W ubiegły piątek Rada Miasta zaakceptowała zmianę sytemu opłat za odpady. Zamiast od osoby będzie ona naliczana od zużycia wody. Sprawa budzi duże emocje. Staramy się odpowiadać na pojawiające się w internecie pytania.
Czy ustawodawca przewidział możliwość łączenia sposobów wyliczania opłat w stosunku do jednej nieruchomości?
Nie. Nie ma takiej możliwości. Ustawa tego nie umożliwia.
Czy miasto nie może kupić śmieciarek i samo taniej wywozić śmieci?
Wywóz odpadów jest tylko częścią naszych kosztów. Chcąc założyć spółkę komunalną transportującą odpady potrzebujemy minimum 5 pojazdów (tak wskazuje ustawa). Dodatkowo należy spełnić wiele wymagań m.in. dotyczących bazy transportowej i zaplecza. Pamiętajmy, że odpady muszą być również zagospodarowane. Do tego są potrzebne tzw. Regionalne Instalacje do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOKi). Dysponują nimi obecnie wyłącznie wyspecjalizowane firmy. By gmina wybudowała taką instalację, musi ona mieć możliwość przyjęcia odpadów od 120.000 osób. To pokazuje skalę wielomilionowej inwestycji w tym zakresie. Dlatego sam zakup samochodów nie rozwiązuje problemu.
Jakim prawem moje dane mają być podawane, niech RODO działa….
Zgodnie z art 6m ustawy o utrzymaniu czystości i porządku gminach każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej jest zobowiązany do złożenia deklaracji według wzoru ustalonego przez Radę Miasta. Tym samym zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE (2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 ? art. 6 ust. 1 lit. c, ustawy o samorządzie gminnym i ustawo o czystości gmina jest uprawniona do uzyskania danych od mieszkańca niezbędnych do ustalenia opłaty. W takim wypadku nie jest wymagana zgoda mieszkańca do pozyskania tych danych.
Dobrze, płaćmy od wody. Tylko dlaczego taka podwyżka?
Nasz przetarg to odbicie sytuacji na Mazowszu. W wielu przypadkach firmy dotychczas odbierające odpady z gmin wypowiedziały umowy, wiec gminy musiały ogłosić nowe przetargi na odbiór odpadów komunalnych. We wszystkich gminach ceny w przetargach poszły w górę. W Radzyminie otworzono oferty 29 stycznia. Gmina miała na to zadanie 3,7 mln zł, jedyna oferta opiewała na ponad 9,5 mln zł.
Podobne sytuacje miały miejsce np. w Izabelinie i Starych Babicach. Józefów również podniósł ceny (Więcej na ten temat TUTAJ). Prezydent Otwocka interweniuje w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podkreślamy, że środki otrzymane od mieszkańców za odpady gmina przeznaczyć wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem systemu odbioru odpadów. Nie są to pieniądze na inne cele niezwiązane z odbiorem odpadów komunalnych.
Czy można sobie wykopać w ogródku swoją studnię do jego podlewania? Czy trzeba mieć zezwolenie?
Z orzecznictwa sądów wynika, że budowa studni nie wymaga ani zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę. Jeśli studnia będzie głębsza niż 30 m. i pobór wody przekroczy 5 m. sześc. na dobę, trzeba uzyskać pozwolenie wodnoprawne. Jeśli woda ma być przeznaczona do spożycia, studnia musi spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Jak w tej chwili wygląda kwestia bieżącego płacenia za śmieci? Czy jak zapłacę całość teraz, nie obejmą mnie w tym roku nowe płatności?
W marcu obowiązuje system płatności kwartalny, od kwietnia opłaty będą płacone co miesiąc z dołu do końca miesiąca. Do końca kwietnia obowiązują stare stawki opłat (za osobę). Nowe stawki opłat wejdą w życie od maja i będą płacone co miesiąc z dołu. Od maja opłaty będą wyższe, dlatego w opisanej sytuacji będzie konieczność uzupełnienia brakującej kwoty.
Wystarczy podpisać umowę z firmą, z którą podpisał Wołomin. Oni mają podwyżkę z 8 zl za osobę na 13 zł na osobę przy segregowaniu śmieci. Można? Można!
Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Każda firma miała możliwość zapoznania się z dokumentacją oraz wzięcia udziału w postępowaniu. Zainteresowane złożeniem oferty były jedynie trzy firmy, uczyniły to dwie Samorządowa spółka z Wołomina nie zdecydowała się w przetargu wystartować. Nie możemy firmy zmusić, aby odbierała odpady od nas.
Ile odpadów zebrano w Markach w ubiegłym roku?
Łączna ilość odpadów wyniosła 12,9 tys. ton. W porównaniu z 2017 r. wzrosła o 1,3 tys. ton. Na wykresie przedstawiamy strukturę odpadów.
Źródło: UM Marki