Grupa LEGO? przeprowadziła w 2018 roku badania na temat roli zabawy w życiu dzieci i ich rodzin, a ich wyniki ujęto w raporcie „LEGO Play Well Report”. Zbadano prawie 13 000 rodziców i dzieci w dziewięciu krajach, aby zrozumieć aktualną sytuację i zachęcić do dyskusji na temat znaczenia zabawy.
Wspólna zabawa sprawia, że rodziny są szczęśliwsze, ich członkowie stają się sobie bliżsi i są mniej zestresowani, a mimo to ponad jedna trzecia respondentów (38%) przyznaje, że trudno im znaleźć czas na zabawę ze względu na napięty harmonogram zajęć, zarówno rodziców, jaki i dzieci – wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Grupę LEGO.
Raport ujawnia związek między godzinami spędzonymi na wspólnej zabawie a szczęściem rodzin. Dziewięć rodzin na 10 (88%), które bawią się razem przez 5 godzin tygodniowo lub więcej, twierdzi, że są szczęśliwe, podczas gdy wśród tych, którzy bawią się mniej niż 5 godzin tygodniowo, tylko 7 na 10 (75%) twierdzi, że są zadowoleni.
Czas poświęcany na zabawę jest mocno ograniczony – prawie jedna trzecia rodzin (30%) spędza razem mniej niż 5 godzin tygodniowo. Jedna na 10 (10%) bawi się mniej niż dwie godziny.
Nawet jeśli rodziny spędzają czas razem na wspólnej zabawie, aż sześcioro rodziców na 10 (61%) przyznaje, że rozpraszają ich inne sprawy, takie jak praca zawodowa, zajęcia domowe czy stale obecne smartfony. Niepokojące jest, ze co piąte dziecko (17%) twierdzi, że jest zbyt zajęte, by znaleźć czas na zabawę, a czworo na 5 (81%) chciałoby, aby rodzice więcej się z nimi bawili.
– Wspólna zabawa jest fundamentem życia rodzinnego zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Ale w nowoczesnym stylu życia, bardziej wypełnionym niż kiedykolwiek, z tak dużym naciskiem na formalną edukację i zorganizowane zajęcia, łatwo jest zapomnieć o tym, by znaleźć na to czas. Biorąc jednak pod uwagę dobroczynne efekty wspólnej zabawy dla naszego samopoczucia i poziomu szczęścia, powinna to być najważniejsza ?praca domowa? ze wszystkich. – mówi Ekspertka ds. rodziny i autorka książek, Jessica Joelle Alexander
Raport Grupy LEGO przedstawia pokoleniową zmianę w modelach zabawy i obawy z tym związane. Podczas gdy rodzice wciąż martwią się o bezpieczeństwo i aspekty społeczne związane w zabawą w wirtualnym świecie – 88% jest zaniepokojonych bezpieczeństwem w internecie, a 72% obawia się, że technologia sprawia, że dzieci są mniej zdolne do samodzielnego myślenia – wyniki badań LEGO ujawniają, że następne pokolenie uczy nas wszystkich, aby wykorzystać wyjątkowe możliwości, jakie technologia może nam przynieść.
Same dzieci są pionierami określenia dla nowego typu płynnej zabawy (Fluid Play), w którą w naturalny sposób się angażują, łącząc rzeczywiste, wyobrażone i wirtualne doświadczenia. Dla nich to po prostu zabawa.
Raport ?LEGO Play Well Report? pokazuje, że większy udział zabawy w cyfrowym świecie nie odbywa się kosztem bardziej tradycyjnej wspólnej zabawy, ponieważ nadal większość dzieci (81%) woli bawić się z rodzicami niż samemu, a trzy osoby na cztery (72%) wolą bawić się z przyjaciółmi w tym samym pokoju niż online.
Pomimo obaw, rodzice wykazują pewne oznaki przyjmowania podejścia swoich dzieci – ponad połowa badanych (59%) wierzy, że technologia może zbliżyć do siebie rodzinę, a trzech na czterech respondentów (77%) uznaje, że zabawa w cyfrowym świecie może być kreatywna.
– Podczas gdy wielu rodziców uważa, że preferencje ich dzieci do cyfrowej zabawy stają na przeszkodzie temu, co uważają za lepsze, czyli bardziej tradycyjnej zabawy, prawda jest jednak taka, że te dwa typy zabawy wcale nie muszą się wykluczać. Współczesne dzieci, bardziej niż poprzednie pokolenia, widzą świat cyfrowy i rzeczywisty jako jedną, dużą, połączoną ze sobą przestrzeń do zabawy. Aby jak najlepiej wykorzystać czas na wspólną zabawę, rodzice również muszą przyjąć ten sposób myślenia. – mówi Dr Elena Hoicka, starszy wykładowca na wydziale Psychologii w Edukacji na Uniwersytecie w Bristolu.
Siła zabawy jako aktywności, która pomaga dzieciom się uczyć, jest dla rodziców bezsporna. Niemal wszyscy (95%) uważają, że jest niezbędna dla dobrego samopoczucia dzieci i stanowi ważne narzędzie edukacyjne. Czterech na 5 respondentów (82%) uważa, że dzieci, które bawią się więcej, będą odnosić większe sukcesy w przyszłych studiach i pracy.
76% badanych rodziców oceniło naukę poprzez zabawę jako technikę edukacyjną numer jeden, wyżej niż czytanie książek (67% respondentów), naukę w szkole (55%), interakcje z przyjaciółmi (65%) i surfowanie po internecie (22%). Co ważniejsze, czworo na 5 dzieci (83%) zgadza się, że uczą się lepiej, gdy nauka zawiera elementy zabawy.
Dorośli i dzieci w równym stopniu odczuwają korzyści płynące ze wspólnej zabawy. Rodzice twierdzą, że jest ona dobra dla ich własnego dobrego samopoczucia (91%) i szczęścia (72%), a nawet pomaga im się bardziej zrelaksować (86%), a także zacieśniać więzi z dziećmi (64%). Prawie wszystkie dzieci biorące udział w badaniu potwierdzają, że zabawa sprawia, iż czują się szczęśliwe (93%) i pomaga im się zrelaksować po długim dniu w szkole (87%).
Czerpiąc inspirację z wyników badań, raport Grupy LEGO sugeruje 10 zasad, które rodziny powinny brać pod uwagę, bawiąc się razem. Należą do nich m.in.: zachęcanie do bardziej swobodnej, mniej ustrukturyzowanej zabawy, przyjmowanie błędów i nadawanie domowym obowiązkom charakteru zabawy.
– Piękno zabawy polega na tym, że ona ewoluuje i zmienia się wraz z każdym pokoleniem, ale jej zalety pozostają niezmienne. Raport LEGO Play Well pokazuje, że digitalizacja zwiększa możliwości wciągającej zabawy. Będziemy kontynuować ewolucję w świecie LEGO, aby płynnie integrować cyfrowe i fizyczne doświadczenia dzieci, aby nadal mogły czerpać korzyści z zabawy, dzięki której uczą się i rozwijają. Zabawa wciąż jest kluczową aktywnością dla dzieci. Chcemy wspierać rodziców w zapewnieniu ich pociechom jak najlepszych doświadczeń, podkreślając wagę i chroniąc czas, który powinien być poświęcany na zabawę – mówi Julia Goldin, CMO Grupy LEGO.
Pełny raport LEGO Play Well 2018 można obejrzeć pod linkiem https://www.lego.com/pl-pl/aboutus/news-room/2018/august/play-well-report/