Od marca przerwa w ruchu tramwajowym na Banacha

Od marca przerwa w ruchu tramwajowym na Banacha

W pierwszy weekend marca rozpoczniemy kolejny etap budowy trasy do Dworca Zachodniego. Czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów na ulicy Banacha, a kierowcy będą korzystali z jednej jezdni. Zmiany są konieczne, by przebudować liczne instalacje podziemne.

Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów.

Inwestycja, która na dekady ulepszy transport w tej części stolicy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami. Na początku lutego wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – zajął jedną z jezdni ulicy Grójeckiej przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Sfrezowano już asfalt i ruszyły pierwsze prace ziemne przy przebudowie licznych instalacji podziemnych. Roboty są prowadzone w taki sposób, by zapewnić największą możliwą przejezdność głównych ciągów komunikacyjnych – w tym przede wszystkim ulicy Grójeckiej.

Zamknięta pętla tramwajowa

W pierwszy weekend marca zmienimy organizację ruchu na ulicy Banacha – przy skrzyżowaniu z Grójecką. Wstrzymany zostanie również ruch tramwajów do pętli Banacha. To krótki odcinek – bez obsługi tramwajami pozostanie tylko jeden zespół przystankowy, który znajduje się na samej pętli.

Tramwaje linii 1, 14 i 25 nie będą dojeżdżały do pętli Banacha. Trasa „jedynki” zostanie wydłużona do pętli P+R Al. Krakowska; przy czym kursy wariantowe tramwajów tej linii – do placu G. Narutowicza – nie zmienią się. Na pętli na tym ochockim placu będą też kończyły trasy tramwaje linii 7, 14 i 25; tramwaje linii 9 i 15 tak jak dotychczas, będą kursowały do pętli P+R Al. Krakowska. Ruch tramwajowy na ulicy Banacha będzie wstrzymany co najmniej do końca roku.

Trasy objazdowe dla autobusów linii 154, 157, 167, 191, 208, 414, 521 oraz nocnych N01 i N43 nie zmienią się. Zlikwidowany zostanie przystanek autobusowy Bitwy Warszawskiej 1920 r. 06 – czyli ten, na którym zatrzymywały się autobusy jadące w stronę Dworca Zachodniego. W zamian autobusy zabiorą pasażerów z przystanku tymczasowego Bitwy Warszawskiej 1920 r. 56 – ulokowanego na nieczynnym przystanku tramwajowym na ulicy Banacha.

Dojazd do Centralnego Szpitala Klinicznego w dalszym ciągu będzie możliwy autobusami kursującymi ulicami Banacha, Pawińskiego oraz Żwirki i Wigury (128, 136, 154, 172, 175, 186, 188, 191, 414 oraz 504).

Zmiany także dla kierowców

Ze zmianami muszą się liczyć także kierowcy. Budowniczowie zajmą jezdnię ulicy Banacha służącą obecnie do jazdy kierunku Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od Pawińskiego do Grójeckiej. W obu kierunkach kierowcy pojadą po południowej jezdni, którą obecnie jeżdżą wyłącznie w kierunku Żwirki i Wigury. Z Banacha na skrzyżowaniu z Grójecką będzie można jechać w dwóch kierunkach: prosto, w stronę Bitwy Warszawskiej 1920 r. lub w prawo, w ulicę Grójecką do centrum. Priorytet dostaną autobusy jadące prosto, dlatego żeby ich nie blokować, nie będzie można skręcać w lewo, w kierunku alei Krakowskiej. Objazd poprowadzi ulicami Pawińskiego i Dickensa.

Przełożony zostanie także ruch na fragmencie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. bezpośrednio przy skrzyżowaniu z Grójecką – z jezdni północnej na jezdnię południową. Dla kierowców jadących ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. zostaną zachowane wszystkie relacje. Nie zmieniają się także zasady ruchu na Grójeckiej, na której ruch w rejonie prac odbywa się po jednej jezdni.

Dlaczego tak duże utrudnienia?

Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu wykonawca przystąpi do przebudowy kolejnej partii instalacji podziemnych. Pod skrzyżowaniem i wszystkimi jego wlotami znajduje się gąszcz kilkudziesięciu różnych rur, sieci i kabli, które muszą zostać dostosowane do nowego układu komunikacyjnego, w tym nowych, nieistniejących wcześniej torów. To m.in. duża sieć ciepłownicza, magistrale wodociągowe, sieć gazowa, sieci energetyczne i teletechniczne oraz sieć kanalizacyjna.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami budowlanymi muszą zostać zachowane odpowiednie odległości między elementami infrastruktury podziemnej, jak i naziemnej. Wszystkie instalacje zostaną przystosowane do przyjęcia dodatkowych obciążeń w związku ze zmianami w układzie komunikacyjnym na powierzchni. Przebudowa uwzględnia też zużycie eksploatacyjne istniejących instalacji. Dzięki przeprowadzonym teraz kompleksowym pracom zostanie wyeliminowane ryzyko rozkopywania tego ważnego skrzyżowania i nowo wybudowanej infrastruktury z powodu awarii.

Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu skrzyżowanie torowisk – tzw. pełna gwiazda – umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. W związku z pojawieniem się nowych relacji tramwajowych konieczne jest też przystosowanie odwodnienia, sieci sterowania ruchem i zasilania.

Kolejne etapy przed nami

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Kolejne etapy będą wiązały się z zamykaniem wlotów Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Roboty te planowane są między czerwcem a październikiem. W tym czasie wyremontowane zostanie również torowisko między placem Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pozwoli to zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. Roboty są rozłożone w taki sposób, by okres wstrzymania ruchu tramwajowego wzdłuż Grójeckiej i al. Krakowskiej był jak najkrótszy.

Tramwaj ważną częścią przemian na Dworcu Zachodnim

W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze.

Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Tramwaj, oferujący większą pojemność niż autobus, dzięki wydzielonemu torowisku dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu.

Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.

Witold Urbanowicz – rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich

Więcej informacji z Mazowsza

Głośna próba systemu alarmowania – 17 marca 2025

Głośna próba systemu alarmowania – 17 marca 2025

Mazowiecki Urząd Wojewódzki przeprowadzi 17 marca 2025 r. w godzinach 8:00–16:00 na terenie powiatu wołomińskiego głośną próbę systemu alarmowania. Test ma na celu [...]
0 komentarzy
Mazowieccy Lady D. i Gentleman D. 2025 – czas na zgłoszenia!

Mazowieccy Lady D. i Gentleman D. 2025 – czas na zgłoszenia!

Mazowiecka Lady D. im. Krystyny Bochenek oraz Mazowiecki Gentleman D. to konkursy, które wyróżniają osoby z niepełnosprawnościami za ich wyjątkowy wkład w życie społeczne [...]
0 komentarzy
Czyste Powietrze na rozdrożu - niepewne finanse i trudniejszy dostęp

Czyste Powietrze na rozdrożu – niepewne finanse i trudniejszy dostęp

7 marca minęło 100 dni od zawieszenia programu “Czyste Powietrze”. Polski Alarm Smogowy sprawdza jak wygląda postęp prac nad nową wersją programu. Po [...]
0 komentarzy
Konkurs „Pracodawca Przyjazny WOT”

Konkurs „Pracodawca Przyjazny WOT”

Trwa kolejna edycja konkursu „Pracodawca przyjazny WOT” organizowanego przez Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej. Jego celem jest docenienie pracodawców, którzy zatrudniają żołnierzy pełniących terytorialną [...]
0 komentarzy
Projekt "Z nauką przez życie" - podniesienie poziomu umiejętności podstawowych wśród osób dorosłych

Projekt „Z nauką przez życie” – podniesienie poziomu umiejętności podstawowych wśród osób dorosłych

Informujemy o rozpoczęciu realizacji projektu „Z nauką przez życie” nr FEMA.07.05-IP.01-03WF/24 realizowanym na terenie województwa mazowieckiego. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.