Czy mazowieckie miasta zyskają nowe linie kolejowe, a mieszkańcy szybkie i komfortowe połączenia ze stolicą? Przekonamy się już wkrótce. Dziś mija termin składania wniosków w drugim etapie programu Kolej +. Przy udziale samorządu Mazowsza złożono trzy: Zegrze-Przasnysz, Sokołów-Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka-Małkinia. Teraz czas na decyzje realizującej program PKP PLK.
Jak mówi marszałek Adam Struzik, złożone projekty są ambitne i potrzebne.
? Kolej jest szansą na duży skok rozwojowy dla wielu mazowieckich miast. Nowe połączenia bez wątpienia wpłyną na poprawę życia mieszkańców i ich możliwości, skutecznie walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym. Najważniejsze kwestie formalne w drugim etapie programu już za nami. Czekamy na decyzję PKP PLK ? podkreśla marszałek.
W tym tygodniu podpisano dwie umowy partnerstwa, które były obligatoryjnymi dokumentami w drugim etapie programu Kolej +. Pierwsza z nich, podpisana w poniedziałek między 19 samorządami dotyczy budowy linii kolejowej z Zegrza aż do Przasnysza. Drugą, związaną z rewitalizacją linii Sokołów Podlaski-Siedlce podpisano dzisiaj. Trzeci projekt ? modernizacja linii Ostrów Mazowiecka-Małkinia ? został samodzielnie zgłoszony przez samorząd Mazowsza.
Na potrzeby każdego projektu powstało Wstępne Studium Planistyczno?Prognostyczne (WSPP), na podstawie którego wskazano rekomendowany wariant budowy. Wyniki oceny drugiego etapu naboru oraz decyzję o ewentualnym zakwalifikowaniu projektów powinny być znane najpóźniej w ciągu trzech miesięcy.
Pociągiem z Warszawy aż do Przasnysza
Projekt Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku ?Kolei Północnego Mazowsza? zakłada budowę 70 km torów, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Dzięki budowie kilkanaście mazowieckich miejscowości uzyskałoby bezpośrednie połączenie ze stolicą. Szacowane koszty inwestycji to niebagatelne 1,7 mld zł, z czego 1,5 mld to roboty budowlane, które ze względu na stopień skomplikowania i rozmiar koniecznych prac, byłyby prowadzone poza obecnie trwającym do 2028 roku programem Kolej +.
W projekcie bierze udział 19 samorządów. Liderem jest miasto i gmina Serock, a partnerami gmina Pokrzywnica, gmina Winnica, miasto Pułtusk, gmina Karniewo, gmina Szelków, gmina Płoniawy Bramura, gmina Krasne, gmina Przasnysz, miasto Maków Mazowiecki, miasto Przasnysz, powiat legionowski, powiat pułtuski, powiat makowski, powiat przasnyski, a także gminy Wieliszew, Nieporęt oraz samorząd województwa mazowieckiego.
Kolej pasażerska wróci do Sokołowa?
Drugim projektem jest Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski?Siedlce. Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami powiat sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany. Zgodnie z rekomendowanym wariantem linia kolejowa nr 55 zostałaby zrewitalizowana w istniejącym już przebiegu oraz zelektryfikowana. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.
Połączenie Ostrowi Mazowieckiej z Małkinią
Ostatni projekt Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka?Małkinia został złożony samodzielnie przez samorząd województwa. Zgodnie z rekomendowanym do realizacji wariantem istniejący odcinek linii kolejowej nr 34 między Ostrowią Maz. a Małkinią zostałby zmodernizowany i zelektryfikowany, a nowa łącznica pozwoliłaby na zatrzymywanie się pociągów przy głównych peronach w Małkini. Szacowane koszty projektu to ponad 297 mln zł.
Samorządy podzielą się kosztami
Zgodnie z wytycznymi programu Kolej + 15 proc. kosztów kwalifikowanych mają pokrywać samorządy. W przypadku projektów partnerskich, czyli kolei Zegrze-Przasnysz oraz Sokołów Podlaski-Siedlce, podział środków na wkład własny partnerzy ustalą po ewentualnym zakwalifikowaniu projektów do realizacji. Na wkład w rewitalizację linii Ostrów Mazowiecka-Małkinia samorząd województwa zabezpieczy środki samodzielnie.
Marta Milewska