Jak poinformowano 7 listopada 2020 r. na FP Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad (GDDKiA) Węzeł Kobyłka na obwodnicy Marek w ciągu drogi ekspresowej S8 jest już po kontroli Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (WINB). Inwestor ma nadzieję, że w przyszłym tygodniu dostanie decyzję Pozwolenia na użytkowanie, co umożliwi oddanie węzła do ruchu.
Na informację o zakończeniu budowy Węzła Kobyłka, będącego częścią większej inwestycji jaką jest budowa Obwodnicy Marek i oddaniu go do użytkowania, od dawna czekają mieszkańcy Kobyłki i nie tylko.
Pod koniec ubiegłego roku prace budowlane zaczęła prowadzić spółka Strabag sp. z o.o. Zgodnie z zawartą umową wartość kontraktu to 166 mln zł, a na realizację zadania wykonawca ma 10 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Umowa zakłada, że wszystkie roboty powinny zostać zakończone wiosną 2021 r.
Nadzór inwestorski powierzono Prokom Construction sp. z o.o. tu wartość umowy opiewała na kwotę ok. 2,7 mln zł. Zakończy się ona w maju 2022 r.
Zakres umowy jz firmą Strabag sp. z o.o jest dość rozległy. Wchodzi w niego dokończenie prac, takich jak: węzeł Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła), najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne ? informuje GDDKiA.
W stosunku do pierwotnych założeń inwestycja jest już mocno opóźniona. Przypomnijmy: Miało ją realizować konsorcjum, którego liderem była firma Salini Polska Sp. z o.o. Umowę z tą firmą podpisano 28 listopada 2014 r., a jej ówczesna wartość wynosiła około 70% kosztorysu przygotowanego przez zamawiającego.
Jednak prace szły na tej budowie opieszale. Inwestycja była szeroko krytykowana w mediach. W końcu w maju 2018 r. GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację tych robót przez firmę Salini Polska Sp. Z o.o.. Jako powód tej decyzji podano niewykonywanie prac zgodnie z zawartym kontraktem. Zdaniem zleceniodawcy mobilizacja sprzętu i zaangażowanie kadry przy realizacji zadania nie rokowały sprawnego zakończenia inwestycji.
Tym samym zleceniodawca podjął decyzję o wyłonieniu nowego wykonawcy co skutkowało dalszym przedłużeniem ostatecznego terminu realizacji zadania.
Wykonano więc inwentaryzację terenu i przygotowano dokumentację do ogłoszenia kolejnego przetargu na wyłonienie wykonawcy.
We wrześniu 2018 r. ogłoszono przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek na DK8 w kierunku Białegostoku. Wpłynęła w nim jedna oferta, która dwukrotnie przekraczała kosztorys inwestorski.
W związku z tym postępowanie przetargowe zostało unieważnione i ogłoszone zostało kolejne. Wprawdzie tym razem wpłynęły już dwie oferty lecz najniższa była aż o 70% wyższa niż planowany budżet. Tak więc w listopadzie 2018 r. również to drugie postępowanie przetargowe unieważniono.
Po tych doświadczeniach inwestor zweryfikował kosztorys prac jakie były niezbędne do dokończenia inwestycji na odcinku Marki?Kobyłka. Uwzględnił też zmieniające się na przestrzeni minionych czterech lat warunki zewnętrzne takie jak wzrost cen materiałów oraz konieczność wykonania robót poprawkowych. Zobrazowało to wysokość potrzebnych do pozyskania, dodatkowych środków. Dopiero po ich pozyskaniu ponownie ogłoszono przetarg na dokończenie prac pozostałych do realizacji całej Obwodnicy.
Ostatecznie umowę z nowym wykonawcą podpisano niespełna rok temu – 18 listopada 2019 roku.
Z dostępnych publicznie informacji wiadomo, że Obwodnica Marek to ponad 15-kilometrowy odcinek drogi S8. Jej budowę podzielono na dwie części. Odcinek węzeł Kobyłka (bez węzła)?Radzymin Południowy, o długości 7,24 km, oddano do użytku pod koniec grudnia 2017 r.
Jak wynika z powyższego opisu pozostała część inwestycji nie miała tyle szczęścia. Prace stanęły na jakiś czas, jednak podpisana 18 listopada 2019 r. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), umowa ze spółką Strabag sp. z o.o. na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka (wraz z tym węzłem), ma realną szansę na szczęśliwy finał.
Oprac. TUR