Z Piotrem Grubkiem, wiceburmistrzem Kobyłki o rozwoju miasta, nowych mieszkaniach, rozbudowie kolei i finansowaniu dróg rozmawia Teresa Urbanowska.? Od kilku miesięcy realizowany jest w ramach PPP projekt ?Kobyłka Dom? w ostatnim czasie podpisane zostało również porozumienie w sprawie rządowego programu pilotażowego ?Mieszkanie+?. Czy to znaczy, że Kobyłka stawia na przypływ nowych mieszkańców?
? Faktycznie skupiliśmy wiele uwagi nad przygotowaniem i uruchomieniem projektu ?Kobyłka Dom?. Chodzi nie tylko o nowych mieszkańców, ale o stworzenie oferty małych i średnich mieszkań w dobrym standardzie, dobrej lokalizacji i w przystępnej cenie. Formuła Partnerstwa Publiczno-Prywatnego zastosowana przy tym projekcie zdecydowanie się sprawdza. Mamy chociażby bezpośredni wpływ na to jaki obiekt powstanie czy jak będzie zagospodarowane otoczenie ? nie tylko poprzez uchwalenie planu miejscowego, ale współprowadzenie tej inwestycji. Realizujemy również początkowe założenie ? na parterze budynku powstaną lokale usługowe przeznaczone na potrzeby miasta. W pierwszej kolejności zostanie tam przeniesiona nasza biblioteka publiczna. Tydzień temu ruszyła już budowa i jeszcze w tym miesiącu (po 20 listopada) uruchomiona zostanie sprzedaż lokali mieszkalnych. Punkt sprzedaży zlokalizowany będzie w lokalu u zbiegu ulic Leśnej i Warszawskiej. Inwestycja realizowana jest przez powołaną w grudniu 2015r. specjalnie do tego celu spółkę ?Kobyłka Dom?.
? Jakie lokale powstaną w ramach tej inwestycji?
? Do sprzedania będą mieszkania o powierzchni od 34 do 65 m2 wyposażone dodatkowo w balkon i w jedno miejsce parkingowe w podziemnym parkingu. Dodam może, że we współpracy miasta ze spółką zostanie wybudowana również ulica Leśna w Kobyłce.
? Jak długo potrwa inwestycja?
? W planach założyliśmy, że zakończenie budowy nastąpi za rok czyli w listopadzie 2017 roku.
? Co to oznacza dla Kobyłki, że jesteście w grupie pilotażowej rządowego projektu ?Mieszkanie +??
? Daje nam to szansę na współtworzenie tego programu. Możemy współpracować i skorzystać z instrumentów finansowych jakie w swoim portfelu oferuje Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Idea takich mieszkań ? w tym przypadku na wynajem ? nam się podoba, co widać choćby na przykładzie projektu ?Kobyłka Dom?, o który pytała pani redaktor na wstępie. Trochę niespodziewaną, dodatkową korzyścią dla Miasta, jest potężna akcja promocyjna jaka za tym projektem poszła. Z Mazowsza do programu na etapie pilotażowym weszły tylko dwie gminy ? Kobyłka i Radom. Podpisaliśmy z BGK Nieruchomości list intencyjny i pracujemy nad wypracowaniem najkorzystniejszych dla miasta rozwiązań w zakresie programu Mieszkanie+. Wstępnie wytypowaliśmy działkę przy ul. Słowackiego ? ale rozmawiamy również o innych lokalizacjach. Jeszcze nic nie jest przesądzone.
? Wspomniał Pan o udziale w ?Forum Innowacyjnego Rozwoju?, które miało miejsce w Rzeszowie. W jakiej roli Pan tam występował?
? Forum, które swoim patronatem objęło między innymi Ministerstwo Rozwoju, uczestniczyłem w panelu: ?Grunty pod inwestycje ? oferta samorządów dla inwestorów? przedstawiając miejskie tereny inwestycyjne przy węźle Kobyłka na budowanej trasie S8. Podczas wieczornej gali odebrałem również Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju przyznaną Kobyłce za zrównoważony rozwój gospodarczy i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Miasta. Bardzo się cieszę, że starania samorządu i mieszkańców Kobyłki zostały dostrzeżone i po raz kolejny docenione. Takie wyróżnienie motywuje do jeszcze cięższej pracy na rzecz rozwoju miasta.
? Nie bez powodu zapytałam na początku naszej rozmowy, czy Kobyłka stawia na przypływ nowych mieszkańców. Dziś każdy, kto jest zmuszony do przekraczania torów z jednej strony na drugą, skazany jest na stanie w korkach. Z perspektywy szybkiej kolei i często jeżdżących pociągów brak bezkolizyjnych przejazdów nie napawa optymizmem. Jakie są szanse na zmianę w tym zakresie?
– Nie odpuszczamy bezkolizyjnych obiektów kolejowych. Jesteśmy cały czas w kontakcie z dyrekcją PKP PLK, trzymamy rękę na pulsie. W strukturach urzędu miasta funkcjonuje specjalny zespół projektowy do zajmowania się tą sprawą. Obecnie wypracowujemy porozumienie dotyczące nowych obiektów ? tunelu w ulicy Orszagha i wiaduktu w okolicach stacji Kobyłka ? Ossów. Umowa pomiędzy PKP PLK a Miastem Kobyłka będzie dotyczyć budowy tych obiektów, a później ich eksploatacji i utrzymania. Zgodnie z zapowiedzią Zastępcy Dyrektora Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ? Pana Krzysztofa Pietrasa przetarg na zaprojektowanie i budowę kobyłkowskich obiektów powinien być ogłoszony jeszcze w listopadzie. Tunel i wiadukt powinien powstać do 2020 roku.
? Kolejny, niezwykle drażliwy temat, również dotyczy komunikacji a mianowicie dróg na terenie Kobyłki. Problem ten w zestawieniu z trwającą inwestycją kolejową również mieszkańcom zaczyna mocno ciążyć. Jakie kroki miasto podejmuje w kierunku poprawy sytuacji?
? Oczywiście szukamy rozwiązań i możliwości finansowania. W tym zakresie działamy zgodnie z uchwalonym wieloletnim Planem Priorytetowych Inwestycji Drogowych. Mam tu dobrą informację dla naszych mieszkańców, bo właśnie dziś na stronie Wojewody Mazowieckiego pojawiła się lista rankingowa Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019. Nasz projekt ? budowa ul. Hubala znalazł się na bardzo dobrej 20 pozycji (na 87 tej liście) z kwotą dotacji 1 800 000,00 zł! Zadanie będzie realizowane w 2017 r.
Jedna wielka żenada, może powinien wyjaśnić, dlaczego nie dopilnował przejazdów w normalnym terminie albo w ogóle się nie pokazywać. Kobyłka jako jedyne miasto nie potrafiła sobie poradzić z dokumentacją, małe wiejskie gminy nie miały z tym problemu. Cała ta władza to jeden wielki wstyd, paskudne i zaniedbane drogi, miasto zapóźnione w rozwoju, tutaj nikt o nic nie dba. Wielki pożytek z mieszkania plus : tylko większy ruch samochodów z budowy i dalsze korki.
Szkoda słów i tych straconych lat za sprawą nieudaczników.