O szpitalu z wołomińskimi radnymi

Na zaproszenie Marka Górskiego, przewodniczącego Rady Miejskiej w Wołominie, na ostatnie posiedzenie przybył Grzegorz Krycki, dyrektor Szpitala Powiatowego w Wołominie. Powodem zaproszenia dyrektora Kryckiego były sugestie ze strony radnych, którzy chcieli otrzymać informacje o funkcjonowaniu placówki leczniczej ?z pierwszej ręki?.

Temat służby kondycji zdrowia od dawna jest jednym z tych, które zajmują dużo miejsc w dyskusjach publicznych. Z wielu dyskusji nie trudno wysnuć wniosek, że w powiecie wołomińskim kondycja szpitala powiatowego, pozostawia wiele do życzenia. Nie dziwi więc, że wołomińscy radni wnioskowali o konfrontację obiegowych opinii z kierownictwem jednostki, na czele której od kilku lat stoi dyrektor Grzegorz Krycki. Wagę spotkania docenił również sam dyrektor.

– Myślę, że jest to również dla mnie ważne spotkanie, ponieważ analizując statystyki pacjentów, którzy korzystają z naszych usług widać wyraźnie, że ponad połowę stanowią mieszkańcy Miasta i Gminy Wołomin. Mam więc nadzieję, że będzie dziś okazja porozmawiać na temat współpracy, na temat tego, co się dzieje w szpitalu, na temat wsparcia ze strony Rady Miasta czy też ze strony Burmistrza Wołomina, jeśli chodzi o funkcjonowanie szpitala ? podkreślił rozpoczynając spotkanie z wołomińską radą dyrektor Grzegorz Krycki.

Na potwierdzenie swoich słów dyrektor przytoczył kilka przykładowych informacji z danych statystycznych: Na SORze na 16 000 pacjentów w roku 2020 ponad 5,5 000 są to pacjenci Miasta i Gminy Wołomin w NPL-u (Nocna Pomoc Lekarska) na 14 000 pacjentów ? 7 500 stanowią wołominianie, w oddziałach szpitalnych na 10 000 pacjentów 3 300 to mieszkańcy Miasta i Gminy Wołomin, w poradniach specjalistycznych na 45 000 wizyt prawie 23 200, Ndoskopia na 700 000 wykonanych badań 370 000 mieszkańcy Wołomina, rehabilitacja na 7 000 ? 4 500 i dializy na 14 400 dializ prawie 4 000 to mieszkańcy Wołomina. Z tego widać, ze bardzo dużo mieszkańców nas odwiedza i korzysta z naszych usług. Nie chciałbym państwa zanudzać dłużej statystykami i myślę, że rozmowa w formie pytań z państwa strony i moich odpowiedzi będzie najlepszą formą tego spotkania ? zaproponował dyrektor Krycki.

O co pytali  radni?

Karol Cudny: – Faktycznie szpital w Wołominie to dla nas ogromnie ważna sprawa. Chciałbym zapytać o taka rzecz: – Jeśli ktoś jest aktywny na lokalnych forach internetowych trudno nie zauważyć, że negatywnych pinii na temat funkcjonowania szpitala jest bardzo dużo i na ogół są bardzo emocjonalne. Zdajemy sobie wszyscy sprawę z tego, ze nie jest to reprezentatywna próba, gdyż piszą głównie osoby, dla których sprawa jest bardzo ważna i dotyczy ich samych lub kogoś z ich bliskich, ich zdrowia. Wchodzą więc w grę ogromne emocje. Czy mierzy Pan w jakiś sposób poziom satysfakcji pacjentów z usług szpitala? Czy prowadzi Pan statystyki ? jak pacjenci oceniają usługi podległej Panu placówki?
Grzegorz Krycki: – Oczywiście. Od 2019 roku mierzymy tą satysfakcję naszych pacjentów. Wykładamy anonimowe ankiety na oddziałach i w przychodni i raz do roku staramy się to analizować i wyciągać wnioski płynące z tych analiz i podejmować konkretne działania. Podzielam Pana spostrzeżenie, ze tych negatywnych emocji i wpisów na forach internetowych jest dość dużo ale zauważyłem też, że zaczyna się pojawiać coraz więcej opinii pozytywnych. Samo państwo wiecie jak to jest ? jeśli ktoś jest z czegoś niezadowolony to bardzo łatwo jest mu pod wpływem emocji realizuje swój wpis na forach. Satysfakcja z naszej uważana jest jako coś naturalnego i oczywistego i ja też tak do tego podchodzę. Natomiast, to, że te pozytywne opinie coraz częściej się pojawiają jest dla nas ważnym elementem. Pojawiają się one jeśli chodzi o pracę oddziałów a co mnie szczególnie cieszy, coraz częściej pojawiają się jeśli chodzi o pracę szpitalnego oddziału ratunkowego. Jeśli Państwo pozwolicie to na tym SORze bym się zatrzymał na dłuższa chwilę bo to jest taki element w naszej strukturze organizacyjnej do której pacjenci podchodzą wyjątkowo emocjonalnie z uwagi na różnego rodzaju sytuacje ? czas oczekiwania czy ogólnie jakość i sposób obsługi pacjenta. Bardzo ważnym elementem informacji z którą staramy się docierać do pacjentów jest fakt, że SOR jest to miejsce, gdzie ratuje się życie pacjenta. Niestety ? teraz w okresie pandemii i w okresie po pandemicznym, osoby, które nie są w stanie dostać się do POZ najczęściej przychodzą do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR). Jest specjalne rozporządzenie, do którego są przygotowane tablice mówiące o kwalifikowaniu pacjentów w SOR. To jest nowa zasada triażu pacjenta wprowadzona przez Ministerstwo Zdrowia Ustawą o Ratownictwie Medycznym ona obowiązuje od lipca ubiegłego roku z pewna prolongatywą, że bezwzględnie powinna obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku i my to też w SOR wprowadzili w ubiegłym roku i staramy się tego bezwzględnie przestrzegać.

O czym jest  ta Ustawa?

Ona mówi o tym, ze każdy pacjent trafiający na SOR musi przejść tzw. Triaż i musi być skategoryzowany i są do tego opisane konkretne kolory:
? czerwony ? pomoc natychmiastowa ? taki pacjent przyjmowany jest w trybie natychmiastowym
? pomarańczowy ? pomoc bardzo pilna ? czas oczekiwania na badanie przez lekarza to 10 minut
? żółty ? pomoc pilna ? czas oczekiwania na badanie przez lekarza to 60 minut
? zielony ? pomoc odroczona ? czas oczekiwania na badanie przez lekarza to 120 minut
? niebieski ? tzw. Wyczekujący ? czas oczekiwania na badanie przez lekarza do 240 minut lub dłużej.
Mówię to po to, ponieważ zauważyłem, że bardzo dużo wpisów czy informacji mówiących o bardzo długim czasie oczekiwania na przyjęcie przez lekarza pacjenta, który pojawił się na SOR.
Wiem, że każdy chciałby pilnie, szybko i natychmiast. Po to jest ta kategoryzacja, żeby pacjent przywożony jest zespół ratowniczy obsługiwany był natychmiastowo.
SOR w Wołominie podzielony jest na dwie strefy:
1. czerwoną i pomarańczową, która jest zamknięta dla normalnych pacjentów (za zamkniętymi drzwiami z okienkiem ? po lewej stronie) ? wiele pomieszczeń, które służą do zajmowania się tzw. Pacjentem pilnym będącym w zagrożeniu życia, najczęściej tymi przywiezionymi przez Zespół Ratownictwa Medycznego.
2. zieloną i niebieską – dostępną dla wszystkich ?z ulicy?. Zrobiliśmy tam w ubiegłym roku remont pomieszczeń, powiększyliśmy o poczekalnię. Stworzyliśmy warunki komfortowe dla pacjenta z bólem czekającego na lekarza na tyle na ile na SOR można stworzyć.
– Jeśli przychodzi pacjent, który nie dostał się do lekarza POZ na SOR i ratownik na triażu kwalifikuje go do koloru zielonego lub niebieskiego to on, niestety musi czekać, co najmniej tą określoną ilość godzin określoną w systemie triażu. Oczywiście, jeśli po stronie czerwonej i pomarańczowej nie ma tym momencie pacjenta, którym musi zajmować się Zespół Pielęgniarsko-Lekarski czyli ratować mu życie to zajmuje się pacjentami, którzy oczekują i mogą oczekiwać na pomoc. Tak powinien dziś wyglądać SOR w szpitalach w Polsce i staramy się, aby tak funkcjonował nasz wołomiński SOR ? zakończył prezentację SOR dyrektor.
Karol Cudny: – Czy planuje pan zamknięcie któregoś z oddziałów i drugie ? ile ma pan wakatów? Jaka jest rotacja kadry szpitalnej?
Grzegorz Krycki: – Nie mamy w planie redukcji oddziałów. Jest wręcz przeciwnie ? mamy plany na zwiększanie ilości oddziałów w naszym szpitalu bo widzimy takie potrzeby i zapotrzebowanie na terenie powiatu wołomińskiego. Mamy neurologię i mamy problem z przekazywaniem pacjentów na rehabilitację neurologiczna w związku z tym chcielibyśmy, aby w przyszłym roku powstał u nas oddział rehabilitacji neurologicznej stacjonarnej, który w zamyśle ma ściśle współpracować z oddziałem neurologii po to, aby pacjenci nie musieli dojeżdżać przykładowo do Konstancina, do którego pacjenci i ich bliscy mają problem z dojazdem tylko, żeby to było tak naprawdę przeniesienie na drugą stronę korytarza. Mamy dziś wyremontowany i na bardzo dobrym poziomie oddział neurologii oddany do użytku w ubiegłym roku i, gdy w przyszłym roku przeniesiemy na V piętro okulistykę, dla której budujemy salę operacyjną, to na II piętrze będziemy chcieli utworzyć oddział rehabilitacji neurologicznej. To na razie tyle, bowiem, jak uzgodniliśmy z panem Przewodniczącym (Makiem Górskim ? przyp. Red.) bo o rozbudowie dziś nie rozmawiamy.
Jeżeli chodzi o wakaty ? jako pierwszy dyrektor w tym szpitalu, opracowałem strukturę potrzeb dostosowaną do potrzeb udzielania świadczeń medycznych. Dziś każdy oddział szpitalny ma ułożoną strukturę udzielania świadczeń i wie ilu lekarzy powinno pracować na danym oddziale, ile pielęgniarek, opiekunów medycznych, sanitariuszy i sprzątaczek. Wcześniej było bardzo różnie ? na jednym oddziale było za dużo osób, na innych było za mało. Struktura była bardzo mocno rozproszona. W ubiegłym roku ustaliliśmy i uzgodniliśmy ze wszystkimi ordynatorami i kierownikami komórek organizacyjnych (uzgodnione i podpisane ze związkami zawodowymi) dokładnie i szczegółowo, co pozwala nam panować nad wydatkami w zakresie wynagrodzeń wszystkich grup zawodowych, ile jakich osób ma pracować w strukturze danych oddziałów. Mogę dziś powiedzieć z całą odpowiedzialnością, bo jeszcze dwa miesiące temu była zupełnie inna sytuacja kadrowa w szpitalu (ale to było pokłosie pandemii, że ludzie zmęczeni tym, że mieliśmy w szpitalu oddział COVIDOWY i chcieli odpocząć). Więc dziś jesteśmy już w zupełnie innej rzeczywistości i udało nam się w takich oddziałach jak neurologia, pediatria, interna ? pozyskać lekarzy i nie ma żadnych zagrożeń w udzielaniu świadczeń medycznych. Liczę na to, ze będzie to tendencja wzrostowa i będziemy pozyskiwali bardzo fajnych specjalistów. Na każdym oddziale staramy się robić coś więcej oprócz podstawowych rzeczy.
Jeżeli chodzi o fruktuację kadry to ona była bardzo duża szczególnie na początku pandemii bo strach jaki panował w społeczeństwie dotyczył również środowiska medycznego. Bardzo dużo osób ? szczególnie tych, które były już na emeryturze, skorzystało z możliwości zakończenia pracy. Było to około 200 osób na 1 000 zatrudnionych w ciągu miesiąca albo poszło na zwolnienie albo odeszło z pracy bo po prostu bało się o swoje zdrowie. Dziś jesteśmy już w innej rzeczywistości większość kadry jest zaszczepiona podwójną dawką. Rozpoczęliśmy szczepienie trzecią dawką. Co do zabezpieczenia pracowników w szpitalu ? od wszystkich ordynatorów mam informację, że mają możliwość zabezpieczenia oddziałów w odpowiednia ilość pracowników zgodnie z opracowaną strukturą. Chciałbym, aby 100% załogi miało umowę o pracę bo to jest również dla mnie komfortowa sytuacja, są to i obowiązki ale i przywileje dla pracownika ale też i dla pracodawcy (3 miesięczne wypowiedzenie, wiem, że mam pracownika od którego mogę wymagać określoną ilość godzin pracy i bezpiecznie pod to układam sobie grafiki), ale dziś 60% medyków w szpitalu świadczy usługi w formie tzw. działalności gospodarczej a to oznacza, że może pracować 60 godzin ale może też wypracować 200 godzin. W sytuacji, gdy tak duża ilość osób pracuje w oparciu o umowę na działalność (lekarze ? ok. 95%, tak jak w każdym szpitalu ? ktoś kiedyś uwolnił ten zawód medyczny i dziś jest to całkowita dowolność wyboru formy pracy i zatrudnienia). Wobec tej sytuacji nie jestem panu w stanie dać konkretnej odpowiedzi. Wiem, że mam bez problemu ułożony grafik według struktury którą sobie z danym ordynatorem opracowaliśmy.

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Zderzenie 5 samochodów na trasie S8

Zderzenie 5 samochodów na trasie S8

W piątek 20 grudnia późnym popołudniem na trasie S8 (486 km) w kierunku na Białystok na wysokości Emilianowa miało miejsce zderzenie aż pięciu [...]
0 komentarzy
Zmiana rozkładu jazdy linii "L" w okresie świąteczno-noworocznym

Zmiana rozkładu jazdy linii „L” w okresie świąteczno-noworocznym

W okresie świąteczno-noworocznym – w dniach 24 grudnia – 6 stycznia, linie autobusowe L27, L40 i L46 będą kursowały według zmienionego rozkładu jazdy. [...]
0 komentarzy
Bądź wesołym modowym trendsetterem - męskie bluzy ze śmiesznymi nadrukami

Bądź wesołym modowym trendsetterem – męskie bluzy ze śmiesznymi nadrukami

Jeśli poszukujesz ubrań, które nie tylko zapewnią komfort w chłodniejsze dni, ale również dodadzą humoru i oryginalności do Twojego stylu, męskie bluzy ze [...]
0 komentarzy
Nowe radiowozy na drogach powiatu wołomińskiego

Nowe radiowozy na drogach powiatu wołomińskiego

5 nowych radiowozów dofinansowanych przez samorządy lokalne powiatu wołomińskiego trafiło do służby wołomińskiej Policji. Z samochodów korzystać będą policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego [...]
0 komentarzy
Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Koleje Mazowieckie przedłużają obowiązywanie oferty Bilet Wycieczkowy na okres Świąt Bożego Narodzenia. Oznacza to, że oferta obowiązuje od 24 grudnia 2024 r. (wtorek) [...]
0 komentarzy

Jak wyglądał 2024 rok w kulturze na Mazowszu?

Za nami gala „Rok w kulturze na Mazowszu”. Była to okazja do podsumowania zrealizowanych przez samorząd województwa mazowieckiego w 2024 roku projektów w sferze kultury, edukacji kulturalnej i [...]
0 komentarzy
Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Sejmik Mazowsza przyjął budżet województwa na 2025 rok. Ogłosił patronów roku oraz zgodził się na dofinansowanie budowy południowej obwodnicy Ostrołęki. MAZOWSZE MA BUDŻET [...]
0 komentarzy
OSP Jasienica – 120 lat tradycji i poświęcenia

OSP Jasienica – 120 lat tradycji i poświęcenia

W dniu 14 grudnia 2024 roku Ochotnicza Straż Pożarna w Jasienicy obchodziła wyjątkowe święto – 120-lecie swojej działalności. Jednostka, która od ponad wieku [...]
0 komentarzy
„Leśny Zakątek” na szczycie edukacyjnego podium – pierwsze miejsce w województwie mazowieckim w Plebiscycie Edukacyjnym 2024!

„Leśny Zakątek” na szczycie edukacyjnego podium – pierwsze miejsce w województwie mazowieckim w Plebiscycie Edukacyjnym 2024!

Przedszkole „Leśny Zakątek” z dumą ogłosiło zdobycie zaszczytnego pierwszego miejsca w województwie mazowieckim w prestiżowym Plebiscycie Edukacyjnym 2024, organizowanym przez Polska News. To [...]
0 komentarzy
Bezpieczeństwo w powiecie wołomińskim: wyzwania i perspektywy na przyszłość

Bezpieczeństwo w powiecie wołomińskim: wyzwania i perspektywy na przyszłość

Bezpieczeństwo mieszkańców to jeden z najważniejszych filarów zrównoważonego rozwoju każdej społeczności. Właśnie dlatego starosta wołomiński Arkadiusz Werelich zorganizował spotkanie z komendantami wszystkich komisariatów [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.