Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Planowane wyłączenia prądu

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od  25 do 28 listopada planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Pożar budynku w Nowych Załubicach

Pożar budynku w Nowych Załubicach

21 listopada 2024r. po godzinie 20:00 do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o pożarze budynku mieszkalnego w miejscowości Nowe [...]
0 komentarzy
Marki - piątkowe zdarzenie w SP2 - informacja dyrektor szkoły

Bezpieczeństwo w szkołach – jak zapobiegać tragediom?

Niepokojące wydarzenie, które miało miejsce w Szkole Podstawowej nr 2 w Markach, wywołało szeroką dyskusję na temat bezpieczeństwa dzieci w placówkach edukacyjnych. Incydent, [...]
0 komentarzy
Marki - piątkowe zdarzenie w SP2 - informacja dyrektor szkoły

Marki – piątkowe zdarzenie w SP2 – informacja dyrektor szkoły

W związku z różnymi relacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej, dotyczącymi zdarzenia w szkolnej świetlicy, UM Marki przekazuje informację ze strony dyrektor Szkoły [...]
0 komentarzy

82-latek jechał pod prąd DW 629. Doprowadził do koszmarnego wypadku.

W środę 20 listopada w godzinach popołudniowych w miejscowości Cegielnia doszło do zderzenia dwóch pojazdów osobowych. Zdarzenie wymagało natychmiastowej interwencji, a na miejsce [...]
0 komentarzy
Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Darmowe badania okulistyczne w Legionowie

Samorząd województwa mazowieckiego zaprasza dorosłych mieszkańców powiatu legionowskiego na darmowe przesiewowe badania wzroku. Aby wziąć w nich udział, nie jest potrzebne skierowanie od [...]
0 komentarzy
Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

W piątek, 15 listopada br. bramę koszar 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej przekroczyło blisko 100 ochotników z północnego Mazowsza. Wśród nich znalazła się [...]
0 komentarzy
Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Koleje Mazowieckie przekazały Stacji Muzeum kabinę maszynisty z pojazdu EN57-935

Na początku listopada odcięta kabina maszynisty została przetransportowana z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Tłuszczu do Stacji Muzeum w Warszawie, gdzie po [...]
0 komentarzy

Innowatorzy Mazowsza wybrani

Znamy już tegorocznych „Innowatorów Mazowsza”. Wśród nich są dwie firmy oraz pięciu naukowców. Samorząd Mazowsza od lat wspiera przedsiębiorców i naukowców w pracy [...]
0 komentarzy
Marki - Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Marki – Budowa miejskiego żłobka– większa dotacja, większe możliwości

Projekt budowy pierwszego miejskiego żłobka przy ul. Zygmuntowskiej w Markach to jeden z najważniejszych punktów inwestycyjnych w planowanym budżecie miasta na 2025 rok. [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.