniem tego typu inwestycji.
Przedstawiamy treść odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY Warszawa, dnia 05 kwietnia 2020 r.
Departament Dróg Publicznych
Znak sprawy: DDP-2.453.118.2020
Pan Piotr Rembelski
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Radzyminie
Szanowny Panie Przewodniczący
Szanowni Państwo Radni,
W nawiązaniu do przekazanego do Ministra Infrastruktury apelu Rady Miejskiej w Radzyminie w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) a także trybu konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
W czerwcu 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad środkami własnymi wykonała Studium Korytarzowe dla inwestycji pod nazwą Budowa drogi ekspresowej S10 Toruń (A1) ? Warszawa (S8) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Opracowanie zostało poprzedzone, na etapie analizy sieciowej, wytrasowaniem przeszło 3 tys. km przebiegów potencjalnych dróg o wysokich parametrach technicznych. W oparciu o te przebiegi zidentyfikowane zostały 4 wariantowe pasy terenu, poddane szczegółowej analizie na etapie opracowywania przedmiotowego Studium Korytarzowego.
Obszar Aglomeracji Warszawskiej to jeden z najbardziej zurbanizowanych obszarów w kraju. W związku z powyższym analiza obejmowała wiele kryteriów i czynników. W opracowaniu uwzględniano duże wymagania odnośnie geometrii tras szybkiego ruchu (łuki, pochylenia, widoczność itp.), uwarunkowania terenowe, geologiczne, hydrogeologiczne, komunikacyjne itp. Pod szczególną uwagę wzięto uwarunkowania związane z lokalizacją poszczególnych form ochrony przyrody, w tym parków krajobrazowych. Równie ważne są analizy uwarunkowań społecznych oraz tych związanych z zagospodarowaniem przestrzennym.
Wyznaczone w ramach powyższego opracowania korytarze o szerokości ok. 5 km na kolejnym etapie prac przygotowawczych, objęte będą szczegółowymi analizami na etapie przygotowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W trakcie opracowania STEŚ analizowane są wszelkie dostępne rozwiązania dotyczące przebiegu, jak i zagospodarowania terenu wzdłuż planowanej inwestycji drogowej. Analizuje się wszelkie przesłanki, które umożliwiają realizację inwestycji drogowej w rozpatrywanych wariantach, jak i te które utrudniają ich wykonanie (np. kolizja z formami ochrony przyrody).
Opracowywana dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zawiera kilka możliwych rozwiązań (tras), które stanowią kompromis pomiędzy oczekiwaniami społecznymi, a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. Dopiero wówczas będzie można jednoznacznie powiedzieć o kolizji inwestycji i jej kształcie z konkretną formą ochrony przyrody czy zagospodarowania terenu.
Na etapie analiz sieciowych rozważano szereg alternatywnych korytarzy w sąsiedztwie Radzymina. Ze względu na obfitość terenów chronionych (w tym Natura 2000 Puszcza Biała, Ostoja Nadbużańska, Dolina Dolnego Bugu, Świetliste Dąbrowy i grądy w Jabłonnej) na północ od Warszawy, skomplikowanymi uwarunkowaniami hydrogeologicznymi, istniejącą zabudową, wskazano rozwiązania kompromisowe. Z drugiej strony trasy poprowadzone bliżej granic administracyjnych Warszawy napotykają intensywną zabudowę mieszkaniową.
Pragnę również poinformować, iż w ramach przygotowania Studium Techniczno-EkonomicznoŚrodowiskowego (STEŚ) będą przeprowadzane konsultacje publiczne zarówno w formie zgłaszania konkretnych uwag jak i spotkań informacyjnych z lokalnymi społecznościami. W ramach dyskusji uwzględnione zostaną również uwagi lokalnych samorządów.
Odbywające się w dniach 10.02 ? 10.03 br. Konsultacje w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego toczą się niezależnie od przyjętych przy realizacji inwestycji drogowych rozwiązań w zakresie konsultacji społecznych i udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym.
Również w ramach przygotowywania oceny oddziaływania na środowisko prowadzone będą pełne konsultacje społeczne. W trakcie ich procedowania zainteresowanym stronom udostępnione zostają materiały obrazujące możliwe warianty i szczegóły zaproponowanych rozwiązań dla planowanej inwestycji. Wszystkie zainteresowane strony mogą w ramach prowadzonego postępowania z udziałem społeczeństwa zgłaszać wnioski odnoszące się do planowanej inwestycji. Uprzejmie informuję, że formalne konsultacje społeczne przeprowadzane są przez organ właściwy w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, w toku odpowiedniego postępowania administracyjnego. W tym przypadku organem tym będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
Z poważaniem
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Agnieszka Krupa
Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych
Więcej informacji z Radzymina