Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, na tory linii Warszawa Wileńska – Tłuszcz wyjechał nowy skład złożony z dwóch pojazdów ER 160 Flirt 3. Docelowo na tej linii ma działać 16 takich pojazdów.
ER160 FLIRT to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej pojazdy, mogące osiągać prędkość do 160 km/h. Ich pudła zostały wykonane ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lekkie, a ich nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Długość całego składu (ze sprzęgami) to 98,2 metra. Masa służbowa to 140 ton.
We wnętrzu każdego z pojazdów znajduje się 279 miejsc siedzących dla pasażerów, a także przestrzeń z wieszakami na rowery oraz półki na większy bagaż. EZT FLIRT posiadają bezprzewodowy dostęp do internetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością, tj. platformy i mocowania dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, toalety z obiegiem zamkniętym przystosowane dla potrzeb tych osób oraz. W wagonie C zintegrowano pętlę indukcyjną. Wysyła ona sygnał elektromagnetyczny do aparatów słuchowych osób niesłyszących, aby udostępnić im dane z systemu informacji pasażerskiej.
Na pokładach pojazdów znajdują się defibrylatory AED. Zabudowane w wagonie C, pozostają w ciągłej gotowości do ratowania życia ludzkiego. W przypadku otwarcia pudełka z defibrylatorem monitoring uaktywnia kamerę skierowaną na urządzenie, a na ekranie w kabinie maszynisty pojawia się informacja o wyjęciu urządzenia. W pudełku urządzenia znajduje się intuicyjna instrukcja użytkowania.
W toaletach zabudowano system gaśniczy oparty wyłącznie na przyjaznych dla środowiska płynach (mgła wodna). W momencie wystąpienia pożaru (system działa także na dym papierosowy) aktywuje się czujnik przeciwpożarowy, a maszynista ma możliwość aktywacji środka gaśniczego. Monitoring natychmiast uaktywnia kamerę skierowaną na kabinę toalety w celu podglądu zaistniałego zdarzenia.
Te nowoczesne pojazdy stopniowo zastępują zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57 na trasach obsługiwanych przez KM.
Koleje Mazowieckie podpisały umowę na zakup łącznie 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 16 z nich ma trafić na trasę Warszawa – Tłuszcz.
Pierwszy skład złożony z dwóch pojazdów ER 160 kursuje już po torach powiatu wołomińskiego. O godzinie 5:09 rusza z Tłuszcza do stacji Warszawa Wileńska, po czym zaczyna kursować w pętli Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna i o godzinie 18:52 wraca do Tłuszcza.
Źródło: Koleje Mazowieckie
Fot.: Fanpage Linia Kolejowa nr 6 Warszawa Wileńska – Małkinia
Koleje Mazowieckie