8 maja 2020 r. został rozstrzygnięty nowy przetarg na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, na kolejne 18 miesięcy, czyli do końca 2021 roku.
Najkorzystniejsza oferta została zaproponowana przez Konsorcjum firm RDF Sp. z o.o. i MPK Pure Home Sp. z o. o. z Ostrołęki, z której wynika, że koszty odbioru i utylizacji 1 tony odpadów będzie wynosił 1 146,92 zł. Szacuje się, że łączne koszty gospodarki odpadami w okresie 12-miesięcznym będą wynosiły 3,4 mln zł. Na koszty te składają się zarówno koszty odbioru, transportu i utylizacji odpadów (około 3,16 mln zł rocznie), jak też koszty obsługi systemu (m.in. pracownicy, utrzymanie PSZOKu w Klembowie, likwidacja dzikich wysypisk, edukacja ekologiczna, wysyłka wezwań i harmonogramów). Wzrost kosztów dotyczących gospodarowanie odpadami komunalnymi obecnie obserwuje się w całym kraju. Podstawowymi przyczynami wzrostu cen są: wzrost ilości wytwarzanych odpadów, brak konkurencji, wzrost płacy minimalnej, wyższe ceny paliw oraz prognozowany wzrost cen energii elektrycznej, wzrost wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów, w tym uruchomienie systemów przeciwpożarowych i monitoringu (jako reakcja na liczne pożary na wysypiskach śmieci), konieczność spełnienia wymogów UE co do poziomu odzysku odpadów, wzrost opłat za składowanie odpadów (?opłaty marszałkowskiej?), spadek cen i popytu na surowce wtórne i brak odpowiedniej liczby instalacji do zagospodarowania odpadów.
Niestety, szacowana kwota odbioru odpadów komunalnych w wysokości 3,16 mln zł zaproponowana przez Konsorcjum firm RDF/MPK znacznie przewyższa koszty, które gmina ponosiła do tej pory.
W związku z powyższym oraz zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, iż system gospodarki odpadami ma być systemem samofinansującym się, ustalono nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które będą obowiązywały od 1 lipca 2020 r. w następującej wysokości:
NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁE
– 31,00 zł od jednego mieszkańca, jeżeli zostanie spełniony ustawowy obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
– 93,00 zł od jednego mieszkańca, jeżeli nie zostanie spełniony ustawowy obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów, z urzędu zostanie wydana decyzja, w której określona zostanie wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie wypełniono obowiązku segregacji, stosując stawkę opłaty podwyższonej.
Dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy będą zagospodarowywać bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych, ustalone zostało częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 3,00 zł od jednego mieszkańca (wówczas stawka miesięczna od jednego mieszkańca wyniesie 28,00 zł).
W przypadku chęci skorzystania z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów, istnieje obowiązek złożenia zmiany deklaracji o wysokości opłaty, na podstawie której zostanie naliczona pomniejszona opłata za odpady. Właściciel nieruchomości, który skorzysta ze zwolnienia nie otrzyma worków na odpady biodegradowalne oraz nie będzie mógł ich przywieźć na PSZOK. Warunkiem przyznania ulgi jest całkowite zagospodarowanie bioodpadów na swojej posesji.
Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wyliczonej na podstawie danych wskazanych
w dotychczasowej deklaracji. Zawiadomienia zostaną doręczone przez sołtysów przed pierwszym terminem płatności zmienionej opłaty. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uiszczania przedmiotowej opłaty w wysokości podanej w zawiadomieniu.
NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE, NA KTÓRYCH POWSTAJĄ ODPADY KOMUNLANE
1. Wysokość opłaty za pojemnik o określonej pojemności, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, w wysokości:
a) pojemnik o pojemności 120 l ? w wysokości 6,34 zł,
b) pojemnik o pojemności 240 l ? w wysokości 12,69 zł,
c) pojemnik o pojemności 1100 l ? w wysokości 58,20 zł,
d) pojemnik o pojemności 7000 l ? w wysokości 370,36 zł.
2. Wysokość opłaty podwyższonej za pojemnik o określonej pojemności, jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny, w wysokości:
a) pojemnik o pojemności 120 l ? w wysokości 19,02 zł,
b) pojemnik o pojemności 240 l ? w wysokości 38,07 zł,
c) pojemnik o pojemności 1100 l ? w wysokości 174,60 zł,
d) pojemnik o wysokości 7000 l ? w wysokości 1 111,08 zł.
3. Wysokość opłaty za worek o pojemności 120 l, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny – 18,19 zł za worek.
4. Wysokość opłaty podwyższonej za worek o pojemności 120 l jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny – 54,57 zł za worek.
Zasady postępowania w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne
Zgodnie z art. 6c ust. 2c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) przystąpienie do zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest dobrowolne i następuje na podstawie pisemnej zgody właściciela nieruchomości niezamieszkałej oraz ponownym złożeniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W związku z powyższym do właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, wysyłane są pisma informacyjne wraz z oświadczeniami oraz drukami deklaracji, które należy złożyć do urzędu gminy w przypadku chęci skorzystania z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, który nie wyraża chęci przystąpienia do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, zobowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Podpisaną umowę należy dostarczyć do Urzędu Gminy w Klembowie.
Zasady postępowania w przypadku nieruchomości mieszanych tj. takich które jednoczenie są zamieszkałe i prowadzona jest na nich działalność gospodarcza
Zgodnie z art. 6c ust. 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, właściciel nieruchomości ma obowiązek skorzystać ze zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami komunalnymi dla odpadów komunalnych, które powstają w związku z prowadzeniem działalności.
W związku z powyższym do właścicieli nieruchomości mieszanych, wysyłane są pisma informacyjne wraz drukami deklaracji, które należy złożyć do Urzędu Gminy w Klembowie ze względu na zmianę sposobu naliczania opłaty śmieciowej.
NIERUCHOMOŚCI WYKORZYSTYWANE NA CELE REKREACYJNE
– 169,00 zł – wysokość opłaty dla nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjne w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny,
– 338,00 zł ? wysokość opłaty podwyższonej dla nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno -wypoczynkowe, jeżeli nie jest spełniony ustawowy obowiązek segregacji odpadów.
Szczegółowe informacje dotyczące zmian? w gospodarowaniu odpadami komunalnymi,
można uzyskać w Urzędzie Gminy w Klembowie w pokoju nr 8 lub telefonicznie, tel. 29 753 88 10 lub 29 753 88 11.